fbpx
esecos logga

Från Order till Leverans: Skapa en strömlinjeformad orderhantering

Från Order till Leverans: Skapa en strömlinjeformad orderhantering

Hur sömlös är er orderhantering?

Att uppnå effektiv orderhantering är idag avgörande för framgångsrika e-handelsföretag. Den enkla sanningen är nämligen att er personal, teknik och rutiner sömlöst måste kunna hantera ett ökat tryck för att ni ska kunna växa och sälja mer. 

Det kan vara svårt att veta hur man säkerställer skalbara rutiner, men det kan vara bra att börja med att se över era dagliga verksamhetsflöden. I detta blogginlägg ska vi därför dyka ner i hur era processer och rutiner kring orderhanteringen avgör er framgång – och hur ni kan optimera dem!

Utmaningarna med Orderhantering

Orderhantering inom e-handelsbranschen kan vara en komplex och utmanande process. Från lagerhantering till samordning av försändelser står företag inför flera potentiella hinder och smärtpunkter. Några av de vanliga utmaningarna är…

… Lagerprecision 

Att upprätthålla korrekta lagernivåer kan vara en utmanande uppgift – framförallt om ni har flera lager eller försäljningskanaler. Skillnader i antal kan leda till överförsäljning, eftersändningar och missnöjda kunder. Det kan även leda till att ni får för mycket varor på lagerhyllorna som inte säljs, så kallade hyllvärmare, som tar upp plats för andra mer attraktiva produkter.

… Realtidsinformation

Att ha tillgång till data i realtid är ytterst viktigt både för er, era distributörer och slutkunder. Exempelvis uppdateringar av orderstatus till kunderna och ett korrekt lagersaldo till inköparna är viktigt för att kunna tillgodose en sömlös upplevelse både för kunder och anställda. Har ni inget system som stödjer detta, så är manuell uppdatering av informationen oerhört tidskrävande och risken för manuella fel väldigt hög.

… Ineffektiva rutiner

En ineffektiv lagerverksamhet kan resultera i slöseri med tid, ökade arbetskostnader och försenade leveranser till kunden. Utmaningar kan innefatta ineffektiva plock- och packningsprocesser, oorganiserade lager och bristande synlighet i lagerverksamheten.

💡 Tips! Läs våra 4 Självreflektionsfrågor till e-handlare som vill ta sig framåt

3 sätt att Underlätta Orderhanteringen och skapa  bättre Förutsättning för Tillväxt

Med ovanstående exempel på utmaningar är det viktigt att hitta lösningar som passar just den egna verksamheten. Beroende på vad ni har för system kan ni använda er utav olika funktioner som underlättar för både er som verksamhet och gynnar era kunder i slutändan. Med en smidigare orderhantering kommer er verksamhet få det enklare ifall ni väljer att expandera till fler marknader eller försäljningskanaler.

1. Med ett Smartare Lagerhanteringssystem

Det som ofta är mest tidskrävande i e-handelskedjan är just lagerhenteringen. Oavsett hur stort eller litet lager ni har, är det viktigt att ha en bra överblick så att ni kan se mönster och ta mer välgrundade beslut om inköp och framtida produktutbud.

Vårt bästa tips är att prioritera ett affärssystem med inbyggd WMS-funktion. På så vis slipper ni arbeta i flera olika system utan har en centraliserad kärna med all information om verksamheten i realtid – exempelvis spårningsinformation, lagersaldo och försäljningsstatistik. 

2. Med fler Automatiseringar

Det säger sig själv: Ju mer ni automatiserar, desto mindre behöver ni göra manuellt.  I exempelvis affärssystemet Nemo kan ni använda er av flertalet automationer för att effektivisera olika delar av orderflödet – exempelvis inköpen och plockrundor. 

Med en automatiserad inköpsprognos förbättras lagerprecisionen genom att systemet tar välgrundade beslut om era inköp baserat på insikter om era lagernivåer och försäljningsstatistik.

Med automatiserade plockrundor räknar affärssystemet ut den ultimata och tidseffektiva plockrundan för era anställda på lagret. På så vis slipper de gå fram och tillbaka eller hämta gaffeltrucken i onödan.

3. Med Effektivisering av Plock och Pack

Effektiva processer för plockning, packning och leverans är avgörande för smidig orderhantering. Ofta kan dessa processer och rutiner vara väldigt tidskrävande och risken för manuella fel väldigt stor. Några exempel som effektiviserar dessa processer är:

Streckkodsläsning, vilket möjliggör snabb och noggrann orderhantering. Genom att skanna streckkoder kan du eliminera fel vid manuell inmatning av data och förbättra noggrannheten vid plockning.

Optimerade etikettutskrifter, genom att systemet själv automatiskt genererar fraktetiketter med nödvändig order- och kundinformation. Detta sparar tid och säkerställer korrekt etikettering för varje försändelse.

Standardiserade rutiner och riktlinjer, så blir det inte bara mer effektivt, utan det minskar även risken för fel och era kunder får ett mer enhetligt intryck av varje paket. Exempelvis kan ni göra en matris för hur man väljer rätt emballage, en instruktion för hur produkten ska lindas in i bubbelplast eller var etiketterna ska sättas på.

Att prioritera Orderhantering är att gynna Kundnöjdheten

Förutom en trevligare stämning på lagret och bland alla dina kollegor, är en smidig orderhantering A och O för en glad kund. Det minimerar risken för lageravvikelser, ger snabbare hanteringstid och en mer sömlös helhetsupplevelse!

Det är helt enkelt värt att se över era system och orderhantering nu efter sommaren. Genom att dra nytta av effektiva arbetsflöden, realtidsdata och strömlinjeformade processer kan du erbjuda enastående kundupplevelser samtidigt som du bibehåller optimal lagerkontroll.

Upptäck hur Nemo ERP kan effektivisera din leveransprocess, förbättra lagerhanteringen och leverera en sömlös kundupplevelse.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Framgångsrik användarvänlighet med Partnersense

Framgångsrik användarvänlighet med Partnersense

Vi pratar med vår samarbetspartner Partnersense om hur e-handeln ser ut idag och hur e-handlare kan optimera sin konverteringsgrad på…
Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Med merförsäljning kan du både öka det genomsnittliga ordervärdet och förbättra kundupplevelsen. Här samlar vi några beprövade strategier!
Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner