fbpx
esecos logga

Så startar ni en e-handel med Dropshipping

Så startar ni en e-handel med Dropshipping

Hur börjar man med Dropshipping?

Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.

Låt en tredje part sköta lagret

Dropshipping är kort och gott en e-handel som låter leverantören sköta lagerhållning och leveranserna. E-handlaren blir då en återförsäljare åt leverantören och behöver då enbart fokusera på att sälja och marknadsföra produkterna.

För små och nystartade e-handlare är det guld värt att själva slippa köpa in produkter att lagerhålla. För redan etablerade verksamheter kan man använda dropshipping parallellt med sitt eget lager, men mer om det senare.

Kvinna som tittar ner med två textrutor runt sig. Till höger om kvinnan står det fördelar, till vänster står det nackdelar.

Fördelar

  • Kräver en låg startavgift. Det enda du behöver är ett registrerat företag och en webshop. Att slippa köpa in produkter eller anställa lagerarbetare innebär att du inte behöver något stort startkapital om du arbetar med dropshipping.
  • Lägre risker för er som verksamhet. Då ni inte behöver investera i stora volymer av produkter, lagerlokaler eller långa leverantörskontrakt är det betydligt mer riskfritt med dropshipping, än att behöva göra stora investeringar och binda upp resurser. Dropshipping är därmed också lättare att avveckla, vilket minskar risken ytterligare.
  • Flexibelt och anpassningsbart. När ni själva inte behöver tänka på lagerhållning av produkter, blir det mycket lättare att vara flexibel med ert produktutbud. Det kan vara att en produkt inte säljer tillräckligt bra eller säsongsbetonade produkter såsom juldekorationer.

Nackdelar

  • Risk för hög konkurrens. På grund av alla fördelar med dropshipping är man sällan ensam om idén att starta upp en verksamhet som säljer just produkten X på marknaden Y. Istället är det viktigt att var uppmärksam på sin omvärld och hitta en unik konkurrensfördel (mer om det längre ner).
  • Leverantören har makten. Leverantören ansvarar inte bara för produkterna och lagerhållningen utan oftast även för all logistik och kundtjänst. Därmed har ni väldigt lite, eller inget alls, att säga till om i logistikkedjan och är beroende av att de sköter allt snyggt ut mot kunden för att inte i slutändan förstöra för ert varumärke.
  • Lägre vinstmarginaler. Jämfört med om ni köper in produkter på egen hand och lagerhåller kan leverantören ta ut ett betydligt högre pris, vilket gör att vinstmarginalen för er blir förhållandevis låg. Värt att notera är dock att ni sparar in pengar på personal, lagerlokaler med mera vilket gör att den totala kostnaden också ofta blir lägre.

3 saker att tänka på innan du startar dropshipping i Sverige

Förenkla genom att välja en leverantör inom EU. 

Använder ni dropshipping innebär det att ha koll på mycket mer än bara den egna verksamheten. Har ni en leverantör utanför EU måste ni bland annat hålla koll på vilket ramverk de rör sig inom vad gäller returrätt, policys och – kanske framförallt – tullen. Förutom de de administrativa bitarna är det även viktigt att ha leveranstider och produktkvalitet i åtanke om ni väljer en leverantör utanför EU då de tenderar att bli påverkade kraftigt beroende på var de befinner sig. Vill du läsa mer om detta så rekommenderar vi verksamt.se.

Ha koll på tillgängliga logistikbolag.

Som nämnt ovan är leveranstider ofta extra långa ifall leverantören befinner sig, eller har sin produktion, långt från slutkunden. Något som är värt att se över innan ni väljer leverantör är vilka logistikbolag det finns avtal med och vart de kan leverera i landet. Ni vill undvika att behöva involvera ytterligare distributörer i ledet och därmed högre fraktkostnader i slutändan.

Hitta en unik nisch.

Som vi nämnde tidigare är det ofta höga priser hos dropshippingleverantörerna, vilket kräver ett högt försäljningspris för att ni ska gå med vinst. Det här, i kombination med risken för hög konkurrens, innebär att det kan vara svårt att konkurrera med billiga priser när man använder sig av dropshipping. Istället gäller det att hitta alternativa konkurrensfördelar för att locka kunderna till just ert varumärke. Se därför till att ha en gedigen varumärkesstrategi och marknadsföringsplan innan ni drar igång, för att säkerställa att ni har en så unik position på marknaden som möjligt. Säljer ni exempelvis damkläder har ni otroligt mycket konkurrens än om ni nischar in er på högtidskläder eller kostymer till kvinnor.

Dropshipping parallellt med den egna verksamheten

Kanske har ni redan ett existerande lager med produkter och vill utöka utbudet men har inte plats? Eller vill ni testa sälja en ny produkt men inte investera i stora inköp som riskerar att inte blir sålda? Som vi nämnde tidigare kan man såklart använda sig av dropshipping för en del av sitt produktutbud, snarare än hela.

Det kan dock bli mycket parallell administration att hålla ordning på när man har produkter, lager och ordrar på olika ställen. Vi rekommenderar alltid att investera i ett ordentligt IT-system, såsom ett ERP med en befintlig lösning för dropshipping.

Vill du veta mer?

Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Är din e-handel skyddad mot cyberattacker?

Är din e-handel skyddad mot cyberattacker?

Det är viktigt att vara medveten om hotet som cyberattacker utgör. Det riskerar inte bara den egna verksamheten utan även…
Självreflektion – 4 frågor till e-handlare som vill ta sig framåt

Självreflektion – 4 frågor till e-handlare som vill ta sig framåt

Som e-handlare är det kanske extra viktigt med kontinuerlig självreflektion, då verksamheten befinner sig i en så snabbt föränderlig bransch!
Missa ingen branschhögtid 2023 med en E-handelskalender

Missa ingen branschhögtid 2023 med en E-handelskalender

Vi har samlat de viktigaste e-handelsdagarna i en snygg, smidig och superbra väggkalender - så att du inte missar någon…
GDPR för dig som driver e-handel

GDPR för dig som driver e-handel

Eseco System AB | Vi har här en praktisk e-bok som sammanställer det viktigaste att veta om GDPR när ni…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner