fbpx
esecos logga

Framtiden för e-handeln: Intervju med Jetshop

Framtiden för e-handeln: Intervju med Jetshop

Den ständigt växande e-handelsbranschen

Som en ständigt växande bransch har e-handeln blivit en del av allt fler människors vardag. Förra året såg vi inte bara en otrolig ökning i omsättningen för branschen, utan även en ökning av nya e-handlare. Väldigt roligt, tycker vi!

I år firar Eseco 20 år och vi vill därför belysa e-handelns utveckling och framtid. För vilken resa det har varit sedan e-handeln såg dagens ljus! E-handelns historia och utveckling har vi skrivit om tidigare, vilket leder oss till detta inlägg där vi ska diskutera framtiden för e-handeln tillsammans med Kristofer Hillhammar på Jetshop.

Kristofer Hillhammar på Jetshop

Hej Kristofer! Berätta lite mer om dig och Jetshop!

Jag var med och startade e-handelsplattformen Jetshop som vi lanserade redan 2004. Idag är jag Vice VD och Produktchef på bolaget. Jag är en teknik-, SaaS-, och e-handelsnörd som älskar att arbeta med utveckling av produkter och människor. Förutom Jetshop har jag hunnit med att agera e-handelschef för ICA Special, varit med och drivit e-handel i mindre bolag samt nu även är med som investerare och sitter i styrelsen för startupen Dialogtrail som är en Conversational Commerce plattform.

Jetshop är idag en SaaS API-first e-commerce plattform för retail och brands. Vår vision är att vara en teknik- och kunskapspartner för framgångsrik e-handel. Jetshop är idag drygt 60 anställda och är i en mycket expansiv fas.

Vad har du för relation till e-handel?

Jag är nörd när det kommer till e-handel. Jag e-handlar, är e-handlare och bygger teknik för e-handlare!

Är det några aspekter av e-handel som du tycker är extra intressanta idag?

Jag är extra intresserad av hållbarhetsarbete inom e-handeln just nu. Det glädjer mig att så många varumärken idag strävar efter en så hållbar utveckling framåt som möjligt med flertalet satsningar inom sourcing, re-use, cirkularitet, second hand, etc.

För vår egen del som teknikleverantör är vi helt trogna vår idé om att leverera teknik som en SaaS-tjänst. Det betyder att alla Jetshops kunder delar på samma kodbas och vi utvecklar nya funktioner som alla våra kunder får tillgång till. Det är för mig ett hållbarhetstänk när det kommer till att leverera teknik till skillnad från konsultleveranser där liknande utveckling görs om och om igen för varje ny kund.

Vilka delar inom e-handeln tror du kommer utvecklas mest i framtiden?

Jag tror vi kommer se mer av prenumerationslösningar och abonnemang. Oavsett om det är prenumerationer på ”tråkiga/nödvändiga” inköp såsom blöjor, toapapper, rakhyvlar, etc eller om det handlar om att abonnera på exempelvis regnkläder till barn som kan bytas ut till nästa storlek, repareras och skickas till en annan familj.

Vad hoppas du ska utvecklas i framtiden?

Ska man tänka utveckling i stort så har jag i hela mitt liv längtat efter utvecklingen av teleporter. Tänk så häftigt att kunna resa vart som helst på ett ögonblick utan att för den sakens skull påverka miljön. Det hade varit skithäftigt!

Om man ska vara lite mer realistisk och koppla utvecklingen till e-handeln också så hoppas jag verkligen på en mer personaliserad framtid. Visst, det finns redan många personaliseringslösningar men jag måste säga att jag är riktigt besviken på dem allihopa. Jag får hela tiden upp ointressanta produkter i mina flöden, oönskade reklamer, nyhetsbrev med innehåll som är helt felriktat och rekommendationer av produkter på e-handelssajter som inte alls känns relevanta. Här tycker jag det är dags för lite AI på riktigt. Jag önskar att få bort bruset av allt ointressant en gång för alla.

Finns det några trender nu som uppstått i samband med coronapandemin?

Tillväxten i e-handel är ju helt klart en trend. Sen är det klart att det gynnar vissa branscher mer än andra. Men vi kan tydligt se att våra kunder överlag har ökat sin försäljning i en mycket snabbare takt än tidigare. Störst uppsida ser vi inom heminredning, bygg, pyssel, mm. Inte konstigt alls med tanke på att vi nu spenderar så mycket tid i hemmet. Vi lägger helt enkelt pengar och energi där istället för på resor och upplevelser. En annan trend är såklart hemleveranserna och boxleveranser vilka gör att vi slipper ta oss till bemannade utlämningsställen och köa.

Är det någon del i e-handeln som kommer förbli oförändrad?

Nej, egentligen inte. Jag tror att våra köpbeteenden och tekniken kommer fortsätta utvecklas och att allt är under konstant förändring. Inget består.

Vill du se mer från Jetshop?

Gå in på deras hemsida för att lära dig massor om webshopar och e-handel!

Eller se vårt webinar vi höll tillsammans med dem i höstas, om hur man effektiviserar sin webshop.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Med merförsäljning kan du både öka det genomsnittliga ordervärdet och förbättra kundupplevelsen. Här samlar vi några beprövade strategier!
Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner