E-handelsvärlden utvecklas ständigt, och att hålla sig à jour med de senaste trenderna är avgörande för att säkerställa långsiktig framgång. Under 2024 ser vi en rad spännande innovationer som e-handlare kan dra nytta av. Här presenterar vi tre av de nytänkande trender som du som e-handlare bör överväga att implementera för att ligga i framkant!
Ökad Användning av Augmented Reality (AR)
AR-teknologi må inte vara något nytt fenomen. Vi skrev om det 2020 och redan då hade det funnits på en del webshopar ett tag. Däremot har användningen av dessa ökat senaste tiden och idag är kunderna mer varma i kläderna med att faktiskt använda dem.
Med AR kan ni erbjuda kunder möjligheten att se produkter i ett realistiskt sammanhang. Detta kan innebära allt från att prova kläder virtuellt till att se hur möbler ser ut i kundens eget hem. Genom att integrera AR i din webbshop kan du förbättra kundengagemanget och minska osäkerheten vid onlineköp, vilket dessutom leder till lägre returgrader!

AR ger helt enkelt e-handlare möjligheten att skapa interaktiva och engagerande kundupplevelser. Detta kan inkludera virtuella butiker där kunder kan navigera och utforska produkter på ett sätt som liknar fysisk shopping.
Personaliserad Shopping med AI
Om det är något det har pratats om senaste året är det väl ändå AI. För e-handlare kan AI komma att bli ett ovärderligt inslag då det kan analysera stora mängder av data på några sekunder, vilket därefter går att använda på flertalet vis.
Bland annat kan ni ta hjälp av AI för att analysera kunddata och på så vis erbjuda skräddarsydda produktrekommendationer. Denna teknik blir allt mer sofistikerad och kan i realtid anpassa sig efter kundens beteende och preferenser, vilket skapar en mer personlig shoppingupplevelse.

Ett annat användningsområde är att ta hjälp av AI för att avlasta er kundtjänst. Med exempelvis chattbotar som kan hantera vanliga förfrågningar och problem, frigör ni tid åt era kundtjänstmedarbetare som kan fokusera på de mer komplexa kundärenden.
Hållbarhet och Transparenta Kedjor
I ett av våra senaste blogginlägg skrev vi om hur antalet annonser på Blocket ökade med 63% år 2023 jämfört med 2022. Second hand och C2C är helt enkelt på en fortsatt bana uppåt och det är hög tid att som e-handlare haka på!
Ett växande antal konsumenter föredrar varumärken som är engagerade i hållbarhet. Genom att bland annat kunna erbjuda miljövänliga produkter, förpackningar och fraktalternativ kan du attrahera en miljömedveten kundbas.

Ni kan dessutom använda blockchain-teknologi eller andra metoder för att öka transparensen i dina leveranskedjor kan du visa kunderna att du tar ansvar för din produktionsprocess. Detta bygger förtroende och kan öka lojaliteten bland konsumenterna.
Vad kommer du haka på 2024?
Att anamma dessa trender under 2024 kan sätta din e-handel i en ledande position på marknaden. Genom att investera i AR för en förbättrad kundupplevelse, använda AI för personalisering och fokusera på hållbarhet och transparens, kan du inte bara möta dina kunders förväntningar utan också bidra till en mer hållbar och ansvarsfull handel. För e-handlare som är redo att omfamna framtiden kan dessa trender vara nyckeln till framgång!

Vill du veta mer?
Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.