fbpx
esecos logga

Strategier för att Bygga Kundlojalitet inom E-handel

Strategier för att Bygga Kundlojalitet inom E-handel

Kundlojalitet är viktigare än nyförvärv

Att bygga kundlojalitet är avgörande för långsiktig framgång inom e-handel. Lojala kunder genererar inte bara återkommande försäljning, utan fungerar också som ambassadörer för ditt varumärke. Detta kundsegment bör därför ses som era allra viktigaste kunder!

Här utforskar vi hur du kan skapa och bibehålla kundlojalitet i den digitala tidsåldern.

Förstå kundlojalitet i den digitala tidsåldern

Kundlojalitet handlar om mer än bara återkommande köp – det innebär att skapa en stark relation där kunden känner sig värderad och uppskattad. Bland annat genom att exempelvis förstå och adressera kundens  preferenser, erbjuda exklusiva förmåner, lojalitetsprogram och förstklassig kundservice.

Idag är dessutom alla de digitala plattformarna som ni finns och verkar på extra viktiga att hålla koll på. Kan ni leverera en enhetlig och högkvalitativ kundupplevelse över alla kanaler kommer ni inte bara ge kunderna en bättre helhet utan även öka förtroendet för er som varumärke.

Att förvärva kundlojalitet

Många e-handlare lägger större andelen av sin marknadsföring på nyförvärv, men glömmer bort sina trogna kunder. Här listar vi ett antal insatser som är guld värda för att motivera lojaliteten hos era kunder!

Skapa belöningsprogram där kunder kan samla poäng och få rabatter eller exklusiva erbjudanden. Ni kan läsa mer om lojalitetsprogram här!

Använd data för att erbjuda personliga rekommendationer och skräddarsydda erbjudanden som känns relevanta för varje kund.

Interagera med kunder på sociala plattformar för att bygga en starkare relation och öka varumärkeskännedomen.

Konsumenter värdesätter transparenta och autentiska varumärken. Visa upp ditt företags värderingar och engagemang för hållbarhet och socialt ansvar.

Integrering av ERP-system för Förbättrade Kundrelationer

Att använda ett ERP-system kan dramatiskt förbättra din förmåga att hantera och stärka kundrelationer. Bland annat genom att ni kan använda er av centraliserad kunddata, det vill säga att ni slipper hoppa fram och tillbaka mellan systemen för att få en helhetsbild av varje kunds interaktion med ditt företag.

Med ett gediget ERP kan ni dessutom skapa automatiserade e-postkampanjer, påminnelser och andra marknadsföringsinsatser som är skräddarsydda för olika segment av din kundbas.

Några framtidsspaningar kundlojalitet

Att framtidens kundlojalitet, likt framtidens e-handel i stort, kommer att formas av nya teknologier och beteendemönster är inga nyheter för någon i branschen. 

Att AI kommer användas allt mer för att analysera kunddata och förutse beteendemönster känns som en självklarhet – vilket i sin tur möjliggör mer träffsäkra lojalitetsstrategier.

Skapa engagerande och interaktiva upplevelser som “gamification” av era belöningsprogram och augmented reality-shopping.

Fokusera på att bygga ett varumärke som kunderna känner stolthet över att vara associerade med, genom att främja hållbarhet och etiska affärsmetoder.

Vill du veta mer?

Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Därför är ett OMS avgörande för en effektiv e-handel

Därför är ett OMS avgörande för en effektiv e-handel

Med ett OMS får din e-handel kontroll på orderflödet – från beställning till leverans. Läs hur Nemo OMS kan automatisera…
Valitive: Öka kundlojaliteten genom att ha uppdaterade kunduppgifter

Valitive: Öka kundlojaliteten genom att ha uppdaterade kunduppgifter

Valitive gästbloggar på Esecos kunskapsbank om värdet av uppdaterad kundinformation och hur det ökar lojaliteten och förtroendet för e-handlare.
Förbered din e‑handel för högsäsongen redan nu

Förbered din e‑handel för högsäsongen redan nu

Planera redan nu inför högsäsongen. Lär dig hur du med tidiga förberedelser, lageroptimering och automatiserade verktyg skapar en smidig och…
Starweb: Så bygger du förtroende i varje steg – och ökar konverteringen i din e-handel

Starweb: Så bygger du förtroende i varje steg – och ökar konverteringen i din e-handel

Starweb gästbloggar på Esecos kunskapsbank om hur man bygger ett starkare förtroende hos sina kunder – och på så sätt…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie-tillägg av Real Cookie Banner