fbpx
esecos logga

Framtiden för e-handeln, återbruk & C2C

Framtiden för e-handeln, återbruk & C2C

Second hand leder till ett paradigmskifte för e-handeln

Intresset för second hand, C2C och återanvändning har sedan länge varit stort.  I en era präglad av en växande miljökris och en önskan om mer medvetet konsumtionsbeteende visar det heller inga tecken på att dala – snarare tvärtom. Bara på blocket har antalet annonser ökat med 63% år 2023 jämfört med 2022.

Den bakomliggande anledningen kan dock variera beroende på konsument. Förutom de miljömässiga fördelarna passar det även in i den moderna konsumentens preferenser. Från att minska koldioxidavtryck till att främja en budgetvänlig, trendig och holistisk livsstil har second hand-fenomenet utlöst en paradigmförskjutning som inte bara påverkar individuella val utan utmanar också alla e-handelsföretag att anpassa sina strategier för en hållbar tillväxt.

Miljöpåverkan, inflation och trender driver på förändringen

Att så kallat fast fashion har en negativ inverkan på miljön är inga nyheter. Det bidrar både till en överkonsumtion och stora mängder miljöfarliga utsläpp. Många stora aktörer marknadsför sitt hållbarhetsarbete genom att erbjuda kunderna att lämna in sina gamla plagg för återbruk  I juni i år kom dock Aftonbladet med en granskning av fast fashion-jätten H&M, där deras lovord om återvunna kläder egentligen innebär att de säljer plaggen vidare och låter dem slutligen hamna på soptippar världen över – något som definitivt stärkte second hand marknaden. 

Utöver miljöaspekten finns även den rådande inflationen som svider i konsumenternas plånböcker, till second hand och begagnade varors fördel. Bland unga märker man också allt mer att det är trendigt i dubbel bemärkelse; det är trendigt att ha unika kläder (gärna från ett annat årtionde), men det är även trendigt att ha en mer holistisk inställning till sin konsumtion och dess påverkan på planeten. Till skillnad från tidigare berättar man stolt idag när man handlat något second hand – något man kanske inte ville säga högt i samma utsträckning för 20 år sedan.

E-handelns väg framåt i det medvetna samhället

Vissa indikationer tyder på att second hand väntas bli större än så kallad fast fashion inom de närmsta åren. Marknaden för begagnat är helt enkelt het, men fortfarande relativt oupptrampad, mark att utforska för e-handlare. Vill man hänga med i det här paradigmskiftet är det därför nödvändigt att skapa en hållbar tillväxtstrategi där den här samhällsutvecklingen är medräknad (kanske till och med i fokus). Här nedan följer några exempel på hur man som e-handlare kan anamma fenomenet med återbruk, second hand och begagnade varor.

Integrera Second Hand och C2C på er Webshop

En del e-handlare har valt att låta kunderna skicka in sina oanvända eller försiktigt använda produkter tillbaka till dem, för att sedan möjliggöra en förlängd livstid för produkten hos någon annan. Eftersom dessa second hand-produkterna integreras på den befintliga webshopen, under samma produktsida som originalet, krävs ingen investering i en ny plattform eller webbshopslösning. 

Bland annat NA-KD har NA-KD Circle, som innebär att second hand-alternativen kommer upp sida vid sida med alla deras övriga produkter. Kunden som skickat in sitt gamla plagg får i utbyte butikskredit att handla för.

Skapa en separat Marknadsplats för C2C

Genom att skapa en separat marknadsplats, antingen under sitt eget varumärke eller som en sidoverksamhet, kan man bygga ett eget community för konsumenter att handla av varandra. Två exempel är Tradera och Vinted, där kunderna själva fotar produkten, skriver produktbeskrivning, prissätter och sedan även skickar varorna till köparen. Dessa plattformar möjliggör helt enkelt för konsumenten att driva sin egen lilla webshop. 

För snart ett år sedan skrev vi om C2C. Bara sedan dess har intresset ökat och leverantörer och digitala tjänster har kommit med nya smarta lösningar för att tillgodose behovet. Exempelvis PostNord har existerande lösningar för er som driver en C2C-verksamhet. Genom en integration till deras lösning kan ni erbjuda en sömlös upplevelse både för säljaren och köparen. Säljaren får vid köpet en QR-kod med en förifylld fraktetikett som hos ett postombud kan skrivas ut. Även iBoxen arbetar aktivt för att underlätta C2C och återbruk privatpersoner mellan.

Vill du veta mer?

Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Framgångsrik användarvänlighet med Partnersense

Framgångsrik användarvänlighet med Partnersense

Vi pratar med vår samarbetspartner Partnersense om hur e-handeln ser ut idag och hur e-handlare kan optimera sin konverteringsgrad på…
Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Med merförsäljning kan du både öka det genomsnittliga ordervärdet och förbättra kundupplevelsen. Här samlar vi några beprövade strategier!
Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner