fbpx
esecos logga

Hur du når dina mål på Black Friday

Hur du når dina mål på Black Friday

Årets stora försäljningsfest

Många företags favorithögtid är snart äntligen här! Den 27:e november är det dags för årets Black Friday och vi på Eseco är som vanligt förväntansfulla på att se vad årets försäljningshögtid har att erbjuda. Men hur ser det egentligen ut för Black Friday i år med rådande covid-19? Och hur har våra kunder förberett sig?

Vi hörde av oss till våra rutinerade kunder på 24.se och Vapes.se för att se hur de förbereder sig. Se längre ner vad de delade med sig av för tips!

Från trafikkaos till butikskaos

Vi tänker oss för en stund tillbaka till Philadelphia i USA, kring 1960. Bilarna kör tätt inpå varandra längs de tungt trafikerade vägarna och på trottoarerna trängs ovanligt många människor. Det är dagen efter Thanksgiving och alla är på väg hem från släkt eller vänner. Den återkommande ökningen i trafik just den här dagen är vad som sägs vara uppkomsten bakom namnet Black Friday. En annan bakgrundshistoria, som känns något mer efterkonstruerad, är att det är den här dagen då företag kan se att siffrorna i bokföringen är “back in black”, och inte visar röda siffror. Oavsett ursprung, har Black Friday lyckats växa och bli den största shopping- och readagen på året.

Idag är Black Friday en klämdag för många arbetsplatser och skolor i USA, men för de som jobbar ute i butiker eller med e-handel är det kanske en av de tuffaste arbetsdagarna på året.

Black Friday 2020

För er som läste vår blogg förra december, kanske ni minns att vi lade upp en checklista efter Black Friday. Där listade vi fem frågeställningar som kunde vara till hjälp för att utvärdera och optimera er insats under Black Friday till nästkommande år. Och ja, ett år har gått och Black Friday är tillbaka, nu kanske ännu mer aktuell än någonsin om du driver en e-handel. Så frågan är: Har du förberett dig?

Om vi backar bandet och ser över de där fem frågeställningarna så handlade de mycket om reflektion, förbättringspunkter och att sätta upp goda förutsättningar för nästa år. Exempelvis om ert lager var tillräckligt välfyllt, om ni kunde hålla leveranstiderna och om er webshop klarade av trycket. Satte ni er inte ner och gjorde en handlingsplan förra året är det hög tid att se över detta nu, då nedräkningen har börjat och vi tror att årets Black Friday kan komma att ställa väldigt höga krav på företagen.

Varför, undrar kanske du? Jo, om vi ser till året som gått hittills så har e-handeln i Sverige inte bara ökat lite grann, utan näst intill explosionsartat. Under årets andra kvartal växte e-handeln med så mycket som 49% jämfört med samma period förra året. Dessutom, är det två tredjedelar av de som shoppar på Black Friday som har siktet inställt specifikt på julklappar. Med tanke på årets situation med en pandemi som inte verkar vilja ge sig, är julshoppingen ute i fysiska butiker något begränsad i år – vilket vi misstänker kommer sätta extra press på e-handlarna den 27:e november.

Vi hörde av oss till våra kunder, som vi vet har full koll på läget under Black Friday, för att se hur de har förberett sig och om de har några tips till er inför Black Friday.

“Det viktigaste arbetet vi utfört inför Black Friday och julhandeln är att vi optimerat flödena på det fysiska lagret, bland annat genom att vi investerat i extra packstationer och fler plockvagnar. Lagerhyllorna är väl påfyllda och beredda på det ökade trycket.

Vårt mål just nu inför Black Friday är att få färdigt allt som ligger hängande bland våra administrativa uppgifter, så att allt fokus kan gå till packning och kundsupport. I Nemo styr vi REA-priserna smidigt via export/import via Google Sheets, där vi sätter upp avrundade procentbaserade REA-priser.

Tack vare Nemo gick flödet alldeles utmärkt förra årets Black Weekend-kampanj, så vi ser fram emot även detta året!”

– Daniel Leis, Vapes.se

“Vi på 24.se tittar på 2 saker inför varje black Friday:

1. Hur såg försäljningen ut föregående år.

2. Hur har försäljningen sett ut hittills i år.

Genom att svara på dessa 2 frågor får vi ett estimat på hur förväntad försäljning ser ut.
Då vi har 3 månaders leveranstid på produktion från fjärran östern, så gjordes detta jobb i somras.

Det betyder också att om prognosen slår fel så kan vi antingen stå med ett för stort lager som är svårsålt, eller ha tomma lager och gräma oss på att vi kunde sålt mera.

För att komma igenom mediebruset som uppstår på Black Friday så går vi väldigt brett, vi försöker att synas så mycket vi kan i alla kanaler samt till våra egna medlemmar.

Annonskostnaden från 23 nov–6 dec går upp 50-70% så det är svårt att få lönsamhet om man inte gjort ett gediget förarbete.”

– Oscar Johansson, 24.se

Slutligen vill vi officiellt starta nedräkningen – för om en månad är det dags!

Vi hoppas du har fått några idéer, tips eller inspiration att ta med inför Black Friday 2020. Vill du ha ännu mer kött på benen så har vi även skrivit om klimatkrisens påverkan på Black Friday, samt fler tips på hur du planerar inför det.

Trevlig läsning!

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…
Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Nu kan ni använda Tripletex lösningar tillsammans med affärssystemet Nemo!

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner