Utmaningarna som kommer med globaliseringen av e-handeln
E-handelsbranschen har genomgått en exponentiell ökning under de senaste åren, där vilket företag som helst idag har möjlighet att nå kunder även globalt. Men med tillväxt kommer utmaningar och den växande e-handlaren måste vara beredd på att hantera en ökad orderbelastning, expandering av produktkataloger och hantering av flera försäljningskanaler.
I det här blogginlägget kommer vi att utforska de vanligaste utmaningarna som växande e-handelsföretag möter och vilka lösningar som finns att tillgå.
Ett ökat antal ordrar kan bli en smärtpunkt
När e-handelsföretag växer kan hanteringen av ökade ordermängder bli överväldigande och leda till allt från operativa flaskhalsar, förseningar i orderleveranser till missnöjda kunder. Det som oftast är smärtpunkten i dessa fallen är att man fortfarande har många manuella processer i sin e-handelslogistik. Exempelvis manuell orderregistrering, spårning och lagerhantering kan bli allt för tidskrävande om trycket ökar.
Den mest effektiva lösningen på detta är att investera i fler automatiseringar, genom hela e-handelsprocessen. Har ni ett ERP-system kan det ofta ta bort många manuella steg som stjäl tid från verksamheten. Automatiseringar säkerställer inte bara en mer tidseffektiv orderhantering, utan minskar även risken för mänskliga fel och frigör resurser att lägga på andra processer.
Expandering av produktkataloger leder till komplexitet i lagerhantering
När företag växer, utökas också deras produktkatalog. Ett bredare sortiment av produkter kan innebära större komplexitet i hanteringen av lager, brist på lager och överfyllda lagerplatser. Utan rätt lagerhantering riskerar man i slutändan att istället binda upp kapital i överflödigt lager, eller förlora försäljningen på grund av slutsålda produkter.
Här behövs ofta ett mer gediget lagersystem för att hålla ordentlig koll på logistiken och lagerstatus. Med ett system som kan visa data i realtid blir det exempelvis lättare att veta när det är dags att göra inköp och därmed säkerställa optimala lagernivåer.
Tillväxt & Hantering av flera försäljningskanaler
För att nå en bredare publik och öka försäljningen, satsar e-handelsföretag ofta på flera olika försäljningskanaler, såsom online-marknadsplatser, sociala medier och fysiska butiker. Hanteringen av flera kanaler kan dock leda till utspridd data, splittrade processer och svårigheter att spåra försäljningsprestanda över olika plattformar.
Här gäller det att tänka på omnikanalsförsäljning, det vill säga att man som företag integrerar alla sina kanaler på ett sömlöst sätt. Med omnikanals-tänket, kommer kunderna kunna navigera sig mellan era olika kanaler och ändå ha samma enhetliga uppfattning om produkterna, ert varumärke och helheten. Vill du arbeta med omnihandel är det bra att ha ett affärssystem som stödjer det och kan samla data från olika källor. På så vis får företag en omfattande översikt över sin verksamhet, kan fatta mer informerade beslut och säkerställa en konsekvent kundupplevelse över alla kanaler.
Integration med tredjepartsapplikationer
E-handelsföretag använder ofta olika specialiserade verktyg och applikationer för marknadsföring, logistik, kundsupport, analys med mera. Ju mer tillväxt, desto mer komplex blir det här nätet av integrationer, vilket kan bli en stor utmaning och leda till både dataisolering och ineffektivitet.
Även här är det bra att investera i ett gediget affärssystem, som erbjuder ett brett utbud av integrationsalternativ för att möjliggöra sömlösa anslutningar med tredjepartsapplikationer. Genom att integrera olika verktyg kan e-handelsföretag få en helhetsbild av sina operationer, förbättra datakorrektheten och öka den övergripande effektiviteten.
Prioritera ett skalbart arbetssätt för enklare tillväxt
Att skala upp ett växande e-handelsföretag innebär helt enkelt sina utmaningar. Många av dessa går, som nämnt ovan, att lösa med tekniska innovationer. Det som kanske dock är viktigast att ta med sig är att alltid prioritera skalbarhet. Ser ni till att redan från början ha skalbara processer, system och tekniska lösningar, kommer er tillväxtresa både komma snabbare och vara mer smärtfri.
Vill du veta mer?
Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.