fbpx
esecos logga

Checklista: Så här utvärderar ni er försäljning under Black Friday

Checklista: Så här utvärderar ni er försäljning under Black Friday

Årets konsumtionsfest är slut för i år

Black Friday är över för i år. Konsumtionsfesten har gått från att vara en dag i november till att idag sträcka sig över en hel vecka; Black Week. Än har det inte redovisats några siffror som visar hur försäljningen under Black Friday faktiskt gick. Men enligt branschkollegor och kunder verkar det som att många e-handlare slog försäljningsrekord även i år.

Men alla företag använde faktiskt inte Black Friday som en försäljningsstrategi till förmån för klimatet. För ett tag sedan skrev vi ett inlägg om hur klimatkrisen har påverkat Black Friday.

Vikten av uppföljning efter Black Friday

Visst är det intressant att veta hur stor del av Sveriges befolkning som handlade under Black Friday jämför med tidigare år. Men ännu viktigare, för e-handlaren, är att man gör en grundlig utvärdering av sina resultat. Gå igenom siffrorna, jämför resultaten med tidigare år och hör hur andra i företaget upplevde dagarna inför, under och efter Black Friday.

Man som dricker kaffe. Text om att det är viktigt att utvärdera Black Friday.

Nedan är fem frågeställningar som kan vara till hjälp när du ska utvärdera Black Friday och din julhandel. Gå igenom frågorna med hela teamet för att se vad som gick bra och vad som kan göras bättre till nästa år. Ta fram en konkret handlingsplan så att ni kan påbörja förändringsarbetet direkt när högsäsongen är över. Då har ni ett helt år på er att finslipa era rutiner och får på så sätt goda förutsättningar för att nå ännu bättre resultat nästa år.

5 frågor som hjälper dig att utvärdera Black Friday

  1. Klarade vi våra uppsatta försäljningsmål?
  2. Är vi nöjda med vår konverteringsgrad?
  3. Hade vi tillräckligt med produkter i lager?
  4. Kunde vi hålla våra utlovade leveranstider?
  5. Klarade vår hemsida trycket från den ökade trafiken?

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Framgångsrik användarvänlighet med Partnersense

Framgångsrik användarvänlighet med Partnersense

Vi pratar med vår samarbetspartner Partnersense om hur e-handeln ser ut idag och hur e-handlare kan optimera sin konverteringsgrad på…
Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Med merförsäljning kan du både öka det genomsnittliga ordervärdet och förbättra kundupplevelsen. Här samlar vi några beprövade strategier!
Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner