Har ni planer på att skala upp er verksamhet?
Med dagens digitalisering har konkurrensen hårdnat för alla e-handlare som idag måste anpassa sig för en allt mer globaliserad marknad. Dock innebär det även en otrolig tillväxtmöjlighet för företagen som med relativt enkla medel kan skala upp sin verksamhet till fler marknader. För att klara av att expandera krävs dock en pålitlig och effektiv ERP-lösning som kan underlätta expansionen och dess olika funktioner.
I det här blogginlägget ska vi gå igenom hur ni går tillväga för att vidga era e-handelshorisonter på bästa sätt – och vilka krav ni kan behöva ställa på ert affärssystem.
Fördelarna med att expandera till fler marknader
Att expandera till nya marknader är för många en naturlig del i en större expansionsplan. Genom att nå en bredare kundbas har ni, förutom möjligheten att öka försäljningen, en chans att nå ut till fler och därmed stärka ert varumärke betydligt. Dessutom kan en expansion till nya marknader bidra till att diversifiera företaget och minska beroendet av en enda marknad och dess ekonomiska hälsa.
Det är dock viktigt att redan i tidigt skede gå igenom de utmaningar som kan uppstå om ni expanderar till flera marknader samtidigt. Dessa utmaningar inkluderar att exempelvis hantera olika nya kundförväntningar, navigera genom komplexa regleringar och implementera effektiva strategier för lokal anpassning på samtliga nya marknader. Det är helt enkelt en del att stå i!
Utveckla en Sömlös och Effektiv Strategi
En framgångsrik expansion kräver en välplanerad strategi som omfattar samtliga marknader, plattformar och kanaler där verksamheten verkar.
För att ta fram en strategi behöver ni redan från start ha gjort en marknads- och konkurrensanalys på de nya marknader ni vill nå ut till, för att helt enkelt lära känna och förstå er nya kundbas. Exempelvis är det viktigt att ha faktorer såsom marknadens storlek, konsumentbeteende och lokala regleringar och kulturella nyanser i åtanke när ni ska bygga upp ert varumärke på en ny plats. Vi kan bland annat tipsa om Skatteverkets information om Försäljning till andra EU-länder och Försäljning till länder utanför EU.
I strategin behöver ni dessutom specificera vilka verktyg som behövs för att kunna knyta ihop er verksamhet och få ett så sömlöst flöde som möjligt mellan marknaderna. Genom att prioritera ett skalbart affärssystem, som kan hantera hela flödet, får ni en mer vattentät strategi att luta er mot.
Låt affärssystemet dra det tyngsta lasset – 5 nyckelfunktioner att prioritera
Det finns olika sätt att tackla alla dessa nämnda utmaningarna som kommer med en expansion.
Med ett centraliserat hanteringssystem får ni full kontroll och överblick över hela din verksamhet från en enda plattform. Det vill säga att ni inte behöver arbeta i flera olika system för att sköta exempelvis försäljning, kunder och lager för samtliga marknader.
Här nedan är 5 nyckelfunktioner att efterfråga hos er ERP-leverantör, för att säkerställa en fullgod funktionalitet på flera marknader samtidigt.
Lokal prissättning
Er prisstrategi måste anpassas till varje enskild marknad och faktorer som valutakurser, lokal konkurrens och regleringar måste finnas i åtanke. Detta säkerställer att dina priser förblir konkurrenskraftiga och optimerade oavsett var ni säljer! Med ett affärssystem som låter er sätta priser för varje region direkt i systemet, gör ni det lättare för er själva att strukturera er försäljning.
Marknadsspecifikt innehåll
Det är avgörande att verkligen känna era kunder och en ny marknad innebär en ny målgrupp att lära sig mer om. På så vis kan ni anpassa innehåll i form av produktbeskrivningar, bilder och kampanjer för att nå fram till varje marknads preferenser och kulturella nyanser. Detta hjälper till att bygga förtroende och lojalitet bland din mångfaldiga kundbas!
Överskådlig Lagerhantering
Som vi har nämnt i ett flertal tidigare inlägg är en effektiv lagerhantering A och O för en skalbar e-handel. Ska ni dessutom expandera krävs det en struktur för att kunna få en överblick över alla marknader. Genom att exempelvis kunna se lagerstatus och försäljningsmönster per region kan ni dra bättre slutsatser och optimera fördelningen av lager på olika marknader. Det kommer hjälpa er enormt med att förhindra lagerbrist, minska lagerkostnader och förbättra den övergripande effektiviteten i försörjningskedjan.
Olika Fraktalternativ
Beroende på marknad kan det självklart finnas olika fraktalternativ och distributörer tillgängliga. Med ett affärssystem med bra kopplingar och integrationer kan ni säkerställa pålitliga och snabba leveranser till kunderna på varje marknad. Detta hjälper till att optimera fraktkostnader, förbättra leveranshastigheten och öka kundnöjdheten.
Strömlinjeformade Processer
Smidiga arbetsflöden är avgörande när ni ska hantera flera marknader samtidigt. Med ett ERP-system som möjliggör sömlös kommunikation och synkroniserade orderflöden kan ni luta er tillbaka i er expansionsresa och fokusera på att vidareutveckla verksamheten.
Att expandera din e-handelsverksamhet till nya marknader är en helt enkelt en spännande möjlighet att öka tillväxten och bredda din kundbas. Men som nämnt ovan kräver en framgångsrik expansion noggrann planering – och rätt verktyg!
Genom att kombinera en väl genomförd expansionsstrategi med en ERP-lösning som förstår era behov blir expansionen till nya marknader en spännande resa istället för en överväldigande uppgift.
Vill du läsa mer om ERP och dess roll i expansionsfasen? Vårt skalbara ERP-system Nemo har flera funktioner som ger ditt företag möjligheten att utnyttja den enorma potentialen av att expandera till fler marknader. Från sömlös lokal anpassning till strömlinjeformad orderhantering ger Nemo dig verktygen och möjligheterna som krävs för att blomstra globalt.
Vill du veta mer?
Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.