fbpx
esecos logga

Checklista: Så här utvärderar ni er försäljning under Black Friday

Checklista: Så här utvärderar ni er försäljning under Black Friday

Årets konsumtionsfest är slut för i år

Black Friday är över för i år. Konsumtionsfesten har gått från att vara en dag i november till att idag sträcka sig över en hel vecka; Black Week. Än har det inte redovisats några siffror som visar hur försäljningen under Black Friday faktiskt gick. Men enligt branschkollegor och kunder verkar det som att många e-handlare slog försäljningsrekord även i år.

Men alla företag använde faktiskt inte Black Friday som en försäljningsstrategi till förmån för klimatet. För ett tag sedan skrev vi ett inlägg om hur klimatkrisen har påverkat Black Friday.

Vikten av uppföljning efter Black Friday

Visst är det intressant att veta hur stor del av Sveriges befolkning som handlade under Black Friday jämför med tidigare år. Men ännu viktigare, för e-handlaren, är att man gör en grundlig utvärdering av sina resultat. Gå igenom siffrorna, jämför resultaten med tidigare år och hör hur andra i företaget upplevde dagarna inför, under och efter Black Friday.

Man som dricker kaffe. Text om att det är viktigt att utvärdera Black Friday.

Nedan är fem frågeställningar som kan vara till hjälp när du ska utvärdera Black Friday och din julhandel. Gå igenom frågorna med hela teamet för att se vad som gick bra och vad som kan göras bättre till nästa år. Ta fram en konkret handlingsplan så att ni kan påbörja förändringsarbetet direkt när högsäsongen är över. Då har ni ett helt år på er att finslipa era rutiner och får på så sätt goda förutsättningar för att nå ännu bättre resultat nästa år.

5 frågor som hjälper dig att utvärdera Black Friday

  1. Klarade vi våra uppsatta försäljningsmål?
  2. Är vi nöjda med vår konverteringsgrad?
  3. Hade vi tillräckligt med produkter i lager?
  4. Kunde vi hålla våra utlovade leveranstider?
  5. Klarade vår hemsida trycket från den ökade trafiken?

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Fördelarna med att integrera ert POS med ERP – 5 anledningar att koppla samman systemen

Fördelarna med att integrera ert POS med ERP – 5 anledningar att koppla samman systemen

För de som säljer via både webshop och fysisk butik, är det vitalt att POS-systemet (Point of Sales) och ERP-systemet…
Vikten av att skapa en skalbar strategi för er e-handelslogistik

Vikten av att skapa en skalbar strategi för er e-handelslogistik

I det här blogginlägget ska vi därför gå igenom lite tips och “best practice” för hur ni skapar en skalbar…
Intervju med Esecos VD Maria

Intervju med Esecos VD Maria

Vad som började som ett sommarjobb har slutat med mångårig erfarenhet av e-handelsbranschen för Esecos VD Maria Arvidsson.
Håll era kundregister aktuella med Iper

Håll era kundregister aktuella med Iper

Nu har vårt affärssystem Nemo stöd för adresstvätt för norska kunder via företaget Iper. På så sätt slipper ni felaktiga…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner