fbpx
esecos logga

Guide: Allt du behöver veta om POS

Guide: Allt du behöver veta om POS

Ett flexibel kassasystem

De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!

Vad är ett POS-system?

POS – eller Point of Sale – kan man kort och gott översätta till ett digitalt kassasystem. Det består oftast av både hårdvara och mjukvara. Hårdvaran bör inkludera åtminstone en skärm, en kortläsare och en kvittoskrivare – med en mjukvara som sammanlänkar dem. Några av de grundläggande funktionerna i ett POS-system är att:

  • Hantera transaktioner
  • Justera lagersaldo
  • Generera rapporter för butikens och medarbetarnas resultat
  • Samla kundinformation och deras köphistorik
  • Många POS-system i Sverige har även stöd för antingen fysisk eller virtuell skattebox

Lös utmaningar med ett POS-system

Ha full koll på lagersaldon

Om ni driver omnihandel är det nästintill ett måste att kunna se lagersaldot fördelat på respektive butiker och onlinelagret – men även att detta ska kunna synka i realtid om det kommer in en retur i en butik eller en leverans till huvudlagret. Det är dessutom en bra funktion om kunden själv kan se lagersaldot i respektive butik hemifrån, innan de tar sig till butiken. Med ett POS-system (med omnifunktion) samlas och synkas helt enkelt alla era artiklar efterhand och ni kan smidigt hålla ordning på och justera era lagersaldo efter behov.

Sömlöst mellan butiker och e-handel

Med ett bra POS-system ska det fungera sömlöst mellan alla era butiker och webshopar. Låt oss säga att er kund gör ett köp på er webshop, men vill gärna returnera i butiken – då ska ni kunna genomföra returen och justera lagersaldot av varan direkt från vilken av butikerna som helst. Detsamma gäller om en kund kommer in i butiken och vill ha en skostorlek som är slut i just den butiken, men finns online eller i en butik i närheten. Enkelt ska ni då kunna sälja från ett annat butikslager och skicka hem varan till kunden.

Molnbaserat för ökad flexibilitet

Tack vare digitaliseringen och teknologin som finns tillgänglig idag, är molnbaserade POS-system en fantastisk lösning på många problem. Bland annat kan en så enkel sak som uppdateringar och nya funktioner hanteras över molnet, helt digitalt från er leverantörs kontor direkt in i kassan.

Bättre kundbilder direkt i kassan

Trots att retail länge varit i framkant vad gäller kundservice och merförsäljning, kan det vara svårt att fånga upp de som bara handlar några enstaka gånger i butiken. Genom att fråga om de vill få sitt kvitto skickat till mailen eller om de vill bli medlem i er kundklubb direkt i kassan, fångar man upp och skapar en kontaktväg direkt till dem via digitala kanaler. På så sätt kan även butikspersonalen påminna dem om deras personliga erbjudanden och merförsälja utifrån deras köphistorik. Win-win för era kunder och er som företag!

Vill du läsa mer om POS-systemet MoneyWeb?

Vårt egna POS-system MoneyWeb är framtaget för att fungera extra bra för omnihandel, där det sömlöst binder samman er webshop med er fysiska butik. Vill du veta mer? Kontakta oss för en kostnadsfri demo!

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Med merförsäljning kan du både öka det genomsnittliga ordervärdet och förbättra kundupplevelsen. Här samlar vi några beprövade strategier!
Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner