fbpx
esecos logga

Factoring allt mer populärt bland e-handlare

Factoring allt mer populärt bland e-handlare

Factoringföretag populära bland e-handlare

För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.

Men vad betyder factoring egentligen?

Jo, factoring innebär att ett finansbolag “köper” ett annat företags fakturor. Ofta görs dessa samarbeten väldigt tydliga i checkouten där betalpartnern framgår som ett betalalternativ med, ibland, flera underalternativ. Principen är att kunden väljer det betalsätt som passar dem bäst och i det fall kunden väljer faktura, via en betalpartner, innebär det att fordran säljs till betalpartnern som då (oftast) tar över ansvaret för att driva in skulden från kunden.

Företaget får betalt för sin leverans inom X (oftast 14) dagar och ska sedan inte behöva fundera mer över kundens fordran. Givetvis är det viktigt att ha goda rutiner för returer och återbetalningar så att ens eget arbete och kommunikation till betalpartnern fungerar så smidigt som möjligt för en själv, men även för kunden!

Kvinna tar anteckningar vid dator

En liten factoring-ordbok

Det finns några begrepp att hålla koll på när det kommer till factoring:

  • Fakturabelåning, är när man helt enkelt lånar från factoringföretaget. Det innebär att factoringföretaget ansvarar för fakturahanteringen, men om kunden inte betalar är företaget ersättningsskyldiga.
  • Fakturaköp med regress, innebär att factoringföretaget köper fakturorna från företaget men har rätt att sälja tillbaka fakturan till företaget i fall kunden inte betalar inom en viss förfallotid. Det innebär att det slutgiltiga ansvaret på att kräva in fakturan landar på företaget själva.
  • Fakturaköp utan regress, innebär därmed det motsatta: Att factoringföretaget har fullt ansvar för fakturan och kan inte sälja tillbaka eller kräva ersättning från företaget, även om kunden inte betalar. Detta låter självklart kanon för företaget, men det innebär såklart även en högre avgift från factoringföretagets sida då det blir en större risk för dem.

För- och nackdelar med factoring

För e-handlare innebär factoring stora fördelar om man behöver ha snabb tillgång till likvida medel, då pengarna betalas ut ganska omgående från factoringbolaget. Det kan även innebära lägre kostnader och tidsåtgång för det egna företaget i form av fakturahantering och administration.

Tidigare var det ofta företag med låg kredit som sålde vidare sina fakturor. Tiderna har dock förändrats, och idag är det många företag som använder sig av factoringbolag. Att handla på faktura har dessutom gjorts lättare för privatpersoner i och med digitala applikationer där dennes fakturaköp kan samlas och enkelt betalas med bank-ID. Factoringbolag har helt enkelt arbetat upp sig till att vara en vital del i e-handelns ekosystem.

Factoringtjänster är dock inte gratis, vilket är den nackdelen som väger tyngst. Oftast rör det sig om en fast avgift per faktura, eller en viss procent av fakturabeloppet. Det gäller helt enkelt att hålla koll på alternativen och se vad som kan passa just er!

Vill ni vara ert egna factoringsystem?

Om ni själva vill hålla ordning på era kunders fakturor och avbetalningar utan att ta in en tredje part, finns det andra system att vända sig till. Vårt system MoneyMaker kan ni sköta allt i egen regi och därmed behålla vartenda öre själva!

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…
Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Nu kan ni använda Tripletex lösningar tillsammans med affärssystemet Nemo!

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner