fbpx
esecos logga

SaaS är nu en prioritering hos allt fler e-handlare

SaaS är nu en prioritering hos allt fler e-handlare

Molnbaserat är det nya normala

Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?

Vi har samlat de viktigaste fördelarna med just SaaS och varför just du som e-handlare ska leta efter det i ditt nästa systembyte.

Vad är SaaS?

SaaS står för Software as a Service och innebär en mjukvara som nås via internet. Det innebär att användaren har tillgång till tjänsten var denne än befinner sig. Det kan vara direkt i sin webbläsare i dator, mobil eller surfplatta. Google Mail, Hubspot och Dropbox är några exempel på SaaS-lösningar.

Varför är SaaS så bra för e-handlare?

SaaS är sannerligen ett tydligt steg framåt inom såväl digitaliseringen som moderniseringen av teknik, IT och internet. Framförallt för e-handlare kan man se hur SaaS-lösningar efterfrågas i allt större utsträckning. En SaaS-lösning ger nämligen e-handlaren stor frihet och flexibilitet vad gäller utveckling, underhåll och uppdateringar. Några andra fördelar med att kombinera e-handel med SaaS är:

"SaaS står för Software as a Service och innebär en mjukvara som nås via internet."

Kostnadseffektivt
För e-handlare är SaaS ofta mer kostnadseffektivt än att bygga ett traditionellt system. Bland annat avlastas eller behövs mindre resurser på en IT-avdelning för att hantera systemet, då SaaS-leverantören tillgodoser alla behov av underhåll och uppdateringar.

Byggt på Best Practice
En SaaS-plattform är ofta byggd på vad som anses vara best practice enligt leverantören. Har ni exempelvis en e-handelsplattform som molntjänst, vet leverantören vad som fungerar för liknande e-handlare och har byggt plattformen baserat på det. Det ger därmed e-handlarna möjligheten att ständigt ligga i framkant med den senaste tekniken.

Slipp växtvärk
Många e-handlare kan nog känna igen sig i att vara fast i ett system som är svårt att anpassa eller rent utav hindrar tillväxten av företaget. Med en SaaS-lösning är det många funktioner och tillägg som kan göras tillgängliga redan samma dag. Vill ni exempelvis lägga till en användare, öka lagringsutrymmet eller integrera en annan programvara till er SaaS-plattform löser leverantören det åt dig. Ofta kan det ske betydligt snabbare än om ni hade behövt göra allt arbete internt.

Utvecklingen framåt för SaaS inom e-handeln

När man läser om SaaS kan man lätt tänka att det är svårt att utveckla vidare. Sanningen är dock att många tjänster utger sig för att vara SaaS idag, men inte är så kallad true SaaS eller true cloud.

Trots att definitionen på SaaS kan vara så enkel som “en molntjänst”, är det viktigt att särskilja på just bara en molntjänst och vad som kallas true SaaS. En så kallad äkta molntjänst innebär nämligen att hela IT-infrastrukturen är byggd utifrån att optimerad för att fungera i molnet.

Det innefattar även att leverantören är den som ansvarar för lagringen, underhållet och hanteringen av mjukvaran. En sådan här äkta molntjänst ger helt enkelt oerhörd frihet både för leverantören och kunden, då det är framtaget i en helt digital miljö som gynnar flexibilitet och anpassning. För en e-handlare kan det här vara A och O då det är en ständigt rörlig bransch där den som ligger i framkant rent tekniskt och anpassar sig till kundernas önskemål och behov oftast vinner stort.

Utvecklingen framåt för SaaS tror vi därför kommer hamna på att fler leverantörer gör sina tjänster molnbaserade, samt att fler bygger SaaS från grunden, så kallad true SaaS.

Vill du veta mer om våra Saas-lösningar?

Alla våra system är SaaS-lösningar. Det betyder att vi tar hand om driften; allt från planerade underhåll till när det är dags att uppgradera eller skala upp. Det betyder att du enbart har en partner att kontakta om du har frågor avseende ditt affärssystem.

Vill du veta mer?

Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…
Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Nu kan ni använda Tripletex lösningar tillsammans med affärssystemet Nemo!

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner