fbpx
esecos logga

Är Drönare framtidens lösning på klimatsmarta transporter?

Är Drönare framtidens lösning på klimatsmarta transporter?

Ökad behov av snabba och klimatsmarta transporter

Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.

Kunderna ställer högre krav på snabba leveranser

13% av e-handelskonsumenter hade velat ha drönar- eller robotleveranser.

Att kunna tillgodose varje individuell kunds behov och önskemål vad gäller just leverans har kommit att bli en konkurrenskraftig faktor för alla e-handlare. Ser vi till Postnords senaste E-barometer verkar en av de viktigaste faktorerna för kunderna vara just snabbare leveranser – något drönare bör kunna tillfredsställa inom en snar framtid. Det som framförallt varit aktuellt är att sätta drönarna som en lösning på “the last mile problem”, vilket innebär den där sista sträckan fram till slutkunden. På så sätt hade många paket kunnat samåka till en utlämningsplats, för att sedan ännu snabbare kunna ta sig den sista biten med drönare, något som både miljön, kunderna och distributörerna hade tjänat på.

Ser vi till mer statistik, visar Nets rapport “Svensk E-handel 2020” att 13% av e-handelskonsumenter hade velat ha drönar- eller robotleveranser. Det visar på att intresset och kunskapen även finns hos många privatpersoner!

Ökad tillgänglighet utanför städerna

Att drönare är smidigare än bilar och näst intill kan ta sig fågelvägen till sin destination är definitivt en stor USP för drönarna. Det är därför kanske framförallt på svåråtkomliga platser som drönarleveranser kommer vara mest efterlängtade, dit budbilar inte kan ta sig.

I stadskärnorna har vi redan ett brett spektra av leveransmöjligheter med allt från expressbud inom 30 minuter till paketskåp i vart och vartannat hörn. Istället lär det vara ute på landsbygden, i skärgården eller andra mer avlägsna hushåll som kommer uppskatta drönarna mest.

Drönare flyger över snölandskap

Regelverket för drönare

I Sverige idag kan företag ansöka om tillstånd för att bedriva verksamhet med drönare hos Transporstyrelsen. Där finns tre kategorier att ansöka tillstånd för: öppen, certifierad eller specifik. Vilken kategori verksamheten ska ansöka om påverkas av olika faktorer, bland annat maxkapacitet, mått, om drönaren är inom synhåll för fjärrpiloten eller inte och inom vilket område drönaren ska flyga. Vill du veta mer om de olika kategorierna kan du läsa vidare på transportstyrelsens hemsida.

Framtidens leveranssätt?

Vid det här laget har de flesta av oss hunnit vänja oss vid allt från smarta klockor till VR-glasögon – men drönarleveranser känns fortfarande väldigt futuristiskt!

Bara på de senaste åren har det hänt en hel del. Går vi exempelvis tillbaka till december 2018 och “drönarincidenten” på flygplatsen Gatwick i London visar det tydligt på att drönare kan skapa otroliga missöden då flygplatsen tvingades stänga ner och 140.000 passagerare blev påverkade. Drygt två år senare, i januari 2021, klubbade EU genom ett nytt regelverk för drönare med syftet att få ett så enhetligt regelverk som möjligt bland medlemsländerna. Sammanfattningsvis är drönare i en stor utvecklingsfas, där mycket händer och möjligheterna är många.

I dagsläget är majoriteten av de existerande drönarna designade för att bara kunna köra ett paket åt gången. Vi misstänker att drönarnas stora genomslag kommer ske när de kan ta sig an en större skala och på så sätt bli mer lönsamt. Vi kan helt enkelt dra slutsatsen att det är några steg kvar innan det kan slå som en logistiklösning landet över – men att vi är på god väg!

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Med merförsäljning kan du både öka det genomsnittliga ordervärdet och förbättra kundupplevelsen. Här samlar vi några beprövade strategier!
Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner