fbpx
esecos logga

Hur många leveranssätt ska man som e-handlare erbjuda sina kunder?

Hur många leveranssätt ska man som e-handlare erbjuda sina kunder?

Har kunden tagit makten över frakten?

Hur många leveranssätt ska man som e-handlare egentligen erbjuda sina kunder? 2016 skrev PostNord “Nu blir det lättare för kunderna att välja fraktalternativ”. Då syftade de på deras nya modul som gör det möjligt för konsumenter att direkt i webbshoppen välja hur deras paket ska levereras.

Tre år senare kan vi se att valbara leveranssätt har slagit igenom och allt fler e-handlare erbjuder idag större flexibilitet när det kommer till fraktalternativ. Kunden kan bland annat välja med vilken distributör paketet ska skickas, om det ska levereras till serviceombud, Instabox eller med hemleverans. Om leveransen ska komma dagtid eller kvällstid. Om leveransen ska ske med bil, cykel eller båt, och hur man vill bli aviserad.

Leverantörerna är många och leveransalternativen ännu fler. Bara de senaste månaderna har det gått att läsa om allt från drönar- och robotleveranser till att man nu kan hämta sina paket hos närmaste granne som agerar serviceombud. Och visst är det spännande med alla innovativa lösningar men vad innebär det för e-handlaren? Vi går igenom några av för- och nackdelarna!

Service till varje pris

Med en snabb sökning på Google hittar vi flera artiklar som alla tar upp fördelarna med att ge konsumenten större valmöjlighet i webbshoppen. Det nämns bland annat att kunder vill ha valfrihet framför snabbhet och att människor föredrar olika fraktbolag. I stort sett handlar fria leveranser om att ge kunderna en sömlös köpupplevelse med så bra service som möjligt.

Det är en kostnadsfråga

Självklart ska man alltid sträva efter att ge sina kunder bästa möjliga köpupplevelse. Men vad får det lov att kosta? Det är ingen nyhet att distribution är en av de största utmaningarna för e-handlarens lönsamhet och ju fler distributörer och tilläggstjänster man har, desto dyrare blir det.

För varje ny distributör en e-handlare knyter till sig ska nya avtal förhandlas fram. Då gäller i regel att ju större volymer som skickas desto lägre portokostnad per kolli. På så sätt blir det ekonomiskt fördelaktigt att skicka alla paket med en och samma distributör. Utöver kostnaden per kolli tar fraktbolagen ut avgifter för tilläggstjänster som frakt av farligt gods, skrymmande paket, leverans till dörren m.m. Ytterligare en kostnad är upphämtningsavgiften som såklart ökar med antalet distributörer.

Med flera distributörer ökar också kravet på underhåll. För trots att flexibilitet och snabbhet är två viktiga faktorer för kundens köpupplevelse, är det ännu viktigare att paketet kommer fram. Då krävs det att man har full koll på distributörens krav och att alla kopplingar mellan fraktbolag, webbshop och affärssystem fungerar.

Ska kunden få makt att välja?

Vi möter ständigt e-handlare som knutit till sig många distributörer och fraktalternativ, och det blir sällan blir fördelaktigt i längden. Självklart är det viktigt att ge kunden bästa möjliga köpupplevelse, och för de stora e-handelsbolagen med tusentals order per dag kan det säkert fungera. Men för mindre och medelstora e-handlare kan det bli en stor ekonomisk påfrestning som äter på marginalerna, och då bör man istället fokusera på att ge service på andra sätt. För även om kunderna uppskattar flexibilitet är det fortfarande bra produkter och schyssta erbjudanden som i längden kommer hjälpa dig att vinna kunder och bibehålla lönsamheten.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Framgångsrik användarvänlighet med Partnersense

Framgångsrik användarvänlighet med Partnersense

Vi pratar med vår samarbetspartner Partnersense om hur e-handeln ser ut idag och hur e-handlare kan optimera sin konverteringsgrad på…
Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Med merförsäljning kan du både öka det genomsnittliga ordervärdet och förbättra kundupplevelsen. Här samlar vi några beprövade strategier!
Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner