fbpx
esecos logga

Låt kunden handla i sitt eget flöde med Social Shopping

Låt kunden handla i sitt eget flöde med Social Shopping

Social Shopping är det nya sättet att shoppa på

Att driva en e-handel innebär till stor del att driva in trafik till sin webshop. Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier. Det betyder att ni får fler kontaktytor med era kunder och fler plattformar att använda som digitala skyltfönster.

Läs vidare för att veta hur det fungerar i praktiken!

Vad är Social Shopping

Tidigare var sociala medier endast ett verktyg för att marknadsföra sin e-handel på, medan det idag kan vara sociala medierna som är e-handeln.

Social Shopping innebär helt enkelt att man inkluderar sociala medier i sin säljstrategi och använder det som ytterligare en plattform att sälja på. Det grundar sig till stor del i den konstant ökande användningen av sociala medier och den moderna kundens shoppingbeteende.

Våga satsa på nya plattformar – det ger resultat!

Hela 95% av svenskarna använder sociala medier – det är nästan hela Sverige som skrollar på plattformarna! Som företag har det därför i princip aldrig varit lättare att nå ut till potentiella kunder, samtidigt som det aldrig har funnits så många konkurrenter som det finns idag. Därmed finns det stor potential inom social shopping, till exempel:

Ni når ut till en större målgrupp

Jämfört med att dra in trafik till hemsidan är sociala medier en plattform där besökarna redan befinner sig på (i många fall) dagligen. Det är därför oerhört mycket lättare att nå ut till befintliga instagram-användare genom att själva befinna er på samma plattform, än att pricka rätt på en annonsplats för att dra in potentiella besökare till er hemsida. På sociala medier är det alltså ni som kommer till kundens arena. Det gör det lättare att nå fler användare och att minska avståndet till en konvertering.

Förkortar köpprocessen

Visste du att 42% av internetanvändare använder sociala medier för att göra research kring produkter? Att en potentiell kund skrollar igenom era sociala medier kan därmed vara det första steget i köpsprocessen – och det är viktigt att ta tillvara på! Genom att satsa på Social Shopping och inkludera det i er marknadsstrategi kan användaren därmed snabbare konvertera från ett inlägg i sitt flöde till att lägga produkten i varukorgen.

Ökar förtroendet för ert varumärke

Som ovan nämnt är det en stor andel konsumenter som gör sin research inför ett köp på just sociala medier och är därmed ett bra sätt att skapa förtroende på. En genomtänkt strategi på exempelvis instagram, där ni taggar era produkter i inläggen och interagerar med kunderna, är en oerhört viktig del i dagens varumärkesbyggande då det ökar känslan av autenticitet och transparens.

Samtidigt är sociala medier det perfekta stället för er att interagera med era befintliga kunder. Uppmuntra dem till att tagga er, lämna kommentarer och dela innehållet – då ökar inte bara spridningen organiskt utan även förtroendet för era produkter!

Instagram Shopping

Det finns olika sätt att ta tillvara på och använda sig av social shopping som en säljstrategi. En av de vanligaste, och kanske enklaste, sätten att börja på är med Instagram Shopping. Instagram har nästan fungerat som navet för social shopping, där alla företag kan skapa en butik direkt i appen.

Så här fungerar det I Instagram-appen kan ni ladda upp era produkter och skapa samlingar med olika varor i (exempelvis utifrån teman, nyinkommet, säsong m.m). När ni väl lagt upp era önskade produkter kan ni sedan tagga dem i bilder, ungefär på samma sätt som man taggar personer.

Användaren kan då spara produkterna, alternativt gå vidare till er webshop för att lägga dem i kassan. För de som har kvalificerade amerikanska företags- och kreatörskonton går det dessutom att koppla på deras checkout – så att man kan köpa varan direkt i Instagramappen.

Fördelen med Instagram är att ni kan använda produkttaggarna på både era organiska inlägg och annonser. Det skapar ett smidigt flöde mellan instagrambilden som mottagaren får upp i sitt flöde och ett köp.

Utöver Instagram Shopping kan ni även kolla in de liknande funktionerna på Facebook och Pinterest.

Använd Live Shopping för ökat engagemang

Ett fenomen som verkligen fick blomma ut under pandemiåren var Live Shopping. Det innebär att man visar upp produkter under en livesändning på någon social plattform. Det kan vara företaget själva, eller en influencer eller känd profil, som håller i själva livesändningen. Den stora fördelen med live shopping är att det är ett sätt att göra e-handelsupplevelsen mer engagerande och interaktiv för kunderna.

Enligt statistik från Svenskarna och internet 2021 var det hela 40% av svenskarna känner till Live shopping, men bara 6% uppger att de har deltagit. Det visar absolut på att potentialen finns där! Vill ni läsa mer om statistiken kan ni göra det här.

3 tips inför Live Shopping-sändningen:

  1. Utnyttja videoformatet när ni visar produkterna. Till skillnad från stillbilder kan ni visa upp produkterna mer ingående i en video. Rör det sig om klädesplagg så se till att visa hur kläderna ser ut på olika kroppstyper och var transparenta när det kommer till storlekar, längder och material.
  2. Ge utrymme för eftertanke. Planera för att visa produkterna långsammare än vad som kanske känns naturligt. Förutom att man som tittare såklart vill hinna se produkterna ordentligt och inte känna att man lika gärna kunde se på bilder själv, är det viktigt att ge tittarna lite extra tid för att bestämma sig och eventuellt lägga produkten i varukorgen.
  3. Interagera med tittarna. Den stora fördelen med just Live-formatet är just att kunna engagera tittarna under tiden som det pågår. Ställ både egna frågor och svara på frågor i chatten eller ta upp dem under livens gång.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Med merförsäljning kan du både öka det genomsnittliga ordervärdet och förbättra kundupplevelsen. Här samlar vi några beprövade strategier!
Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner