fbpx
esecos logga

Möt kundernas nya shoppingbeteende: Så börjar ni med omnihandel

Möt kundernas nya shoppingbeteende: Så börjar ni med omnihandel

Därför behöver ni omnihandel 

Omnihandel har länge varit ett buzzword, inte minst bland e-handlare. Att integrera alla säljkanaler och skapa en sömlös upplevelse av varumärket är bevisligen ett bra sätt att öka kundlojaliteten. 

Överallt möts vi samtidigt av statistik som visar på att kunderna får fler och fler preferenser vad gäller e-handel. Idag räcker det inte bara med billigast pris eller bäst recensioner, utan kunderna vill idag kunna bestämma exakt hur deras order ska gå till. Faktum är att i PostNords E-barometer hittar vi statistik som visar på att Valfrihet är det som hela 87% av konsumenterna prioriterar när de e-handlar.

Med Omnihandel ökar ni bredden av ert varumärke, på ett sömlöst sätt. Kunden kan då välja att handla från er via mobilen på väg till jobbet, på laptopen i sängen eller i er fysiska butik på lunchen. Huvudsaken är att kunden har valt det själv!

Kvinna sitter vid dator och läser mer om oomnihandel

Hur ser dagens köpbeteende ut?

Dagens konsument är beredd att lägga ner mycket tid på research för att få bästa möjliga produkt till bäst pris. Det finns dock inget utrymme för långsamma eller dåligt presterande webshopar och för att inte ens tala om leveransalternativen! Detta innebär att ni måste anpassa hela e-handelsupplevelsen utifrån kundens villkor, för att inte riskera att förlora den till en konkurrent.

Kundernas konsumtionsmönster går sällan ensamt framåt, utan ofta hand i hand med tekniken och branschens utveckling. Med några av de senaste trenderna såsom Live Shopping, AI som ger produktrekommendationer, och allt fler leveransboxar har vi idag ett samhälle där vi som kunder ska kunna handla hur, var och när vi själva vill. 

Vad är omnihandel?

Omnihandel innebär en sömlös integration mellan ett företags samtliga kanaler. Här inkluderas allt från onlineplattformar såsom webshop och sociala medier till mer traditionell fysisk handel. Det blir på så vis lättare för kunden att känna igen varumärket och köpa dess produkter eller tjänster, oavsett var de kommer i kontakt med företaget.

Syftet med att använda sig av omnihandel är att förbättra kundupplevelsen och stärka varumärket. Med en tydlig omnikanalsstrategi dröjer det sällan lång tid innan effekt syns!

Så startar ni en sömlös omnihandel

1. Definiera din målgrupp och kanaler

För att lyckas med omnihandel måste du ha en bra insikt om vem din kund är, vad den har för behov och vilka preferenser som finns. Börja därför med att definiera era viktigaste målgrupper och vilka kanaler dessa föredrar att använda sig av för att interagera med ditt varumärke. Se till att verkligen gå genom alla era kanaler, online som offline och notera även vilka av dessa som är mest lönsamma för er i dagsläget.

Några exempel på kanaler är:

  • Fysisk butik
  • Pop-up/Mässor/Event
  • Showroom
  • Webshop
  • Mobilapp
  • Social Shopping
  • Live Shopping

Genom att faktiskt ha analyserat vilka kanaler som er målgrupp prioriterar och var ni tjänar mest pengar, finns det större chanser att ni verkligen lyckas mer er omnihandel.

2. Utveckla en strategi

Utifrån ovanstående målgrupper och kanaler bör ni skapa en strategi för hur ni ska använda de olika kanalerna tillsammans för att skapa en enhetlig kundupplevelse.

Några frågor att ta ställning till:

  • Vilka avdelningar eller team behöver samarbeta för att möjliggöra omnihandeln? Exempelvis om ni har ett separat produktteam för webshopen som butiken.
  • Kan era IT-system samarbeta eller behöver ni investera i nya sådana? Exempelvis bör ni se över ert affärssystem, POS-system och e-handelsplattform för att säkerställa att de stödjer omnihandel.
  • Se över era befintliga mål och strategier och hur ni kan ompröva dessa för att inkludera ett helhetsperspektiv över alla kanaler.
3. Integrera samtliga kanaler

När ni väl har er omnikanalstrategi framför er kan ni påbörja arbetet att integrera dem för en sömlös kundupplevelse. Detta innefattar samtliga kanaler online och offline och kan många gånger innebära en inventering av olika system. 

Implementationen av en omnikanalstrategi är oftast den kämpigaste biten. För att lyckas behöver ni få med hela organisationen på arbetet och se till att avdelningar som tidigare låg separat nu kan samarbeta friktionsfritt. Beroende på er verksamhets storlek kan detta innebära mer eller mindre resurser.

4. Personalisera innehållet

En stor distinktion som finns mellan en omnikanalstrategi och att bara sälja på flera plattformar (så kallad multikanal) är flödet av kunddata. Med omnihandel får ni möjlighet att samla in data om era kunder och dela den mellan plattformarna för att skapa en mer personaliserad kundupplevelse. 

Exempelvis kan ni använda datan för att rekommendera produkter, skapa målgruppsanpassade e-postkampanjer eller erbjuda personliga erbjudande. På så vis möter ni kundernas behov på ett mer organiskt vis och skapar en relation med kunden som upplever att ni förstår dem och deras smak, tycke eller livsstil.

Omnihandel kräver utvärdering

Genom att följa ovanstående steg får ni en bra grund att starta ert arbete med omnihandel och att erbjuda en sömlös shoppingupplevelse för era kunder. Som vi nämnt kan det vara både tids- och resurskrävande, men i slutändan kan en omnikanalstrategi hjälpa er verksamhet att växa och skapa mer långsiktiga kundrelationer.

Viktigt att nämna är att omnihandel kräver kontinuerlig utvärdering. I en bransch som ständigt förändras och utvecklas ser vi hela tiden nya kanaler och teknologier växa fram och det är viktigt att hålla koll på vilket håll just era kunder väljer.

Vill du veta mer?

Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Med merförsäljning kan du både öka det genomsnittliga ordervärdet och förbättra kundupplevelsen. Här samlar vi några beprövade strategier!
Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner