Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Nu är dropshipping på tapeten igen, men i nya former och med nya tankar. Man kan lugnt säga att det seglar upp på listan som populärt buzzword.
Vi har nyligen byggt en modul som hjälper våra kunder att sälja via dropshipping. Här vill man såklart ha det så automatiserat som möjligt, för vem vill sitta men manuella flöden bredvid sina huvudflöden?
Riskerna att man missar en order, eller förväxlar order, ökar med antalet order som man ska hantera vid sidan av. Till en början kan det verka som en bagatell, men så snart antalet order ökar står man där och måste lösa det rent praktiskt. Ofta lägger man sig till med en massa ”fiffiga” lösningar. När en systemleverantör sedan ska ersätta dessa ”fiffigheter” kan det blir lite klurigt. Manuella moment bygger ofta på ” Ja ja, men det har Kalle koll på i huvudet” eller ”men det ser man ju på etiketten”. Med andra ord är de manuella lösningarna väldigt personberoende.
Om man särskådar sina manuella lösningar kan man oftast rationalisera bort dem genom kortare och smartare hantering systemmässigt. Vi har utgått ifrån att systemet ska lösa så mycket som möjligt. Samtidigt vill man inte bygga en monsterlösning för ett potentiellt problem, som kanske aldrig uppstår. Vi valde att gå brett och lagom som en första version och den är under utvärdering. Det blir spännande att se vad feedbacken blir och vad som sedan ska tweekas.
Nog om oss och mer om dig istället!
Med dessa kluriga frågor hoppas vi att du fick något att bita i.
Behöver du ett bollplank? Hör av dig.