fbpx
esecos logga

Dropshipping: En introduktion till vårt nya buzzword

Dropshipping: En introduktion till vårt nya buzzword

Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar.

Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.

Nu är dropshipping på tapeten igen, men i nya former och med nya tankar. Man kan lugnt säga att det seglar upp på listan som populärt buzzword.

Dropshipping och IT-system

Vi har nyligen byggt en modul som hjälper våra kunder att sälja via dropshipping. Här vill man såklart ha det så automatiserat som möjligt, för vem vill sitta men manuella flöden bredvid sina huvudflöden?

man som skriver i ett anteckningsblock, planerar dropshipping-flödet

Riskerna att man missar en order, eller förväxlar order, ökar med antalet order som man ska hantera vid sidan av. Till en början kan det verka som en bagatell, men så snart antalet order ökar står man där och måste lösa det rent praktiskt. Ofta lägger man sig till med en massa ”fiffiga” lösningar. När en systemleverantör sedan ska ersätta dessa ”fiffigheter” kan det blir lite klurigt. Manuella moment bygger ofta på ” Ja ja, men det har Kalle koll på i huvudet” eller ”men det ser man ju på etiketten”. Med andra ord är de manuella lösningarna väldigt personberoende.

Om man särskådar sina manuella lösningar kan man oftast rationalisera bort dem genom kortare och smartare hantering systemmässigt. Vi har utgått ifrån att systemet ska lösa så mycket som möjligt. Samtidigt vill man inte bygga en monsterlösning för ett potentiellt problem, som kanske aldrig uppstår. Vi valde att gå brett och lagom som en första version och den är under utvärdering. Det blir spännande att se vad feedbacken blir och vad som sedan ska tweekas. Med det sagt – nog om oss och mer om dig istället!

Dropshipping vs. affiliates

Eftersom vi ändå ”snöat in” lite på dropshipping vill jag även nämna ett annat sätt att jobba på, nämligen via annonsnätverk.

Nu senast florerade det ett inlägg på twitter; ”Dropshipping vs. affiliates, which is best for my e-commerce?”. Det förstnämnda innebär egentligen att du som e-handlare säljer varor som ligger på någon annans lager och man kan (förenklat) säga att du är återförsäljare åt dropshippingleverantören. I det andra fallet handlar det om att du annonserar åt din dropshippmentleverantör för att generera leads som leder till försäljning. Det är egentligen en typ av marknadsföring, där du kan få kickback på de leads som blir en riktig försäljning.

Utifrån vad vi har sett genom åren tycker vi att en kombination borde funka istället för att tänka ”antingen eller”. Dropshipping löser ett praktiskt problem, du kan sälja en vara som du gillar men kanske inte har råd/möjlighet att lagerföra själv. Att vara affiliator löser en annan fråga, du hjälper till att generera trafik till en leverantör genom smart marknadsföring och exponering i rätt segment. Frågan du ska ställa dig är: vad du är och vill vara. Vill du vara den egna webshopen som har smart logistiklösning och inget lager, eller vill du vara ett effektivt skyltfönster för någon annan?

Vill du läsa mer om droppshipping och affiliates kan du göra det här:

Frågor att ställa sig innan ni börjar jobba med dropshippingleverantörer

  • Hur många leverantörer ska du ha? En eller flera?
  • Hur ska ni ha koll på lagersaldot?
  • Vems fraktavtal ska gälla? Ditt eller deras?
  • Vilken kommunikation kan leverantören/leverantörerna ta emot? API eller fil?
  • Hur vill du redovisa försäljningen? Skiljt från övrig verksamhet?

Med dessa kluriga frågor hoppas vi att du fick något att bita i.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…
Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Nu kan ni använda Tripletex lösningar tillsammans med affärssystemet Nemo!

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner