fbpx
esecos logga

Så konkurrerar du med andra faktorer förutom pris

Så konkurrerar du med andra faktorer förutom pris

Tuffare prispress för e-handlare

Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi bland annat Prisjakt och Pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän.

Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?

Prisjämförelsesajter pressar priserna för e-handlarna

Just e-handeln har blivit en bransch som kanske påverkats mest av prispressen de senaste åren, då kunden har alla konkurrenter lättillgängliga och kan jämföra pris direkt med ett knapptryck. Fördelen som fysiska butiker har är att kunden inte direkt kan se konkurrenternas priser, samt kundens ivrighet som ofta kan fungera som en övervägande faktor – vill de verkligen ha produkten idag så minskar chansen att de orkar gå till en annan butik för samma produkt. E-handeln fungerar lite tvärt om, att kunden vet att de ändå inte kommer få hem produkten direkt, och är då benägna att lägga ner lite mer tid på att jämföra.

Själva jämförelseprocessen har dessutom blivit ännu lättare i och med hemsidor så som Pricerunner och Prisjakt – där kunden inte själv behöver göra arbetet.

Så bör ni sätta era priser

En av de mest essentiella aspekterna i er prissättning bör vara er break-even; var går gränsen för balansen mellan utgifter och inkomster? Har ni den punkten med er så vet ni var smärtgränsen går. Några exempel på kostnader att ha i huvudet då är:

  • Inköpskostnaden samt eventuell frakt/tull för inköpet.
  • Transaktionsavgiften när kunden betalar via ett visst betalsätt.
  • Kostnaden för emballage och följesedlar.
  • Eventuella returkostnader.
  • Samt fasta kostnader så som hyra, löner, tjänster och andra saker som löpande betalas.

När ni väl gjort det, är det såklart upp till er huruvida ni vill jämföra med konkurrenternas priser. En bra tumstock kan vara att se över vad er verksamhet har för primär konkurrensfördel. Är det just priset? I så fall gäller det att hänga med i svängarna och ständigt befinna sig högst upp på prisjämförelsesajterna – om så med en krona lägre pris än
konkurrenten.

För vissa företag är det möjligt att vara med i den här tävlingen och ständigt se till att vara billigare än konkurrenterna. För många andra är detta inte ett lönsamt alternativ. Vi tror även att branschen i stort hade mått bättre av att inte pressa ner priserna allt för mycket, utan istället konkurrera med något annat.

Men med vad? Kanske du undrar. Kul att du frågar! Tycker vi. Här nedan har vi sammanställt en lista med några konkurrensfördelaktiga faktorer att ersätta prispressen med.

Konkurrera med andra faktorer

Leveransen

Den kanske viktigaste faktorn idag, för många kunder, är just leveransen. Det vanligaste argumentet till varför man gillar att handla i fysisk butik är att man får med sig varan hem direkt. Att då som e-handlare fokusera på snabba leveranser – och kanske framförallt ett leveransalternativ som passar kunden bäst (till ett ombud? till dörren? till en instabox på deras närmsta ica?).

Har ni ett alternativ som passar kunden bättre än er konkurrent, ökar det definitivt era chanser, oavsett vem av er som har lägst pris.

Bild på skog
Hållbarhet

Då vi lever i en tid med stark miljömedvetenhet är det många konsumenter som prioriterar en hållbar konsumtion. Faktum är att hela 25% av svenska konsumenter önskade att e-handlare jobbade mer med hållbarhet. För dessa kunder behöver alltså inte priset vara det som väger tyngst. Istället är faktorer så som miljövänliga material, hållbar verksamhet, miljövänliga leveranser och returer de aspekterna som kunden prioriterar. Enligt PostNords E-barometer är dessutom 80% av Sveriges konsumenter beredda att vänta 1-2 dagar extra om det är en hållbar leverans.

Mervärde

En annan konkurrerande faktor som inte har med priset att göra är att erbjuda kunden ett mervärde. Kanske har ni ett community bland kunderna som man får delta i om man handlar hos just er, eller ett fördelaktigt poängsystem med bonusar. Eller att ni paketerar era varor snyggt, med det där lilla extra som gör det till en upplevelse att få hem produkter från er. Vill ni veta mer om just the unboxing experience, kan ni läsa mer om det här.

Det är ibland det här mervärdet som gör att det blir mer värt att handla hos er, jämfört med en konkurrent som har 10 kronor billigare pris på en vara.

Bild på kvinna som sitter i soffa
Betalalternativ

Enligt PostNords E-barometer, uppgav 12% av konsumenterna att de avbröt sitt köp om det inte gick att betala på det sättet de ville. Detta kan även gå hand i hand med en viss osäkerhet som uppstår när man inte känner sig trygg på nätet. De mest populära betalalternativen är idag kort, faktura, Klarna och Swish.

Välj rätt plattform

Om ni vill nå ut till kunderna innan de hinner ta sig till prisjämförelsen, gäller det att nå ut först och i rätt tid. Ett sätt att göra detta på kan vara att se till att ni är på de plattformar där era kunder är.

Varför inte använda Instagram Shopping, som 29% av e-handlare gjorde förra året? Faktum är att 18% av konsumenterna uppgav att de testat nya produkter eller tjänster efter att de sett det på just Instagram. Så det kanske är värt ett försök?

Vill du veta mer?

Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Med merförsäljning kan du både öka det genomsnittliga ordervärdet och förbättra kundupplevelsen. Här samlar vi några beprövade strategier!
Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner