fbpx
esecos logga

Få bättre kundsegmentering med RFM

Få bättre kundsegmentering med RFM

Lojala kunder är lönsamma kunder

Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.

Men hur mäter man egentligen kundlojaliteten och identifierar era mest lönsamma kunder? Jo, man använder sig av RFM!

Vad är RFM?

RFM står för Recency, Frequency, Monetary Value och är ett sätt att analysera sina kunders köpbeteende och värdet varje enskild kund har för verksamheten.

  • Recency. När gjorde kunden senast ett köp?
  • Frequency. Hur ofta handlar kunden?
  • Monetary Value. Hur mycket spenderar kunden?

Vad använder man RFM till?

RFM används för att segmentera sina kunder utifrån köpbeteende. Genom att identifiera deras köpfrekvens och pengavärde kan ni rikta mer relevanta marknadsinsatser mot dem och på så sätt generera högre respons, lojalitet och livstidsvärde.

Exempelvis kan ni identifiera era mest lönsamma och lojala kunder, som handlar ofta och för större summor. Dessa är oerhört viktiga att bibehålla och se till att kundnöjdheten inte sinar. Ni kan därför med fördel rikta marknadsinsatser till dessa för att visa uppskattning och kanske erbjudanden på deras nästa köp.

Ni kan även använda RFM för att se avvikande mönster från kunder. Exempelvis om det är en annars frekvent shoppande kund som plötsligt inte handlat på länge. Då kan ni trigga ett mail till kunden med extra erbjudanden, för att locka tillbaka dem till er webshop.

Segmentering med hjälp av RFM

Det finns helt enkelt mängder av sätt att utnyttja RFM, men huvudsyftet är att segmentera era kunder. Genom att tilldela de tre dimensionerna (R, F och M) en skala på 1-5, kan ni segmentera era kunder baserade på dessa värden.

Detta ger er totalt 125 olika kundsegment (5x5x5). Alla segment är oftast inte av intresse, så vi rekommenderar att sätta er ner för att analysera vilka av dessa som är viktigast för er samt hur ni ska hantera dem.

Här är några exempel på segment och vilken typ av kommunikation som kan riktas mot respektive grupp:

De ”bästa” kunderna

Dessa träffar högst i alla kategorier genom att ha handlat nyligen, handlar ofta och spenderar mer i genomsnitt än andra kunder (5-5-5 eller 5-4-5). Kommunikation gentemot dessa bör vara värdeskapande med fokus på att bibehålla deras kundnöjdhet och lojalitet. I detta segmentet kan ni även med fördel gå in på individnivå för att vidare anpassa rekommendationer och marknadsinsatser baserade på deras individuella preferenser och beteende. Det är ofta dessa kunderna som är de bästa ambassadörerna för ert varumärke, så ta hand om dem väl!

Lågspenderande lojala kunder

Det här kundsegmentet är aktiva och lojala, men spenderar i genomsnitt mindre än andra kunder (5-5-1 eller 5-5-2). Då de återkommer till er ofta är det fortfarande en viktig kundgrupp att visa uppskattning gentemot och bibehålla lojaliteten. Vid riktade kampanjer kan ni anpassa rekommendationer efter deras normala spenderingssumma, eller lätt över, för att motivera till köp. Ni kan även oftare skicka ut erbjudanden och rabatter för att upprätthålla deras köpfrekvens.

Högspenderande nya kunder

Här har vi kunder som spenderat mer än genomsnittet men har aldrig handlat hos er innan (5-1-5 eller 5-1-4). Det är alltid bra att satsa på nya kunder för att bygga upp en tillit och relation för framtida lojalitet, men är det en ny kund som spenderat mer än genomsnittet är det en extra viktigt att agera. Likt med era lojala kunder, är det bra att fokusera på att visa uppskattning för att få dem att känna sig värdefulla för ert företag och sporra dem till att fortsätta interagera med er.

Avvikande ”bästa” kunder

Här har vi de som i vanliga fall är högspenderande, aktiva och lojala kunder men som inte handlat hos er på längre tid än vanligt (1-5-5 eller 1-5-4 eller 1-4-5 eller 1-4-4). Det är ofta väldigt svårt att återfå kontakten med dessa kunder då de antagligen slutat handla av en anledning – men är helt klart värt att försöka! Genom att exempelvis skicka erbjudanden eller rabatter som är anpassade utefter deras historik kan ni öka sannolikheten att de blir intresserade och återgår till att interagera med er.

RFM i Affärssystemet

Att ha direkt tillgång till RFM-analysen i sitt befintliga system ger er en otrolig fördel då ni direkt får värdefulla insikter och samband presenterade för er.

Vi har RFM integrerat i vårt affärssystem Nemo, för att ge användarna tillgång till djupgående statistik om sina kunders köpbeteende och för att kunna identifiera de olika segmenten, snabbt och smidigt.

Vill du veta mer?

Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…
Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Nu kan ni använda Tripletex lösningar tillsammans med affärssystemet Nemo!

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner