Sommaren är här och medan många kanske tar en välförtjänt semester är det en perfekt tid för e-handlare att börja planera inför höstens (om inte årets) stora e-handelshögtider: Black Friday och julhandeln.
Vi har här samlat några tips inför sommaren och hur ni kan ta tillvara på de lågsäsongstrista sommardagarna!
Den perfekta tiden för planering
Det är ingen nyhet för någon inom e-handelsbranschen att sommarmånaderna ofta innebär minskad försäljning. En lugnare period innebär dock en utmärkt tid att fokusera på strategisk planering. Med färre dagliga distraktioner kan du lägga grunden för en framgångsrik höst och vinter.
Men var börjar man då? Jo, ett bra första steg är att granska tidigare års data. Titta på vad som fungerade och vad som inte gjorde det. Några frågor att överväga:
- Vilka produkter sålde bäst?
- När började kunderna köpa?
- Vilka marknadsföringskanaler gav bäst resultat?
Förberedelse av lager & logistik
En faktor som är avgörande för att försäljningen ska gå så bra som möjligt när det väl är högsäsong är att förbereda ert lager. Genom att förbereda lagret, personalen och alla leverantörer inför den hektiska perioden, kan ni se till att inga bästsäljare tar slut för snabbt, er personal klarar av den ökade arbetsbelastningen och ni upprätthåller er kundnöjdhet trots mer att göra.
Gå därför redan nu, när ni kanske har mer tid än vanligt över, igenom hela flödet från lagd order i webshopen till att ordern skickas ut från ert lager. Finns det några flaskhalsar eller smärtpunkter i logistikflödet? Hur många sekunder i snitt är hanteringstiden på en order? Skriv upp alla punkter som går att effektivisera!
Webbplatsoptimering: Gör din webshop klar för trafik
Vi är nog många som varit med om en webshop som kraschar på grund av för högt tryck. Se till i god tid att din webshop är redo för den ökade trafiken och även att leverantörer av affärssystem, transport och betallösningar är informerade.
Några viktiga faktorer att se över vad gäller er webshop är:
- Snabba upp laddningstider genom att optimera bilder och använda snabb hosting.
- Se över kassaflödet för att säkerställa att det är enkelt och smidigt för kunder att slutföra sina köp.
- Testa webbplatsens kapacitet för att hantera höga trafiknivåer utan att krascha.
Locka till sommarkampanjer
Har ni kanske lite för mycket tid över? För att hålla kunderna engagerade även under sommaren, överväg att erbjuda exklusiva sommarkampanjer! Detta kan, förutom att öka försäljningen nu, också bygga förväntan inför höstens stora shoppingdagar.