fbpx
esecos logga

Hur man tacklar e-handeln under sommaren

Hur man tacklar e-handeln under sommaren

Är ni kvar på kontoret?

Kontorslandskapen börjar bli allt mer glesbefolkade och autosvaren trillar titt som tätt in i mailkorgarna; semestertiderna är i full blom och det märks ute i landet.

Vi på Eseco överlappar varandras semesterveckor, så att det är alltid någon kvar för att ge våra kunder fortsatt support (och varandra sällskap). Men visst kliar det lite i kroppen efter att kasta sig ut i sommarsverige?

För er som inte ligger och steker på stranden har vi grottat ner oss i lite smått och gott som händer nu i sommartider. Njut av läsningen från kontors- eller solstolen!

Så brukar e-handeln se ut under sommaren

2019 var överlag ett bra år för e-handeln. Bara i Sverige ökade e-handeln med 13% förra året och den totala omsättning blev hela 87 miljarder kronor.

Generellt sätt är e-handel och sommar två områden som skär sig lite dock. Semesterfirarna har mer tid att gå runt i fysiska butiker eller befinner sig utomlands (alternativt har lagt alla pengar på själva resan dit) och sommaren resulterar därför oftast i en liten dipp för just e-handeln. I Svensk Handels rapport från förra året uppger till och med 47% av e-handlare att försäljningen går ner under sommaren.

personer står framför whiteboard

Men i år då?

I år befinner vi oss dock i en situation som vi inte varit i tidigare, och att utgå från statistik från förra året känns näst intill naivt. Bara i april i år växte e-handeln med 44% jämfört med förra året, vilket kan spåras till covid-19 och karantäntider. Framförallt avrådan från folkmassor och butikers kortare öppettider, eller rent av konkurs, har gjort nätbutiker till en naturlig del i allt fler svenskars vardag.

I Juni togs restriktionerna på resor inom Sverige bort – något som fick många att andas ut efter nästan ett halvår på helspänn. Inte minst inom turism-, hotell- och restaurangbranschen hörde man lättade suckar då det innebär att svenskarna kan börja röra på sig igen, och på grund av det pressade läget i resten av Europa förväntas turismen inom Sverige öka i sommar. Begreppet “staycation” är en trend som har växt explosionsartat senaste åren och innebär helt enkelt en semester på hemorten, kanske till och med i sina egna kvarter. När restriktionerna släppte var det därför många svenskar som tog vara på ”staycation”-fenomenet och direkt var det många hotell runt om i landet som snabbt blev uppbokade.

Men vad kan detta innebära för e-handeln undrar vi? En ökad försäljning av trädgårdstillbehör och hemartiklar, när allt fler får stanna hemmavid under semestern, kanske? Eller fler köp av tält, sovsäckar och frilufskläder? Det återstår att se, men vi är övertygade om att sommaren 2020 kommer vara ett undantag i statistiken, och håller tummarna på att det fortsätter rulla på i samma takt för e-handeln.

Amazons inträde på svensk mark

Sommaren 2020 har dock länge legat i många e-handlares tankebanor, redan innan de ökade försäljningssiffrorna och covid-19 visade sig. Detta då den amerikanska nätjätten Amazon ryktats lansera på svensk mark den här sommaren – och amazon.se är en domän många vill se förverkligas. I slutet på Juni i år fick man även nys om deras jobbannonser som ligger ute, vilket har fått många att exalterat se fram emot deras release.

Nyheterna om lanseringen kommer titt som tätt, men än så länge har inget datum offentliggjorts. En lansering av Amazon på svensk mark hade inneburit mängder av möjligheter, och vi väntar med spänning på fler uppdateringar från företaget.

Sommaren 2020 är helt enkelt en som många kommer att minnas, av olika skäl.

Oavsett om ni har haft semester, är på semester eller har den framför dig, så hoppas vi att ni alla har en härlig sommar och njuter av solljuset!

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Framgångsrik användarvänlighet med Partnersense

Framgångsrik användarvänlighet med Partnersense

Vi pratar med vår samarbetspartner Partnersense om hur e-handeln ser ut idag och hur e-handlare kan optimera sin konverteringsgrad på…
Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Med merförsäljning kan du både öka det genomsnittliga ordervärdet och förbättra kundupplevelsen. Här samlar vi några beprövade strategier!
Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner