fbpx
esecos logga

E-handelns historia: Från byteshandel till e-handel

E-handelns historia: Från byteshandel till e-handel

E-handelns vagga

Hade du kunnat sätta ett exakt årtal eller nämna en specifik person som pionjär för e-handeln?

Det är svårt. E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.

Från byteshandel till distanshandel

Redan på 1100-talet kan vi se spår av distanshandel, när uppkomsten av Hansan ledde till nya handelsmönster och konsumtionsbeteenden. Nu var det plötsligt möjligt att få tag på råvaror och produkter som inte fanns i samma by, eller ens samma land! Detta breddes på av kolonialiseringen, följt av industriella revolutionen på mitten av 1700-talet då massproduktion, frihandel och ny teknologi lade grunden för konsumtionssamhället.

Det var även kring övergången till industrisamhället som penningekonomi och lönearbete ersatte byteshandeln. Tänk om byteshandeln fortfarande hade funnits? Vi är säkra på att e-handelns logistikkedja hade sett väldigt mycket krångligare ut än vad den redan gör, med transport fram och tillbaka med bytesvaror.

Med dessa framsteg var geografisk plats var inte längre lika viktig, utan kryddor och tyger och metaller fraktades från världens alla hörn. Var man bara beredd på att vänta ett tag på leveransen, gick det att få tag på det mesta.

Postorderföretagens frammarsch

1879 startade det första postorderföretaget i Norden – John Fröberg Lotorp. Då skedde försäljningen främst via nätverkande och annonser i tidningarna, för att sedan ta sig de 7 km till närmsta post- och järnvägsstation varje gång en order skulle skickas iväg. Ett hårt arbete helt enkelt! Strax därefter, 1899, startade vad som är dagens Åhléns. Till en början sålde de främst en tavla med ett porträtt av kungafamiljen. De fortsatte vara postorderföretag hela vägen fram till 1962.

man som lastar in paket i bil

De främsta säljkanalerna för postorderföretagen har varierat under åren, men posten har självklart spelat en stor roll för både beställning och leverans. Den första järnvägslinjen i Sverige invigdes 1856, och var en betydande faktor, inte bara för distanshandeln utan även för privatpersoner som nu kunde resa mellan Stockholm och Göteborg på “bara” 12 timmar. Vi förundras över hur alla paket kunde hitta rätt, med tanke på att postnummer inte infördes förrän 1968!

“Internet är bara en fluga”

Dessa bevingade orden sägs ha yttrats av Ines Uusmann i en intervju med Svenska Dagbladet år 1996. Citatet sägs dock ha varit en efterkonstruktion, men innebörden att många till en början var tveksamma till internet kvarstår. Nu, 25 år senare, är internet en av samhällets grundpelare och definitivt här för att stanna.

Redan då fanns den nuvarande nätjätten Amazon, som lade en stabil grund för kommande e-handlare. Med internet i nästan alla privatpersoners hem kunde termen e-handel invigas och har under 2000-talet utvecklats explosionsartat. Idag har nästan varje person tillgång till hela världens produktutbud – och den får plats i mobilen som man kan bära runt i bakfickan.

Vad gäller Amazon kan vi ju tydligt se att det var en lyckad investering när de stapplade sig fram i början på 90-talet. Under det senaste corona-året har e-handeln dessutom haft en vital roll för många som inte kunnat ta sig till de fysiska butikerna. Distanshandeln har alltså tagit sig från att vara en lyxvara för de som ville ha exklusiva varor från andra byar till att vara en livsnödvändighet. Imponerande, tycker vi!

Eseco firar 20 år!

År 2021 har Eseco har funnits för alla som säljer på distans – i två decennier! Det har varit en otrolig resa att följa, och framförallt att få utvecklas tillsammans med branschen. Under årets gång kommer vi därför fördjupa oss i dessa 20 år, deras innebörd och hur vi tror att de kommande 20 åren ser ut. Det kommer bli en härlig kompott av blogginlägg, intervjuer och annat spännande som ni inte vill missa! Allt kommer läggas upp på vår kunskapsbank.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Med merförsäljning kan du både öka det genomsnittliga ordervärdet och förbättra kundupplevelsen. Här samlar vi några beprövade strategier!
Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner