fbpx
esecos logga

Gör din webshop mer tillgänglig för alla konsumenter

Gör din webshop mer tillgänglig för alla konsumenter

Är er webshop tillgänglig för alla kunder?

I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken – men vad är motsvarande på en e-handel?

Att göra sin hemsida tillgänglig för alla är idag ytterst viktigt, inte bara för att fånga upp alla potentiella kunder utan kanske framförallt för att inkludera och undvika diskriminering. Det kan till exempel vara en person med synnedsättning, dyslexi eller annat språk än svenska som förstaspråk som ni förlorar som kund.

Vi har här samlat och sammanfattat info om hur ni med relativt enkla medel kan göra er webshop mer tillgänglig. Trevlig läsning!

någon skriver på ett tangentbord

Vad säger lagen?

Enligt diskrimineringslagen är det förbjudet att diskriminera en person direkt eller indirekt på grund av funktionsnedsättning, vilket sedan 2015 även inkluderar bristande tillgänglighet.

Webbtillgänglighetsdirektivet trädde i kraft 2018 och innefattar offentlig sektor samt vissa statliga och kommunala bolag. Lagen innebär att hemsidor, intranät, appar med mera måste uppfylla vissa krav på tillgänglighet. Oavsett om den här lagen gäller er verksamhet eller inte, så kan en tillgänglig e-handel underlätta för era besökare, däribland potentiella kunder. Det handlar helt enkelt om att göra er webshop mer användarvänlig, vilket dessutom kan komma att öka er konvertering i det stora hela.

5 saker att tänka på:

1. Generell layout och färger
Ett första steg är att rannsaka er layout på sidan. Se till så att det är så enkelt som möjligt och inte plottrigt eller rörigt innehåll som gör det svårt att urskilja det viktigaste.

Var även noga med vilka färgval ni gör, framförallt med texten kontra bakgrunden. Är det låg kontrast mellan texten och bakgrunden blir det svårare att läsa. Är du osäker på om det är tillräcklig kontrast kan du använda contrast checker.

Contrast checker på datorn

2. Rubriker
Rubriker är viktiga för orienteringen och strukturen på hemsidan – så att alla kan hitta rätt, lätt! Dessutom underlättar det för de som använder ett verktyg för uppläsning, då verktyget lättare kan känna av strukturen och läsa upp i rätt ordning.

Förutom att rent visuellt göra rubrikerna tydliga så är det även viktigt att göra det tydligt i koden, genom att använda så kallade header tags, h1-h6. Tänk exempelvis på att sätta varukorgen som en h1-rubrik, så det är lätt att hitta till den oavsett hur man besöker sidan.

3. Alt-texter på relevanta bilder
Alt-texter är viktiga om det är en bild som tillför information till den övriga texten. Då kan exempelvis de med en synskada få alt-texten uppläst istället. Har bilden inget att tillföra i sammanhanget, eller att informationen finns i löpande text, så behöver ni inte skriva en alt-text.

4. Produktsidan
Produktsidan är kanske en av de viktigaste sidorna om du har en e-handel. Det är nästan alltid där som kunden avgör om det blir ett köp eller inte. Var därför noga med att inkludera produktens namn samt vad det är för produkt i huvudrubriken. Där efter bör du ha tydlig information om produkten innan köpknappen, så att det blir en bra struktur.

5. Länkar och knappar
Se till att alla länkar och knappar är tydligt markerade, och att de har tillräckligt mycket yta för att man ska kunna klicka på dem – både med en datormus och med fingret på en pekskärm. Det är också bra om det blir en synlig skillnad när knappen eller länken blir markerad när besökaren pekar på eller tabbar till den.

Vill du veta mer?

Det finns en mängd olika sidor med matnyttiga tips. Vi rekommenderar att börja med dessa länkar:

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…
Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Nu kan ni använda Tripletex lösningar tillsammans med affärssystemet Nemo!

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner