fbpx
esecos logga

Så kan Augmented Reality underlätta för e-handeln och minska returer

Så kan Augmented Reality underlätta för e-handeln och minska returer

Konsten att flytta in digitala möbler i vardagsrummet

Hur ofta får ni ta emot returer på grund av att en vara “inte passade in hemma” eller “inte såg ut som på bilden”? Det är även ofta som man själv hamnar på andra sidan systemet och står där med en ny möbel som är köpt online och nu inte alls passar in hemma i vardagsrummet.

Vi började fundera på vad som hade underlättat detta problem; ett sätt att spå in i framtiden och se hur det kommer se ut. Att se in i framtiden kan vi fortfarande inte göra, däremot kan vi låta kunden direkt se hur produkten ser ut hemma hos dem, tack vare AR.

Augmented Reality

Med AR, “Augmented Reality”, kan man placera ut digitala objekt i kamerafunktionen på sin mobil. För e-handlare som inte har fysiska butiker, eller för kunder som inte har tid eller tillgång till transportmedel, innebär detta en mängd nya möjligheter! AR har alltså en potentiell förmåga att underlätta kundens köpbeslut, då kunden nu kan visualisera sitt köp utan någon större fantasi inblandad. Det blir helt enkelt ett sätt att sudda ut gränsen mellan fysisk butik och e-handel, och underlättar således för både kunder och e-handlare.

Flyttar in det digitala i en fysisk miljö

Två exempel på företag som redan tagit sig an detta är IKEA och Synsam. Den välkända möbeljätten har sin app IKEA Place, som lanserades redan 2017, men har sedan dess fått en rejäl uppgradering. Genom att scanna sitt vardagsrum med mobilkameran kan användaren välja en möbel från katalogen och se hur den ser ut och passar in hemma innan de köper. I appen kommer möbeln automatiskt att skalanpassa sig till rummet, vilket ger användaren en tydlig bild av möbelns storlek och hur den får plats. Därefter kan man flytta runt, rotera möbeln och experimentera med olika färger.

Optikkedjan Synsam har sin motsvarande AR-lösning i sin app Stylelab. Den gör det möjligt för kunden att sitta bekvämt hemma i soffan och prova olika bågar och glas, bara genom att sätta på framkameran på mobilen. Även här skalanpassas glasögonen till ansiktet, och man kan välja fritt mellan företagets tillgängliga bågar.

Om det så gäller en soffa eller glasögon står det klart att detta är en effektiv taktik för att fånga upp alla online-konsumenter som velar i beslutsprocessen.

Bild f.v. Willab Garden, 2019. | IKEA Places, 2019.

Minska antalet returer med AR

En annan aspekt av AR inom e-handeln är en potentiell minskning av returer. Returer inom e-handeln innebär, som vi många vet, både avgasutsläpp och extra arbete samt kostnader för e-handlaren. Genom att direkt kunna se hur en produkt ser ut i förhållande till var man vill ha den, minskar risken att kunden beställer hem en vara som inte passar.

De som kanske främst är utsatta för ett högt antal returer är modeindustrin, med produkter som måste passa kunden hundra procent. Klädföretaget Chiquelle lanserade en AR-app i höstas, som blev bemött med mycket entusiasm när den snabbt blev en av de mest nedladdade apparna i Sverige. I appen kan användaren göra en avatar av sig själv med sina egna värden och sitt eget ansikte, som sedan kan prova olika plagg ur Chiquelles webshop.

Tanken med appen är alltså att kunden ska kunna se plaggets passform, i en miljö man brukar befinna sig på. Det kom en viss kritik mot appens utseende och hur precist resultatet blev i slutändan. Oavsett funktionaliteten kan det dock konstateras att efterfrågan finns, då appen direkt flög upp på topplistorna i App store.

Framtiden för AR och e-handel

Det finns alltså en mängd olika fördelar med att använda sig av AR i kombination med e-handel. Det får oss att spåna vidare på vilka andra branscher som skulle kunna gynnas av AR. Kan man prova kläder genom att rikta kameran direkt mot spegeln? Går det att planera renoveringar? Kanske tapetsera om inne i sovrummet? Vi hittar inget stopp på möjligheterna, utan ser fram emot hur företag kommer använda den här tekniken för att jobba vidare på kundupplevelsen.

Vill du veta mer?

Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Med merförsäljning kan du både öka det genomsnittliga ordervärdet och förbättra kundupplevelsen. Här samlar vi några beprövade strategier!
Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner