fbpx
esecos logga

Vikten av att skapa en skalbar strategi för er e-handelslogistik

Vikten av att skapa en skalbar strategi för er e-handelslogistik

Skapa en hållbar strategi för en skalbar e-handel

När det kommer till e-handelslogistik, är det vitalt att ha en strategi som kan skalas upp vid behov. I takt med att din e-handeln växer, blir logistiken nämligen ofta allt mer komplex, och du behöver anpassa din strategi för att möta (och kanske framförallt underlätta) de nya behoven. I det här blogginlägget ska vi därför gå igenom lite tips och “best practice” för hur ni skapar en skalbar strategi för er e-handelslogistik!

personer står framför whiteboard

Bygg en stark grund med rätt system

Grunden för en skalbar e-handelslogistik börjar alltid med en stark grund. Detta innebär att ha ett pålitligt system och tydliga processer som kan hantera din nuvarande volym. 

En av de vanligaste hindren vid expansion är ofta ett för snävt system. Oavsett det rör sig om ett WMS-, kundtjänst- eller affärssystem så är det viktigt att det är skalbart, om ni har en ambition att växa. Ett bra tips är att investera i SaaS och/eller molnbaserade system, samt ha en kontinuerlig dialog med systemleverantören. På så sätt underlättar ni övergången till ökade volymer och att logistiken hänger med i utvecklingen.

💡 Tips! Läs mer om vårt molnbaserade affärssystem Nemo.

Planera för tillväxt redan från start

När du skapar en strategi för e-handelslogistiken, är det essentiellt att planera för tillväxt. Bland annat, är det viktigt att ha i åtanke hur logistiken kommer att påverkas av ett ökat tryck på webshopen. Kanske kommer ni att behöva expandera ert lager, anställa mer personal eller integrera till fler partners för att tillgodose era behov? 

Är ni väl förberedda på detta, kommer ni kunna göra en fantastisk tillväxtresa utan att behöva kompromissa med kundnöjdhet eller kvalitet. Börjar ni däremot få svårt att hinna med alla ordrar eller är begränsade av ett för litet lager, kommer det snabbt att gå ut över kunderna med exempelvis sena leveranser och långa svarstider – för att inte tala om er personal! Så, se till att planera i förväg!

Automatisera fler processer för att underlätta expansion

Automation är en nyckelfaktor för en skalbar e-handel, inte minst vad gäller logistiken. Genom att automatisera processer kan du frigöra mycket tid för personalen som då kan fokusera på mer strategiska än operativa uppgifter. Det gör även att logistiken blir mer effektiv och minskar risken för manuella fel, vilket är kritiskt ju mer era ordervolymer ökar. Några exempel på processer som går att automatisera:

  • Orderhantering
  • Generering av effektiva plockrundor till lagerpersonalen
  • Fakturering
  • Kommunikation till kund
  • Lagerplocket (med ett robotlager)

Var flexibla för förändring!

Slutligen, är det viktigt att vara flexibel och inte se strategin som en steg-för-steg-guide att följa till punkt och pricka. E-handelsbranschen är i konstant utveckling och du behöver vara beredd att anpassa dig och din verksamhet vid snabba förändringar. Detta innebär att vara öppen för ny teknik, partnerskap, konkurrens och kundernas preferenser.

Att bygga en hållbar strategi för e-handelslogistik, som dessutom underlättar tillväxt, är inte en enkel uppgift. Det kräver sammanfattningsvis planering, konstant dialog med leverantörer och ett öppet sinne för kontinuerliga förbättringar. Genom att ta tjuren vid hornen och faktiskt göra det, kan ni dock förvänta er en bra start på er tillväxtresa och känna er trygga med att logistiken inte kommer halka efter ju mer ni växer!

Vill du veta mer?

Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Därför är ett OMS avgörande för en effektiv e-handel

Därför är ett OMS avgörande för en effektiv e-handel

Med ett OMS får din e-handel kontroll på orderflödet – från beställning till leverans. Läs hur Nemo OMS kan automatisera…
Valitive: Öka kundlojaliteten genom att ha uppdaterade kunduppgifter

Valitive: Öka kundlojaliteten genom att ha uppdaterade kunduppgifter

Valitive gästbloggar på Esecos kunskapsbank om värdet av uppdaterad kundinformation och hur det ökar lojaliteten och förtroendet för e-handlare.
Förbered din e‑handel för högsäsongen redan nu

Förbered din e‑handel för högsäsongen redan nu

Planera redan nu inför högsäsongen. Lär dig hur du med tidiga förberedelser, lageroptimering och automatiserade verktyg skapar en smidig och…
Starweb: Så bygger du förtroende i varje steg – och ökar konverteringen i din e-handel

Starweb: Så bygger du förtroende i varje steg – och ökar konverteringen i din e-handel

Starweb gästbloggar på Esecos kunskapsbank om hur man bygger ett starkare förtroende hos sina kunder – och på så sätt…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie-tillägg av Real Cookie Banner