fbpx
esecos logga

5 enkla sätt att boosta er merförsäljning på webshopen

5 enkla sätt att boosta er merförsäljning på webshopen

Konsten att merförsälja

Ser ni ibland över er försäljningsstatistik och ser många kalla leads, övergivna varukorgar eller få återkommande kunder? Då har ni säkert även suttit, likt många e-handlare världen över, och klurat på samma fråga: Hur ökar vi egentligen vår merförsäljning?

Merförsäljning handlar inte enbart om att lura kunder till att köpa massa saker som de inte behöver. Det handlar framförallt om att få lojala och nöjda kunder – som stannar länge.

Det bästa sättet att öka er försäljning i det långa loppet är trots allt de där återkommande kunderna, som är lojala mot ert varumärke och sprider det goda ordet till fler. Men hur går man tillväga för att bygga upp det?

Vi har samlat 5 tips på merförsäljning:

  1. Begränsade erbjudanden
  2. Rekommendera tillbehör
  3. Få kunden att komma tillbaka
  4. Utnyttja era kunders kontaktnät
  5. Lär känna era kunder

Läs vidare för att få mer kött på benen för hur ni börjar arbetet mot en mer lojal kundbas och boostad försäljning!

1. Begränsade erbjudanden

Har du någonsin hittat ett bortglömt presentkort längst ner i väskan som går ut imorgon, och direkt velat passa på att använda det innan det går ut? Eller köpt ett paket som mjölk du egentligen inte behövde men som det var extrapris på för det är kort utgångsdatum? Detta är båda exempel på begränsade erbjudande, där viljan av att spara är större än det faktiska behovet av produkten. Genom att exempelvis ha tidsbegränsade erbjudanden eller bara ett begränsat antal kvar av en produkt, sätter du en liten press på kunden att genomföra köpet, och kanske då även på något de först inte tänkte att de behövde men vill passa på medan det är rabatt eller finns i lager.

2. Rekommendera tillbehör

Lär er webshop att känna igen vad som ligger i kundkorgen och vad som passar ihop med just de produkterna. Genom att sälja in något som ett bra tillägg till det som kunden redan planerat att köpa, gör att de direkt kan se användningsområdena. Dessutom ger det en trygghet i er expertis och visar kunden att ni har bra koll på era produkter.

3. Få kunden att komma tillbaka

Ett effektivt sätt att få kunden att spendera mer, är genom att få dem att komma tillbaka. Ett sätt att locka tillbaka kunden kan vara att skicka med ett erbjudande med orderbekräftelsen; en rabatt på nästa köp, eller en personlig kod som kan användas för fri frakt.

symboler för merförsäljning

4. Utnyttja era kunders kontaktnät

Gynna de kunder som sprider ett gott ord om er! Har ni riktigt lojala och nöjda kunder kan ni utnyttja deras kontaktnät, och nå fler potentiella kunder. Ett exempel är att ge era kunder en personlig kod, som de kan ge till sina kompisar att använda i kassan. När deras vän då uppger den personliga koden, får de både själva en rabatt direkt i kassan, och er lojala kund som tipsat om er får ett mail med en rabattkod till nästa köp. På så vis får ni fler kunder, som potentiellt kommer tillbaka en andra gång om de är nöjda.

5. Lär känna era kunder

Genom att mäta och analysera era kunders konsumtionsmönster och beteende på hemsidan, kan ni både underlätta kundens beslutsprocess och leda dem snabbare till köpen. Asos är ett exempel på detta, där de samlar kundens tidigare köp, vad de klickat på, vilka varumärken de främst köper från och annan relevant information – för att sedan skräddarsy en kategori åt just den kunden. Under “Top Picks for you” kan kunden känna sig speciell, och förhoppningsvis har algoritmerna skött sig bra så att kunden faktiskt hittar något som läggs i varukorgen – som de annars inte hittat.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Säkra logistikflödet under julrushen

Säkra logistikflödet under julrushen

Med rätt planering och verktyg kan du möta kundernas förväntningar, även under de mest hektiska dagarna. Här är våra bästa…
Kundsupporten som aldrig kraschar

Kundsupporten som aldrig kraschar

Allt från frågor om leveransstatus till produktförfrågningar kan snabbt överbelasta din kundsupport, vilket leder till längre svarstider och frustrerade kunder.
Från kaos till kontroll: Effektiv orderhantering under Black Week

Från kaos till kontroll: Effektiv orderhantering under Black Week

Under Black Week ökar trycket på din e-handel dramatiskt – tusentals beställningar strömmar in på kort tid, och risken för…
Så undviker du lagerbrist och överlager under Black Week

Så undviker du lagerbrist och överlager under Black Week

Black Week är en av de mest intensiva försäljningsperioderna för e-handlare, och med högre efterfrågan kommer även större utmaningar kring…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie-tillägg av Real Cookie Banner