fbpx
esecos logga

Så fungerar ett Robotlager hos en e-handlare

Så fungerar ett Robotlager hos en e-handlare

Automatiserade logistiklösningar viktiga inveteringar

Som e-handlare vet man att logistik och lagerhantering är A och O för en effektiv verksamhet. Ett ostrukturerat lager eller bristfälliga rutiner kan leda till både mer tidskrävande pack och plock samt fler manuella fel.

Med förra årets kraftiga ökning i e-handelsbranschen, såg vi ett ökat antal verksamheter som investerade i automatiserade logistiklösningar – bland annat robotlager!

Hur ser ett robotlager ut?

När man hör “robotlager” är det lätt att tänka sig en robotversion av en människa som går runt och plockar varor dygnet runt. I verkligheten är det (tyvärr) inte riktigt så futuristiskt. Istället är det maskiner, vagnar eller boxar som rör sig fram och tillbaka i förprogrammerade banor.

Det finns dock lite olika versioner av robotlager. Vissa har enbart automatiserade vagnar som transporterar ordrar över stora lagerytor eller maskiner som sorterar paketen rätt. Andra har ett mer helautomatiserat lagersystem, där man exempelvis har alla produkter i en enorm “box” med backar staplade på varandra. Högst upp åker sedan “robotarna” fram och tillbaka i ett rutnät och plockar bland backarna. Företaget KitchenTime är ett exempel på detta som investerade 30 miljoner kronor i sitt robotlager. Vill du se hur det ser ut in action så går det att se här.

personer som arbetar på lager

För- och nackdelar med robotlager

Fördelarna

Det som framförallt underlättas med robotlager är hanteringen av stora volymer. Exempelvis kan det innebära att det räcker för ett företag att ha ett skift per dag på lagret och ändå hålla uppe antalet hanterade ordrar. Utan robotlager hade samma företag kanske behövt anställa fler lagerarbetare och ha fler skift på en dag för att hålla leveranstiderna. Vissa logistiska misstag kan även undvikas med just ett robotlager, exempelvis om man råkar ta fel vara, läser fel på plocklistan eller liknande. I en bransch där effektivitet och snabba leveranser är högt prioriterat, kan detta vara avgörande för lönsamheten.

Nackdelarna

Robotlaget har ju dock, likt allt annat här i världen, även sina nackdelar. Som människor kan vi se vad vi har framför oss och flexibelt ändra rutten eller uppfatta om någon vara har ändrat hylla eller råkar ligga fel. Detta blir naturligtvis svårare med ett robotlager.

Att installera ett robotlager är inte heller särskilt billigt. Som vi nämnde tidigare kostade KitchenTimes autostore 30 miljoner kronor och det finns företag som har lagt ner ännu större summor för sina robotlager. Det innebär helt enkelt en stor investering, som långt ifrån alla kan ha råd med.

Är ett robotlager på tok för dyrt för din verksamhet?

Du kan vara lugn. Ett helautomatiserat lager är inget krav för en framgångsrik e-handel! Vi har tidigare skrivit ett inlägg om hur man kan automatisera sitt lager med andra, relativt enkla, lösningar.

Effektivisering och automatisering är två nyckelord för att komma framåt, men hur det ser ut för just er kan dock variera kraftigt från hur det ser ut hos en annan e-handlare. I slutändan handlar det om vad som passar er verksamhet, era anställda och era kunder!

Automatisera mera med fler maskiner

Värt att nämna är också att det finns andra delar i logistiken som går att automatisera! I våras möjliggjorde vi bland annat en koppling mellan vårt affärssystem Nemo och packmaskin från Beck.

Vill du veta mer?

Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Fördelarna med att integrera ert POS med ERP – 5 anledningar att koppla samman systemen

Fördelarna med att integrera ert POS med ERP – 5 anledningar att koppla samman systemen

För de som säljer via både webshop och fysisk butik, är det vitalt att POS-systemet (Point of Sales) och ERP-systemet…
Vikten av att skapa en skalbar strategi för er e-handelslogistik

Vikten av att skapa en skalbar strategi för er e-handelslogistik

I det här blogginlägget ska vi därför gå igenom lite tips och “best practice” för hur ni skapar en skalbar…
Intervju med Esecos VD Maria

Intervju med Esecos VD Maria

Vad som började som ett sommarjobb har slutat med mångårig erfarenhet av e-handelsbranschen för Esecos VD Maria Arvidsson.
Håll era kundregister aktuella med Iper

Håll era kundregister aktuella med Iper

Nu har vårt affärssystem Nemo stöd för adresstvätt för norska kunder via företaget Iper. På så sätt slipper ni felaktiga…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner