fbpx
esecos logga

Hur kommer min webshop bli påverkad av Brexit?

Hur kommer min webshop bli påverkad av Brexit?

Det här inlägget om Brexit skrevs 2019. För mer uppdaterad information hänvisar vi till Svensk Handels sida med mer tips och rådgivning.

Så har e-handeln sett ut innan Brexit

Just nu stormar det i Storbritannien och det räcker att öppna valfri dagstidning för att läsa om turerna kring brexit. Utträdet ur EU kommer inte bli friktionsfritt. Men vilka blir egentligen konsekvenserna för svensk e-handel?

Handeln med Storbritannien har alltid varit viktig för svenska företag. 2016 översteg den totala detaljhandelsförsäljningen till Storbritannien 30 miljarder svenska kronor. Och redan då uppskattades e-handelsexporten till ett värde av flera hundra miljoner svenska kronor. Sedan dess har siffrorna ökat och det är först nu, i och med brexit, som vi eventuellt kommer få se en negativ utveckling.

Hård brexit eller handelsavtal

Hur brexit kommer påverka svensk handel vet ingen med säkerhet idag. Förhandlingarna pågår fortfarande. Det talas om två olika scenarier; en hård brexit där Storbritanniens utträde innebär att landet över en natt står helt utanför EU:s gemensamma marknad. Eller en mjuk brexit, där Storbritannien förhandlar fram ett handelsavtal med EU.

För e-handlare i Sverige innebär en hård brexit att all handel till och från Storbritannien kommer beläggas med tull. Gränskontroller kommer återinföras – något som befaras orsaka köer i brittiska hamnar och som med största sannolikhet kommer leda till längre leveranstider. En hård brexit kommer även innebära mer administrativt arbete och ökade kostnader för e-handlaren som säljer till kunder i Storbritannien eller har återförsäljare eller lagerhållning i landet.

Hur en mjuk brexit kommer påverka svensk handel är också svårt att förutspå. Vi vet helt enkelt inte hur ett eventuellt handelsavtal mellan Storbritannien och EU kommer se ut. Vad som däremot går att säga är att utträdet inte kommer bli friktionsfritt. Svensk Handel tar upp att brexit oavsett avtal kommer innebära ökat regelkrångel. Det kommer blir dyrare och mer tidskrävande för e-handlaren som vill exportera och importera varor till och från Storbritannien.

En stor konkurrent försvinner?

Trots att utmaningarna med brexit är många finns det för svenska e-handlare också en del potentiella fördelar med utträdet. Storbritannien har idag en stark e-handelsmarknad som lockar många svenska och europeiska konsumenter. Med eventuella tullavgifter som får priserna på brittiska varor att stiga och leveranstiderna att bli längre kommer dessa konsumenter med stor sannolikhet istället vända sig till e-handlare inom EU.

Redan nu har stora brittiska e-handlare som t.ex. Asos besvarat frågan om hur brexit kommer påverka köpupplevelsen för deras europeiska kunder. Under det senaste året har vi även sett hur Amazon valt att dirigera om sina svenska kunder från den brittiska hemsidan (www.amazon.co.uk) till den tyska (www.amazon.de). Något en del menar är en direkt konsekvens av brexit.

Förbered dig som e-handlare redan idag

Brexit berör inte bara de e-handlare som idag säljer till Storbritannien, utan kommer även påverka bolag vars varor helt eller delvis produceras i Storbritannien. Nya regelverk kommer införas för de som har brittiska betallösningar, molntjänster eller andra affärsmässiga kopplingar till landet.

Det finns mycket du som e-handlare kan göra nu för att vara förberedd när utträdet väl sker. Gå igenom din affärskedja och lägg upp en handlingsplan för framtiden.

Här är tre punkter som kan vara bra att titta närmare på:

Gör en riskanalys. Se över hela affärskedjan och identifiera hur olika delar av din verksamhet kommer påverkas när Storbritannien lämnar EU. Titta på allt från policies till handelsmönster. Ta också ställning till var ni som e-handel vill vara om fem år och hur brexit kan påverka den utvecklingen.

Se över befintliga regelverk. Vilka regelverk gäller för varorna ni säljer idag? Ta reda på om det krävs specifika tillstånd för export och import utanför EU.

För en dialog med leverantörer. Har dina leverantörer och transportörer en strategi för hur de kommer hantera eventuella störningar och förseningar i och med brexit? För er som säljer tidskritiska varor som t.ex. växter kan det vara bra att redan nu fundera över hur ni på bästa sätt ska hantera eventuella förseningar andra logistiska utmaningar.

För dig som har en e-handel och vill veta mer om vad du kan göra för att förbereda dig för brexit, rekommenderar vi Svensk Handels sida där de samlat matnyttig information.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Framgångsrik användarvänlighet med Partnersense

Framgångsrik användarvänlighet med Partnersense

Vi pratar med vår samarbetspartner Partnersense om hur e-handeln ser ut idag och hur e-handlare kan optimera sin konverteringsgrad på…
Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Med merförsäljning kan du både öka det genomsnittliga ordervärdet och förbättra kundupplevelsen. Här samlar vi några beprövade strategier!
Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner