I maj i år lanserade matleveranstjänsten foodora sitt nya koncept “Q-handel”. Några av de butiker som var snabba på att ansluta sig var bland annat Pocketshop, Ica, Butterick’s och lokala florister. Två av de senaste tillskotten är influencern Rebecca Stellas varumärke Rebecca Stella Beauty, samt cafékedjan Espresso House.
Det är helt enkelt stora aktörer som ger sig in på detta nya koncept. Vi ville komma närmare begreppet, vad det innebär och vad det kan göra för distanshandeln som bransch - läs vidare för att se vad vi kom fram till!
Till att börja med behöver vi reda ut begreppet “Q-handel”, eller “Quick-commerce” som det står för. Foodora presenterar konceptet som “tredje generationens e-handel”, där köpet ska vara framme hos dig på under en timme, mot en avgift på runt 39 kronor.
Foodora ägs idag av det tyska företaget Delivery Hero, och finns tillgängligt i över 40 länder. På Delivery Heros hemsida kan vi läsa att syftet med q-handeln är att komplettera de stora e-handelsköpen. De menar att e-handeln uppmuntrar till större köp (genom exempelvis gratis leverans över ett visst belopp) och att dessa sedan tar 3-5 arbetsdagar att få hem, medan q-handeln ska vara mindre köp men direkt hem till dörren.
Likt foodoras tidigare tjänst, kommer butikerna själva välja vilka av deras produkter de vill ha tillgängliga i appen, godkänna ordern och sedan plocka ihop den själva. Ett bud kommer sedan för att hämta ordern och levererar till kundens hemadress.
I uppstarten kommer tjänsten enbart vara tillgänglig i Stockholmsregionen, men med butiker anslutna även i Göteborg, Malmö, Falun och Östersund så är förhoppningen att de snabbt ska komma ut även på de marknaderna.
I andra länder där tjänsten har funnits sedan tidigare, uppger Delivery Hero att efterfrågan har varit stor. Inte minst i anknytning till covid-19 och det ökade behovet av hemleverans av varor och social distansering.
I ett samhälle där allt ska gå snabbt, är q-handel mitt i prick. Enligt Delivery Hero själva, kan det vara bra som komplettering till större e-handelsköp. De större köpen kan då få ta sin tid, och kanske till och med få ta en dag extra för miljövänlig transport.
Det ska helt enkelt bli spännande att följa foodoras tjänst och se hur det utvecklas, och hur branschen utvecklas med den!
Alla hjärtans dag sveper in över oss och det är svårt att undvika bilderna på instagram eller skyltningar ute på gatorna.
Men frågan vi ställer oss är vilken bransch som får mest kärlek från kunderna under alla hjärtans dag?