fbpx
esecos logga

Självreflektion – 4 frågor till e-handlare som vill ta sig framåt

Självreflektion – 4 frågor till e-handlare som vill ta sig framåt

Självreflektion viktigt för e-handlare

Självreflektion är viktigt för att se var man är i dagsläget, vart man är på väg och hur man arbetar med att ta sig dit. Som e-handlare är det kanske extra viktigt att kontinuerligt självreflektera, då verksamheten befinner sig i en så snabbt föränderlig bransch!

Med ett nytt år som precis anlänt har vi gjort en checklista där ni kan gå igenom 4 frågor och reflektera över hur arbetet går. Se till att inkludera alla kollegor och medarbetare för att se till att alla är med på tåget och arbetar gemensamt mot samma mål.

4 frågor att ställa sig som e-handlare för att ta sig framåt:

  1. Har ni nått era mål?
  2. Hur har ert lager mått?
  3. När var senast ni såg över webshopen?
  4. Hur fungerar ert affärssystem? / Har ni utrymme att växa?

1. Har ni uppnått era mål? 

Det första steget i en uppföljning är att se hur det har gått för era mål. Har ni uppnått dem? 

Det är viktigt att inte bara “checka av” målen efter hand som ni uppnår dem. Se till att faktiskt utvärdera varför ni uppnådde eller inte uppnådde dem. På så vis kan ni förhoppningsvis se mönster i vad som fungerar och vad som behöver ses över. 

Hur sätter ni era mål?

Ett extra steg i er självreflektion är att faktiskt se över hur ni har satt upp era mål. Det kan vara en avgörande faktor som hjälper eller stjälper ert arbete att uppnå dem.

För att underlätta kan det vara bra att dela in era mål i 1) affärsmål och 2) delmål. Det skapar en struktur som gör det lättare att få en överblick över målen och förstå varför ni har dem. Låt oss ge lite exempel:

  1. Affärsmål: Ökad omsättning
    • Delmål: Öka antalet ordrar
    • Delmål: Öka konverteringsgraden på webshopen
    • Delmål. Öka det genomsnittliga ordervärdet

  1. Affärsmål: Ökad varumärkeskännedom
    • Delmål: Få fler följare på sociala plattformar
    • Delmål: Ökad trafik till webshopen
SMART mål

För att sedan göra era mål mer användbara kan man använda sig av SMARTa-mål. Ett SMART mål ska vara:

  • Specifikt – Målet ska vara tydligt och avgränsat. Ange exakt vad du vill åstadkomma.
  • Mätbart – Målet ska vara uppföljningsbart, så att det är tydligt för alla när ni nått målet.
  • Accepterat – Alla inblandade parter måste vara informerade och överens om målet och hur ni ska nå det.
  • Realistiskt – Målet måste vara realistiskt att nå, inom den tidsramen som är satt och på det sättet ni ska nå det, med de resurser som är avsatta för ändamålet.
  • Tidsbestämt – Det måste finnas en tydlig deadline för när målet ska vara uppfyllt. Tidsramen måste även vara kommunicerad till alla inblandade parter så alla är överens.

2. Hur har ert lager mått?

För er som driver e-handel är lagerhållning en av de viktigaste att hålla koll på. Men tyvärr också kanske det tråkigaste.

Det kan vara väldigt svårt att balansera lagerhållningen och förutse köpen. Märker ni att fördelningen på lagret är ur balans ofta? Till exempel att ni ofta sitter på alldeles för mycket av era minst sålda varor som tar upp plats eller att era bästsäljare tar slut alldeles för fort. Då är det värt att se över lagerhållningen och se om ni kan effektivisera den!

man som självreflekterar framför laptop

Räkna ut er beställningspunkt

Många e-handlare använder en så kallad ”beställningspunkt” som riktmärke för när det är dags att beställa fler varor till lagret.

A*B+A*C är den formula som användas för att beräkna din beställningspunkt.

A = Antal varor/vecka?

B = Leverantörens leveranstid?

C = Antal veckor som lagret räcker skulle din leverantör få leveransproblem?

När lagersaldot understiger din beställningspunkt är det dags att lägga en beställning hos din leverantör.

Du kan antingen räkna ut din beställningspunkt manuellt genom att ta ut en rapport som visar vilka varor som ligger under din beställningspunkt eller automatisera dina inköpsordrar.

Bonustips: Hur har inventeringen gått?

Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.

3. När var senast ni såg över webshopen?

Att se över er webshop kontinuerligt är viktigt för att bibehålla och öka er konverteringsgrad. Börjar webshopen ladda långsamt eller innehålla många så kallade “döda länkar” sjunker användarupplevelsen drastiskt och leder till fler övergivna varukorgar. Checka av de här punkterna för en snabbare e-handel och bättre användarupplevelse:

1. Är er webshop tillräckligt snabb?

Statistik från Google visar på att hela 40% av besökarna på en hemsida lämnar om det tar mer än 3 sekunder att ladda innehållet. Det är helt enkelt kritiskt att er hemsida laddar snabbt och effektivt för att behålla besökarna. Ett tips är att besöka Google Page Speed för att snabbt få en överblick över hur er e-handel presterar.

2. Se över sökmotoroptimeringen

En webshops primära källa till trafik är ofta sökmotorer. När en kund söker på produkten de letar efter vill man som e-handlare hamna så högt upp som möjligt i sökresultatet – och det gör man genom ett gediget (och kontinuerligt) SEO-arbete! 

Det kanske snabbaste och lättaste att se över är att ni använder er av h1, h2 och h3 på ett korrekt och konsekvent sätt. 

Det finns mängder av bra tips där ute. För sökmotorn Google finns deras verktyg Google Search Console som en hjälpande hand.

3. Håll webshopens länkar uppdaterade

Ert produktutbud kanske inte är detsamma som det var för ett år sedan. Vissa produktsidor kanske har ändrats, bytt namn eller enkelt har tagits bort utan att länkarna för den delen har försvunnit. Att se över “döda länkar” är ett viktigt arbete för att dels inte orsaka frustration hos besökarna, dels få ett bättre SEO-resultat. 

4. Hur fungerar arbetet i ert affärssystem?

Ibland behöver man göra en inventering på sina programvaror, affärssystem och övriga IT-strukturer. Att gå igenom dessa en gång per år kan vara en bra tumregel! 

Genom att gå igenom era dagliga rutiner i ert nuvarande system kan ni kanske direkt sätta fingret på vissa saker som skaver eller som hade kunnat utvecklas. Ibland möter vi e-handlare som tenderar att hålla kvar vid manuella rutiner med en inställning att “så har vi alltid gjort”, istället för att se sig om efter nya smarta lösningar som kan rationalisera och revolutionera verksamheten. I grund och botten handlar det om att hitta lösningar som kan hjälpa din personal att arbeta mer produktivt och kostnadseffektivt. Exempelvis genom att tänka över följande:

Hur stor del av lasset drar er personal vs systemet?

Alla e-handlare har börjat i liten skala, kanske bara med en person som manuellt tar emot ordrar, plockar, packar och skickar iväg. Ju mer man växer ju mer avlastning kan man dock behöva för att hinna med ett ökat tryck.

man som skriver i ett anteckningsblock

En av de stora fördelarna med e-handelsbranschen är att många steg i processen kan automatiseras. Med allt från chatbotar i webshopen till packmaskiner som packar alla ordrar finns det många sätt att effektivisera arbetet på. 

Med det sagt behöver inte den bästa lösningen för din verksamhet just nu vara att investera i en AI-lösning eller ett helt robotlager. Däremot kan ni säkert spara in flera timmar på att leveranskörningen görs nattetid så att lagerpersonalen kan börja plocka order direkt när de går på sitt pass. Eller låta ert affärssystem sköta effektiviseringen av era plockrundor! Genom att låta ett program räkna ut den mest effektiva plockrundan och ta fram plocklistor kan ni optimera era plockrundor med upp till 70%! Allt detta går exempelvis att göra i vårt affärssystem Nemo.

Har ni utrymme att växa i affärssystemet? 

Vi har mött flera e-handlare som upplever växtvärk i sitt system, där det inte finns kapacitet nog att tillhandahålla en tillräckligt effektiv lösning. Det är därför viktigt att känna efter innan ni når smärtpunkten. Ser ni redan nu att det börjar bli tajt i systemet, men vill fortsätta växa under nästa år? Ja, då kanske det är värt att börja se sig omkring efter olika lösningar. 

Självreflektion ger resultat när det upprepas!

Ibland når man vägskäl där beslut måste tas eller riktningar ändras och det gäller kanske framförallt i e-handelsbranschen! Med sitt digitala klimat är det en bransch i konstant rörelse, där man som företagare får vara snabb med att uppfatta när vinden vänder! 

Med insikterna ni får av att besvara ovanstående frågor – hur ska ni fortsätta ert arbete hädanefter? Genom att regelbundet reflektera och analysera hur ni arbetar, kan du lättare identifiera utvecklingsmöjligheter och ta fram strategier som hjälper er att nå era mål! Det kanske viktigaste att komma ihåg är att vara öppen för justeringar och ändringar utifrån vad ni hittar -Ibland måste man våga prova något nytt för att ta sig framåt!

Vill du veta mer?

Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Framgångsrik användarvänlighet med Partnersense

Framgångsrik användarvänlighet med Partnersense

Vi pratar med vår samarbetspartner Partnersense om hur e-handeln ser ut idag och hur e-handlare kan optimera sin konverteringsgrad på…
Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Med merförsäljning kan du både öka det genomsnittliga ordervärdet och förbättra kundupplevelsen. Här samlar vi några beprövade strategier!
Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner