fbpx
esecos logga

Vad är Omnikanal och hur använder man det?

Vad är Omnikanal och hur använder man det?

Omnikanalsförsäljning allt mer populärt

I många år var den fysiska butiken det enda stället där kund och företag kunde träffas. Det var alltså i butiken som alla viktiga köptransaktioner skedde. Det var kanske till och med så att det bara fanns en butik i närområdet som sålde skor? I takt med tiden har inte e-handeln bara ersatt många fysiska butiker, utan fungerar nu som ett nödvändigt komplement till många. Det är sällan som ett företag endast har sin fysiska butik idag, utan även en e-handel, finns på sociala kanaler och har en egen kundtjänst – man säljer med omnikanal!

Omnikanalförsäljning innebär helt enkelt att man som företag integrerar alla dessa kanaler på ett sömlöst sätt – men hur går det egentligen till?

Vad innebär omnikanal i praktiken?

Enkelt förklarat handlar omnikanalförsäljning om att integrera alla era kanaler till en så enhetlig linje som möjligt. Som kund ska man direkt känna igen er fysiska butik i webshopen – och tvärtom! Här har vi ett, idag ganska vanligt, exempel på scenario:

  1. Du ser en tröja i ett skyltfönster, men har bråttom och hinner inte gå in och prova.
  2. Samma kväll söker du upp företaget på internet och går in på deras webshop där du hittar tröjan du såg i skyltfönstret, men är fortfarande lite osäker.
  3. Dagen därpå får du upp ett sponsrat inlägg från företaget i ditt instagramflöde – med en rabattkod!
  4. Du bestämmer dig för att gå tillbaka till butiken för att prova passformen. Innan du beger dig dubbelkollar du lagersaldot på deras webshop, för att se så att de har den inne i just den butiken du ska gå till.
  5. Tröjan passar och du köper den på plats i butiken! Rabattkoden fungerar lika bra på webshopen som i kassan i butiken!

Den här köpupplevelsen hade inte varit möjlig om företaget inte hade använt flera försäljningskanaler som var integrerade med varandra. Exempelvis kunde du som kund enkelt hitta samma produkter i butiken som i webshopen och se lagersaldot för butiken, vilket möjliggörs av att systemen är integrerade med varandra. Att du får upp marknadsföring på dina sociala medier från butiken är även det ett tecken på att företaget integrerat sin webshop med sin digitala marknadsföring, för att kunna rikta sig till de kunder som nyligen varit inne på webshopen.

Allt ska helt enkelt vara enhetligt, på ett sömlöst sätt.

Vad är fördelarna med försäljning via omnikanal?

Enhetligt varumärke. Med omnikanals-tänket, kommer kunderna kunna navigera sig mellan era olika kanaler och ändå ha samma enhetliga uppfattning om produkterna, ert varumärke och helheten. Detta ökar även medvetenheten och varumärkesigenkänningen, win-win!

Lättare logistik. Genom att integrera logistik- och lagersystemen blir det mycket enklare att hålla ordning på lagersaldo och inköp för alla kanaler. På så sätt kan kunden, som tidigare nämnt, exempelvis se lagersaldot i butiken eller returnera en vara i butik som denne köpt online i webshopen.

Ökad tillgänglighet och närvaro. En stor fördel med omnikanalförsäljning är att ni kan nå ut och finnas tillgängliga för kunderna, där kunderna själva finns. Det innebär att, istället för att ni måste locka kunderna till er fysiska butik, så kan ni nå ut till dem för att sedan slutföra ordern online hemifrån soffan.

kvinna som betalar vid en kassa

Var börjar man?

Att välja omnikanal innebär framförallt att sätta kundupplevelsen i fokus. Låter det bra för er verksamhet? Vad bra!

Att implementera detta kan dock kännas stort och svårt. Beroende på er storlek kan det komma att bli komplext, men det finns alltid en lösning att använda! Till att börja med är det dock bra att rannsaka er verksamhet idag – och vart ni vill landa någonstans.

Här är några frågor ni kan ställa er för att få en startpunkt i ert arbete med omnikanal:

  • Vilka försäljningskanaler har ni idag?
  • Vad finns det för skillnader på de olika kanalerna? Olika typer av beställningar, olika kundgrupper eller olika priser?
  • Var finns era kunder?
  • Har ni befintligt stöd för omnikanalförsäljning eller behöver ni investera i ett nytt system där ni kan samla alla mindre komponenter?

Är du redo att anamma omnihandel?

Låter omnikanal som något för er? Vill du ha råd i processen, veta mer om integrationerna eller kanske boka en demo på vårt affärssystem, som redan har stöd för omnikanal?

Vill du veta mer?

Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Är din e-handel skyddad mot cyberattacker?

Är din e-handel skyddad mot cyberattacker?

Det är viktigt att vara medveten om hotet som cyberattacker utgör. Det riskerar inte bara den egna verksamheten utan även…
Självreflektion – 4 frågor till e-handlare som vill ta sig framåt

Självreflektion – 4 frågor till e-handlare som vill ta sig framåt

Som e-handlare är det kanske extra viktigt med kontinuerlig självreflektion, då verksamheten befinner sig i en så snabbt föränderlig bransch!
Missa ingen branschhögtid 2023 med en E-handelskalender

Missa ingen branschhögtid 2023 med en E-handelskalender

Vi har samlat de viktigaste e-handelsdagarna i en snygg, smidig och superbra väggkalender - så att du inte missar någon…
GDPR för dig som driver e-handel

GDPR för dig som driver e-handel

Eseco System AB | Vi har här en praktisk e-bok som sammanställer det viktigaste att veta om GDPR när ni…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner