fbpx
esecos logga

Så drar ni nytta av User Generated Content på er webshop

Så drar ni nytta av User Generated Content på er webshop

Vad är User Generated Content?

User Generated Content, eller UGC, är innehåll som är skapat av användare av en produkt, snarare än företaget bakom produkten. Innehållet i sig kan vara i form av bilder, videos, texter eller ljud, men huvudsaken är att det är en genuin “vanlig” person bakom och inte ett marknadsföringsteam eller en anställd.

En av de viktigaste fördelarna med UGC, är att det ökar tilliten till företaget och dess produkter. När man ser en produktrecension eller inlägg på sociala medier från en riktig person som faktiskt har testat produkten, är det ofta mer övertygande än företagets egna marknadsföring.

Genom att låta kunderna bidra med sitt eget innehåll får man dem att känna sig mer involverade och som att de bidrar till varumärket och dess storyline. Tar man tillvara på detta kan man skapa en slags gemenskap bland kunderna – win-win för alla inblandade!

Exempel på User Generated Content inom e-handeln

Som en e-handel kan man använda User Generated Content på flera sätt. Bland annat:

Produktrecensioner: Låt kunderna lämna recensioner på produkterna de köpt. Det ökar trovärdigheten och ger även andra kunder en bättre bild av era produkter.

Sociala Medier: Engagera era kunder genom att uppmana dem att dela bilder eller filmer på sina sociala medier där de använder era produkter (och taggar er i inlägget). Detta ökar spridningen av ert varumärke på ett mer organiskt sätt, samtidigt som ni kan dela vidare inläggen för att öka er autencitet. Ett exempel på detta är klädvarumärket Monki, vars instagramflöde är fullt av bilder som deras kunder publicerat och taggat dem i. Ett bra sätt att få innehåll till sina sociala medier!

💡 Tips: Läs mer om hur man ökar engagemanget med hjälp av sociala medier och social shopping.

UGC kampanjer: Gör en kampanj som uppmanar era kunder att dela foton, videos eller texter om ert varumärke och produkter. Kanske kan ni erbjuda en rabatt i utbyte eller något annat som lockar fler till att delta. Detta är ett bra sätt att kickstarta en UGC-strategi då ni (förhoppningsvis) kan få in en mängd innehåll och skapa buzz!

Influencer Marketing: En av de stora fördelarna med ett partnerskap med en influencer är att denne skapar innehåll åt er. Det må kosta en slant, men är ett bra sätt att få User Generated Content att spridas snabbare och nå ut till en större målgrupp.

Skapa en strategi för User Generated Content

På så sätt kan ni använda det långsiktigt och stärka ert varumärke. Några saker att ha med i er UGC-strategi:

Välj plattformar och kanaler

Bestäm er för vilka plattformar och kanaler som ni ska använda er av UGC på. Kanske är det främst för varumärkesspridning på sociala kanaler såsom Instagram och TikTok – eller för innehåll på er webshop. För varje kanal ni väljer bör det finnas ett syfte och egna riktlinjer.

Regler och riktlinjer

Se till att ni kommunicerar tydligt vilken typ av innehåll ni vill ha från användarna, så att det överensstämmer med varumärkets riktlinjer. 

Ni vill helt enkelt undvika att en kund publicerar en video som får spridning med ett budskap som går emot era etiska riktlinjer. Om det händer bör ni proaktivt även ha arbetat fram en handlingsplan för hur ni hanterar situationen. 

Hantering av innehållet

Skapa en rutin för att kontinuerligt gå igenom innehållet ni får in. Allt från taggade bilder till frågor och kommentarer är viktiga att gå igenom så fort som möjligt.

Användarna vill känna sig delaktiga och bli bemötta som en del av gemenskapen, inte behöva vänta i flera dagar på en reaktion. Kanske kan ni ha en timme per dag då ni ser över nytt innehåll som publicerats, sållar om det är något ni kan använda till era egna kanaler och interagerar med era användare. Ju mer ni interagerar desto mer kommer ni få tillbaka!

Ge tillbaka till användarna

Det är sällan man bara kan få saker utan att ge något tillbaka. Det kan vara värt att fundera på om ni kan ge något till användarna i utbyte mot en bild, produktrecension eller annat innehåll.

Beroende på plattform kan det finnas olika begränsningar, men ett bra sätt att engagera användarna är att erbjuda en rabattkod eller deltagande i en tävling. På exempelvis Instagram kan det ibland också räcka med spridning genom att tagga användaren i inlägget.

Autenticiteten är huvudfokuset i UGC

User Generated Content är ett kraftfullt verktyg för att bygga ett starkt varumärke. Med UGC som strategi skapar man ett ökat förtroende bland kunder, driver trafik och försäljning på ett mer organiskt sätt och skapar en känsla av gemenskap kring varumärket. 

Om vi ska höja ett varningens finger finns det risker med UGC som kan vara förödande för varumärket. Tappar ni kontrollen över innehållet och budskapet kan potentiell negativ kontrovers uppstå som färgar av sig på er som företag. Det innebär att det krävs konstant moderering av innehållet, vilket i sig kan vara väldigt tidskrävande. 

För att avrunda, kan vi dock sammanfatta det som att nyckeln till att arbeta framgångsrikt med UGC inom e-handel är att vara autentisk och genuin i er interaktion med användarna. På så vis bygger ni en stabil grund för ett community med lojala kunder!

Vill du veta mer?

Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Framgångsrik användarvänlighet med Partnersense

Framgångsrik användarvänlighet med Partnersense

Vi pratar med vår samarbetspartner Partnersense om hur e-handeln ser ut idag och hur e-handlare kan optimera sin konverteringsgrad på…
Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Med merförsäljning kan du både öka det genomsnittliga ordervärdet och förbättra kundupplevelsen. Här samlar vi några beprövade strategier!
Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner