fbpx
esecos logga

Förenkla er kundresa och bekämpa de övergivna varukorgarna

Förenkla er kundresa och bekämpa de övergivna varukorgarna

35% handlar på nätet för att det är mer bekvämt

Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Det ställer allt högre krav på e-handlarna, som måste skapa en enkel, tydlig och helt enkelt okrånglig kundresa – för att inte riskera övergivna kundkorgar!

Men vad räknas in i bekväm e-handel? Det kan var att slippa gå i butiker, få allting hemlevererat eller bara få det ihopplockat och själv hämta upp det i en butik. Det beror helt enkelt på kunden. Vi har här samlat tre stycken scenarion som kan få vem som helst att utbrista i ett “Nej nu beställer jag hos någon annan”-vrål.

Och lösningarna, såklart.

någon som skriver på laptop

Scenario 1: Alla produkter i webshopen finns inte tillgängliga i hela landet

Tänk er att en kund har lagt 10 stycken varor i kundkorgen. Kanske är det lite för långt till butiken, så kunden ser därför fram emot att få dessa hemlevererade, alternativt till ett ombud som är närmre. När denne till slut kommer till kassan och ska betala och välja leveranssätt så kommer följande meddelande upp: “Vänligen ta bort 5 produkter från din order, dessa går inte att leverera till din adress”.

Plötsligt blev det mycket krångligare för kunden som ju av bekvämlighet vill beställa allt från ett och samma ställe, och denne väljer att handla på en annan webshop istället.

Lösning:
Om det är så att ni har produkter som inte kan levereras till alla hem landet över, vore det bra om det framkom så tidigt i köpprocessen som möjligt. Någon som löst detta bra är många matvarukedjor, som kräver att kunderna från start meddelar vart i landet de bor och om de vill få det hemlevererat. Här ser vi ett exempel från Ica, som har en tydlig pop-up där man får välja vart man bor och om man vill ha hemleverans eller hämta i butik.

Ett tidigt val från kund, hjälper e-handlaren att tydligt visa vilka produkter som är köpbara för denne. Detta genom att ladda om produktutbudet som visas på sajten, alternativt tydliggöra att produkten inte går att beställa hem redan innan den läggs i varukorgen. Kanske tänker kunden då inte på att ni inte har alla 10 produkter, men handlar ändå det som går att handla, just eftersom det blir helt friktionsfritt i leveransen.

Scenario 2: Alla produkter finns inte i ert webblager

Återigen har kunden lagt sina 10 varor i varukorgen och går vidare till betalning och val av leveranssätt. Denna gången blir kunden bemött av en uppdelad leverans:

  • 6 av varorna går att leverera hem.
  • 4 av varorna måste hämtas (eller plockas själv) i butik.

Detta bidrar också till frustration för kunden, oavsett om de har möjlighet att ta sig till butiken eller inte. Som tidigare nämnt, väljer majoriteten av kunderna att e-handla istället för fysiska butiker då det är mer bekvämt. Kanske väljer just den här kunden att köpa de 6 produkterna av er och de 4 andra hos någon annan, men i värsta fall blir hela varukorgen övergiven och kunden går till någon annan.

Lösning:
En lösning på detta kan vara att göra som vissa inredningskedjor gör och visa redan i produktbeskrivningen om produkten är köpbar online eller inte.

Exempelvis Elgiganten gör det tydligt redan innan varan läggs i varukorgen om den finns i webblagret alternativt berättar för kunden i vilka varuhus produkten finns tillgänglig.

De kunder som då faktiskt bara vill ha hemleverans får därmed tidigt ta del av informationen att det inte är möjligt. För de som är helt okej med att hämta sin produkt i butik, kan de därmed också direkt se var produkten finns någonstans (om det är så att ni har flera butiker). Är kunden hemmahörande i Malmö, kanske denne är benägen att köra till Lund eller till och med Helsingborg för att få tag i varorna – men finns den bara i Jönköping kan de direkt ta beslutet att köpa produkten någon annanstans.

En sådan här lösning är även smidig för kunder som vill handla i butik och kan då se ert lagersaldo i samtliga butiker.

Scenario 3: Ni markerar inte lagerstatus på produkterna

Kunden har lagt sin beställning, lutat sig tillbaka och inväntar sin leverans med spänning. Efter ett tag får kunden en orderbekräftelse med informationen att en av varorna är en beställningsvara och att ordern kommer skickas om 8-10 veckor.

Även detta är en ganska självklar källa till frustration. I fall kunden behöver en av varorna inom några dagar men hade kunnat vänta på övriga, hade kunden då kunnat fatta beslutet att avvakta med just den som måste beställas in och istället köpa resterande varor hos er. I värsta fall kan detta scenariot leda till att kunden köper alla varor någon annanstans och returnerar ordern så fort den kommit fram.

Lösning:
Det är inte ovanligt att företag gör det möjligt att beställa en produkt som vanligt på webshopen, trots att den kanske är slut i lager men väntar på en inleverans eller beställer in den specifika produkten bara vid efterfrågan. Som i scenariot ovan, kan detta leda till en returnerad order på grund av att kunden inte blev informerad om det innan beställningen lades.

Se istället till att kommunicera tydligt om varan 1) finns i lager, 2) är en beställningsvara hos extern leverantör eller 3) är slut men på väg in till ert lager. Ett exempel är Svenssons i Lammhult som tydliggör om varan är en lagervara eller en beställningsvara, redan innan man klickat in sig på produktbeskrivningen.

För att tydliggöra beställningsvaran har de sedan även lagt till en ikon samt preliminär leveranstid inne på produktbeskrivningen.

Slutligen…

… kan vi konstatera att en bekväm e-handel ofta handlar om att vara transparent och kommunicera med kunden på ett tydligt sätt. Ofta handlar frustrationen just om att man som kund inte förstår, eller att det blir för tidskrävande att göra om när man äntligen har nått kassan. Det kan låta banalt att behöva skriva ut allt och vara överdrivet tydlig, men sanningen är att det kan rädda er från många övergivna varukorgar (och returer).

Vill du veta mer?

Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…
Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Nu kan ni använda Tripletex lösningar tillsammans med affärssystemet Nemo!

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner