fbpx
esecos logga

Q-handel är den nya generationens e-handel – Så påverkar det branschen

Q-handel är den nya generationens e-handel – Så påverkar det branschen

Tredje generationens e-handel är här

I maj 2020 lanserade matleveranstjänsten foodora sitt nya koncept ”Q-handel”. Några av de butiker som var snabba på att ansluta sig var bland annat Pocketshop, Ica, Butterick’s och lokala florister. Två av de senaste tillskotten är influencervarumärket Rebecca Stella Beauty, samt cafékedjan Espresso House.

Det är helt enkelt stora aktörer som ger sig in på detta nya koncept. Vi ville komma närmare begreppet, vad det innebär och vad det kan göra för distanshandeln som bransch. Läs vidare för att se vad vi kom fram till!

Vad är Q-handel?

Till att börja med behöver vi reda ut begreppet ”Q-handel”, eller ”Quick-commerce” som det står för. Foodora presenterar konceptet som ”tredje generationens e-handel”, där köpet ska vara framme hos dig på under en timme, mot en avgift på runt 39 kronor.

Foodora ägs idag av det tyska företaget Delivery Hero, och finns tillgängligt i över 40 länder. På Delivery Heros hemsida kan vi läsa att syftet med q-handeln är att komplettera de stora e-handelsköpen. De menar att e-handeln uppmuntrar till större köp (genom exempelvis gratis leverans över ett visst belopp) och att dessa sedan tar 3-5 arbetsdagar att få hem, medan q-handeln ska vara mindre köp men direkt hem till dörren.

Hur fungerar Q-handel i Sverige idag?

Likt foodoras tidigare tjänst, kommer butikerna själva välja vilka av deras produkter de vill ha tillgängliga i appen, godkänna ordern och sedan plocka ihop den själva. Ett bud kommer sedan för att hämta ordern och levererar till kundens hemadress.

I uppstarten kommer tjänsten enbart vara tillgänglig i Stockholmsregionen, men med butiker anslutna även i Göteborg, Malmö, Falun och Östersund så är förhoppningen att de snabbt ska komma ut även på de marknaderna.

Framtiden för distanshandel

I andra länder där tjänsten har funnits sedan tidigare, uppger Delivery Hero att efterfrågan har varit stor. Inte minst i anknytning till covid-19 och det ökade behovet av hemleverans av varor och social distansering.

I ett samhälle där allt ska gå snabbt, är q-handel mitt i prick. Enligt Delivery Hero själva, kan det vara bra som komplettering till större e-handelsköp. De större köpen kan då få ta sin tid, och kanske till och med få ta en dag extra för miljövänlig transport.

Det ska helt enkelt bli spännande att följa foodoras tjänst och se hur det utvecklas, och hur branschen utvecklas med den!

Vill du veta mer?

Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…
Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Nu kan ni använda Tripletex lösningar tillsammans med affärssystemet Nemo!

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner