Blir det en glad påsk för e-handlarna?
Röda dagar, färgsprakande fjädrar och ännu en omgång av ägg och sill. Det brukar vara en summering av de flestas påskfirande runt om i landet, och har man tur får man till och med de första vårkänslorna när solen allt oftare tittar fram. För landets e-handlare brukar dock påsken klinga aningen sämre.
Påsken placerar sig som en av årets sämsta försäljningsperioder, vilket även går ut över e-handeln. Vissa spekulerar om det rör sig om det fina vädret, då de sjunkande siffrorna liknar de som kommer i mitten på sommaren. På ehandel.se kan man hitta en hel artikel om påskens förödande siffror hos e-handlare:
“Under påskafton, lördagen, låg intäkterna 25 procent lägre än snittet. Veckan avslutades på söndagen med en intäktsnedgång på över 40 procent. Påsken är ingen högtid för e-handlare kan man lugnt säga.”
ehandel.se
Vilka går det bra för?
Förra året förväntades svenskarna handla påskmat för 7,7 miljarder kronor. År 2018 såldes bland annat 37 miljoner ägg och försäljningen av godis i Sverige ökade med ca 50% under påsken, så säljer ni det kan det kanske hjälpa påskförsäljningen. Med tanke på pågående covid-19 och råden om att ta avstånd från större folkmassor, kan vi med säkerhet påstå att en stor del av påskmaten kommer att inhandlas på nätet i år.
Vi ser dock potentialen i de allt fler rastlösa kunder som sitter och slösurfar hemma i karantän under påskledigheten. En möjlig revansch för påsken tror vi är på ingång!

Påsken är alltså ingen höjdpunkt för alla. Det som kan trösta är att vädret runt om i landet ska vara fint och många kommer säkert få njuta av lite vårsol, och kanske få ett påskägg eller två. Oavsett så hoppas vi på Eseco att ni får en lugn, skön och rolig påsk – trots omständigheterna.
Ps. Om ni är trötta på äggen i år kan ni ta er an norrmännens tradition, där man tydligen äter fyra apelsiner var under påsken, vilket sammanlagt blir hela 20 000 000 st apelsiner. En rätt märklig påsktradition tycker vi (som maniskt äter sill och potatis tre gånger per år).
