fbpx
esecos logga

Hur påverkas Black Friday av klimatkrisen?

Hur påverkas Black Friday av klimatkrisen?

Black Friday slår försäljningsrekord år efter år

Med bara dagar kvar är det många e-handlare som räknar ner till Black Friday. Köpfesten i slutet av november, som nu för tiden sträcker sig över en hel helg “Black Weekend” och utgör det officiella startskottet för julhandeln.

2018 satte svensk handel än en gång nytt rekord när man i Sverige under Black Friday sålde för över 6,7 miljarder kronor. Enligt Postnord stod e-handeln för mer än hälften av denna försäljning. En undersökning som Svensk Handel har gjort visar att nästan varannan svensk (47%) förväntar sig handla något under Black Friday 2019. I samma undersökning uppger en lika stor del e-handlare att Black Friday är en viktig dag för deras försäljning.

Konceptet Black Friday har växt explosionsartat de senaste fem åren och frågan är om e-handeln kommer slå nya rekord även i år. Statistiken ovan visar att sannolikheten är stor men samtidigt befinner vi oss i en tid där masskonsumtion är starkt ifrågasatt. Konsumenter är mer miljömedvetna och kraven på e-handlarens hållbarhetstänk ökar hela tiden.

Välgörenhet drar fokus från prispress

Många e-handlare ser fortfarande Black Weekend som en helg att slå försäljningsrekord. Men bara under de två senaste åren har vi sett allt fler e-handlare som använder dessa dagar för att bygga sitt varumärke genom att ta ställning mot konsumtionshets.

Friluftsmärket Stellar Equipment
är ett exempel på företag som har valt att göra en twist av Black Friday genom något som de kallar “White Friday”. White Friday innebär att de Stellar Equipment under Black Friday donerar 20% av sin totala försäljning till miljöorganisationen 1% For the Planet.

Livsstilsbutiken Grandpa har också gått ut med att de i år för första gången bojkottar konceptet Black Friday. De understryker i ett facebookinlägg att Black Friday, sett till försäljningssiffror, är en av deras bästa dagar på året men menar att det inte känns bra att uppmana till stressad konsumtion. Istället trycker de på värdet av hållbarhet i allt från produkter till affärsmetoder.

En annan e-handlare som har tagit ställning mot Black Friday är klädmärket Asket . När andra butiker erbjuder rabatterade priser och längre öppettider väljer Asket att stänga ner sina butiker helt. Besökaren som under Black Friday förra året försökte gå in på Askets webbshop möttes av budskapet “Closed for your consideration”.

Viken av hållbara försäljningsmål

I en tid då klimatfrågan står i centrum måste även e-handlaren ta ställning och arbeta med sina hållbarhetsmål. Samtidigt går det inte att bortse från Black Friday och andra konsumtionsdagar som julhandeln och mellandagsrean på många sätt är viktiga för att en e-handlare ska nå sina försäljningsmål.

I den här artikeln tar vi upp tre e-handlare som har tagit avstånd från konsumtionshetsen kring Black Friday. Och efter i år kommer vi med stor säkerhet ha fler exempel att titta på. Men hur arbetar dessa företag med hållbarhet resterande dagar av året?

Cirkulära affärsmodeller är något som vi med stor sannolikhet kommer se ännu mer av i framtiden. Det cirkulära tänket går ut på att man som e-handlare tar ett större ansvar och börjar arbeta mer kreativt med koncept som återanvändning, reparation och second hand. Ett exempel på företag som idag har en sådan affärsmodell är Returhuset som tar emot allt från kläder, inredning till trasig elektronik som de reparerar och säljer på nytt.

Att hitta en balans mellan hållbarhet och lönsamhet är inte enkelt. Men i takt med att konsumenter ställer krav på hållbarhet måste e-handlare börja arbeta mer kreativt med hållbara affärsmodeller. Samtidigt är det viktigt att inte låta sig manas till moralpanik eller förhastade beslut. Låt tankarna på en cirkulär affärsmodell ta tid. Ju mer genomtänkt, desto bättre effekt får den för både dig, konsumenten och miljön.

Hur tror du att klimatfrågan kommer påverka Black Friday i år?

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…
Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Nu kan ni använda Tripletex lösningar tillsammans med affärssystemet Nemo!

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner