fbpx
esecos logga

Satsa på abonnemang på er webshop och vinn de mest lojala kunderna

Satsa på abonnemang på er webshop och vinn de mest lojala kunderna

Allt mer populärt med abonnemang

Enligt en undersökning gjord av bland annat nShift kan man tydligt se en ökad popularitet av prenumerationstjänster. Faktum är att 2021 var det fler som svarade Ja än som svarade Nej på frågan om de hade ett aktivt abonnemang.

Men vad innebär det för e-handlare? Jo, en hel del om ni vågar satsa på en prenumerationstjänst!

Abonnemang och prenumerationstjänster är en gynnsam affärsmodell

Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt! Ser ni till att upprätthålla ett stort kundfokus och satsar på kundupplevelsen, innebär prenumerationstjänster ofta fleråriga kundrelationer.

Vad kan man sälja på abonnemang?

Tidigare tänkte man kanske främst på en tidningsprenumeration eller liknande – där alla kunder fick en och samma produkt på en och samma dag. Idag finns mängder av exempel på abonnemang, prenumerationsboxar och liknande koncept. Här är några exempel på tjänster som vi tycker lyckats bra med kundanpassningen:

Hello Fresh och Linas Matkasse är båda exempel på prenumerationstjänster som levererar mat till privatpersoner. Ofta kan kunden själva ställa in matpreferenser, allergier, hur många personer det är i hushållet och hur många maträtter de vill ha per vecka. Här är det alltså (oftast) en veckolig prenumeration, men där alla kunder kan få olika innehåll.

Företaget Estrid tog en förbrukningsvara, i detta fallet rakhyvlar, och gjorde det till en prenumerationstjänst! Här får kunden istället välja frekvensen på sina leveranser, baserat på hur mycket de rakar sig och använder produkten, medan innehållet är det samma för alla.

Goodiebox är en av många prenumerationsboxar där kunden får hem ett antal skönhetsprodukter varje månad. När kunden startar sin prenumeration får denne svara på några frågor om sin hudtyp, hårtyp, färgpreferenser och liknande. På så sätt får Goodiebox en tydlig kundprofil och kan anpassa sina utskick efter kunden. Det är ett bra sätt att minska risken att kunden får något de inte gillar!

Ett sista exempel är många av apotekskedjorna där kunder kan prenumerera på sina mediciner eller receptfria kosttillskott! Eftersom det är ett exakt antal tabletter som de skickar ut, vet de exakt när det behövs påfyllning hos kunden och kan schemalägga nästa leverans så att det sömlöst finns där när kunden behöver det.

Hur behåller man sina kunder månad efter månad?

Så fort kunden anser att denne själv kan gå och köpa sin vara en gång per månad, få mer för pengarna eller helt enkelt inte är nöjd med vad ni erbjuder kommer de mest troligt att säga upp sitt abonnemang.

Vi ska inte lova guld och gröna skogar – det går självklart inte helt att motverka uppsägningar. Däremot finns det vissa knep för att fånga upp kunder som är på väg bort.

Skapa ett mervärde 

För att undvika uppsägningar gäller det att kontinuerligt arbeta med mervärdet för kunden. Se till att samla in så mycket av kundens preferenser relaterat till era varor eller tjänster som ni kan – gärna så ofta som möjligt för att hålla det à jour. Genom att öka kundfokuset och kundanpassningen vid varje leverans kan ni skapa ett otroligt mervärde för kunden!

Förutse avhopp med RFM 

För ett tag sedan skrev vi om RFM och att det är ett sätt att sålla ut era mest lönsamma kunder. På samma sätt är det en användbar metod för att få en prognos på avhopp och se när era kunder gör avvikande val eller beslut. Kanske har de pausat leveranser ett tag nu eller beställt mindre och mindre tilläggsprodukter? Allt det kan ni fånga upp i RFM!

Erbjud något extra 

Ett sista sätt att fånga upp en kund som vill säga upp sitt abonnemang är att erbjuda något extra. Kanske kan ni erbjuda en extra produkt, en rabatt på nästa leverans eller föreslå att de byter till ett annat av era abonnemang?

Gör det bästa av uppsägningarna

Om kunden ändå är fast besluten om att säga upp sig – se då till att fånga upp anledningen till uppsägningen! Det kanske är det viktigaste tipset vi kommer ge er idag, eftersom det ger er en chans att motverka framtida uppsägningar.

Ni behöver inte göra det till ett långt formulär, men gör det till en obligatorisk uppgift att kryssa i ett alternativ eller skriva en kort rad om varför de säger upp sig. Lista exempelvis de vanligaste anledningarna som alternativ:

  • För dyrt
  • Bristande kvalitet på produkterna
  • För lite variation
  • Föredrar en konkurrents tjänst istället
  • Hinner inte använda upp innan nästa leverans

Sälj abonnemang på din e-handel

Är du sugen på att sälja dina varor eller tjänster på abonnemang? Som systemleverantör har vi många års erfarenhet av abonnemangsförsäljning och har välutvecklade funktioner för detta i vårt Affärssystem Nemo.

Vill du veta mer?

Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Är din e-handel skyddad mot cyberattacker?

Är din e-handel skyddad mot cyberattacker?

Det är viktigt att vara medveten om hotet som cyberattacker utgör. Det riskerar inte bara den egna verksamheten utan även…
Självreflektion – 4 frågor till e-handlare som vill ta sig framåt

Självreflektion – 4 frågor till e-handlare som vill ta sig framåt

Som e-handlare är det kanske extra viktigt med kontinuerlig självreflektion, då verksamheten befinner sig i en så snabbt föränderlig bransch!
Missa ingen branschhögtid 2023 med en E-handelskalender

Missa ingen branschhögtid 2023 med en E-handelskalender

Vi har samlat de viktigaste e-handelsdagarna i en snygg, smidig och superbra väggkalender - så att du inte missar någon…
GDPR för dig som driver e-handel

GDPR för dig som driver e-handel

Eseco System AB | Vi har här en praktisk e-bok som sammanställer det viktigaste att veta om GDPR när ni…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner