fbpx
esecos logga

Vapes kundcase

Vapes framgångsresa med Eseco

”Personkemin klaffade och vi såg stor potential för framtiden – så vi kände direkt att vi hade hittat rätt.”

Kund sedan

2019

Omsättning

21 mkr

Stort utbud, snabba leveranser och personlig service

Stort utbud, snabba leveranser och personlig service

Vapes.se grundades 2015 av tre vänner från Lidköping som länge drömt om att få driva något eget. Idag är de en av Sveriges ledande aktörer inom e-cigaretter, e-juicer och respektive tillbehör. Sedan 2019 har Eseco haft äran att vara med på deras resa och idag säljer de via sin webshop samt sina fysiska butiker i Lidköping och Göteborg. Med ett stort utbud (med bland annat över 1000 smaker av e-juicer), snabba leveranser och personlig service kan vi tryggt påstå att det är ett företag i framkant inom e-handelsbranschen.

– Vårt mål sen start är kundnöjdhet och att leverera en trygg upplevelse för alla kunder – vilket har visat sig vara helt rätt tänk. I det det senaste räkenskapsåret så pekar siffrorna på en nettoomsättning på cirka 21 miljoner kronor. Detta trots stora motgångar i samhället (COVID-19) och en volatil bransch som kontinuerligt regleras hårdare och hårdare av myndigheter.

”Eseco tog våra behov, frågeställningar och önskemål på allvar”

Svårt att hitta ett affärssystem som täckte alla behov

Svårt att hitta ett affärssystem som täckte alla behov

När Vapes gick över till ett affärssystem för första gången märkte de snabbt att många manuella steg försvann. Dock kände de en viss växtvärk i systemet och att många funktioner saknades.

– För att hitta rätt så tog vi fram ett specifikationskrav över våra behov. Utöver detta så lade vi en stor tyngd på personkemi, som är något vi värdesätter enormt. En koppling till fysiska butiker var såklart också en prioritet. Till sist så ville vi att upplevelsen i arbetsflödet skulle vara så smidigt som möjligt, så att vår personal lätt kan arbeta i det.

Förutom det logistiska och administrativa har en stor utmaning för Vapes.se legat i regleringar av branschen. Företag som säljer vapes och tobak får bland annat inte marknadsföra sig på samma sätt som andra bolag gör, eller använda betald marknadsföring via exempelvis Google eller Facebook. Dessutom är det nya regleringar att anpassa sig till och förhöjda nikotinskatter som tillkommit.

– Det var inte förrän vi kom i kontakt med Maria på Eseco som vi kände att vi hade hittat rätt. Hon visade direkt intresse för vår verksamhet och hade en genomgång i hur Esecos affärssystem Nemo fungerar. Vi kände att Maria och resten av gänget på Eseco tog våra behov, frågeställningar och önskemål på allvar redan från dag ett. De förstod begränsningarna i vape-branschen och gav förslag på lösningar utefter det.

Sedan dess har Eseco fortsatt att lyssna på våra önskemål om ny funktionalitet och implementerat dem löpande. Mer och mer blir automatiserat ju mer Nemo utvecklas, vilket leder till mer tid för oss att fokusera på kärnverksamheten. De är alltid ett telefonsamtal ifrån om vi har frågor eller nya behov som behöver diskuteras. Vi på Vapes.se hade inte kunnat hitta en bättre partner.

Uppsjön av funktionalitet och kontinuerlig utveckling är såklart bland de största fördelarna med att arbeta i Nemo – men gränssnittet och flödesprocesserna är den absolut största fördelen. Att dessutom kunna effektivisera varenda del av verksamheten via Nemo är fantastiskt.

Produkter

Integrationer

Billmate

WooCommerce

PostNord

Kunderna leder vägen

Kunderna leder vägen

Jämför man vad som handlas på webshopen och i deras butiker kan man framförallt se att de som handlar på nätet är mer självständiga och provar sig fram, vilket i sin tur leder till fler merköp. Till butikerna kommer kunderna oftast om de är lite mer eftertänksamma.

– De kunder som besöker våra fysiska vapebutiker är oftast de som vill ha mer personliga rekommendationer. Vår kompetenta butikspersonal är väldigt måna om att produkterna som kunderna i butikerna köper passar deras behov – även om det leder till att den vape eller e-juice som säljs inte är lika lönsamma än de som vi egentligen vill prioritera försäljningsmässigt.

Framtiden blir beroende av branschens utvecklilng

Framtiden blir beroende av branschens utvecklilng

Framtiden för e-cigarettsbranschen är väldigt beroende på nya krav och regleringar. Bland annat måste nu för tiden hårdvaran ha manualer, tryckt text på förpackningar, informationsblad och etiketter på svenska. Under 2021 har Vapes.se därför satsat stort på att översätta produkterna tillsammans med tillverkarna.

– Så att även våra branschkollegor smidigt kan skifta över till dessa produkter. En transparent och ständigt uppdaterad bransch som säkrar upp det lagmässiga gynnar alla aktörer, oavsett den oundvikliga konkurrensen.

Utöver det ska Riksdagen i år besluta om förslaget på smakförbud på e- juice, vilket i så fall leder till att juicen endast får smaka tobak. Ett sådant beslut menar Vapes.se hade förändrat hela branschen, då många kunder har gått över till e-cigaretter på grund av att de har slutat röka och inte vill ha tobakssmaken.

Det är inte heller bara e-cigarettsbranschen som rör sig snabbt. Även e- handelsbranschen i stort utvecklas ständigt och det finns många trender som Vapes.se är sugna på att haka på.

– Vi vill fortsätta effektivisera orderhanteringen, via exempelvis packmaskiner som försluter och sätter fraktetiketter på lådorna. Utöver detta är maskininlärning för produktrekommendationer och kundbehov något som vi absolut kommer att kika närmre på. Med andra ord är fortsatt automatisering aktuellt även i framtiden.

Läs fler kundcase

Läs fler kundcase

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie-tillägg av Real Cookie Banner