fbpx
esecos logga

4 enkla strategier som minskar övergivna varukorgar

4 enkla strategier som minskar övergivna varukorgar

40% av varukorgarna lämnas oköpta

Hur många varukorgar lämnas på er hemsida? Det vill säga att en kund lägger i en eller flera varor i varukorgen, kanske till och med går vidare till kassan, men avslutar aldrig köpet?

För vissa kunder är det kanske bara ett sätt att digitalt fönstershoppa på, men för vissa andra var det kanske något som skavde och som gjorde att kunden övergav sin varukorg hos er utan att genomföra köpet som planerat.

Enligt PostNords E-barometer avbryts i snitt över 40% av påbörjade e-handelsköp. Generellt kan man se att det görs betydligt fler e-handelsköp idag än tidigare år och att fler varukorgar därmed också överges. Några av de vanligaste faktorerna som e-handelskonsumenterna uppger som avgörande är bland annat priset på frakten, betal- och leveransalternativen och tekniska problem.

Källa: Nets, Svensk e-handel 2020

Men misströsta inte! Det finns sätt att lösa detta på och dem ska vi förklara för er. Här nedan kommer 4 olika tips på hur ni i förlängningen kan minska antalet avbrutna köp, det vill säga övergivna kundkorgar, och istället öka er försäljning på er webshop:

  1. Fånga upp fönstershopparna
  2. Se över leveransalternativen
  3. Erbjud pålitliga betalmetoder
  4. Öka förtroendet för er som företag

Fortsätt läsa för att få en tydligare bild av vad varje punkt innebär!

1. Fånga upp de som fönstershoppar på er webshop

I dagens digitala samhälle har en stor del av fönstershoppingen flyttat till de digitala plattformarna. Man kanske skrollar runt i ren tristess på väg till jobbet eller bara samlar inspiration. För dessa kunder är köpet i sig ofta inte ett slutmål alls från första början och kan därav vara svåra att fånga upp. Det finns dock några vägar att gå om ni vill försöka få dem att överväga ett köp.

En vanligt förekommande lösning är att det automatiskt triggas ett mejl till besökarens inkorg med ämnesraden “Du glömde visst något i varukorgen…”. Detta är ett effektivt sätt att fånga upp och påminna kunden om de där varorna och kanske kan ni få tanken på att faktiskt köpa det att komma lite närmre handling. Värt att nämna är dock att detta av förklarliga skäl kräver att mottagaren i fråga redan har lämnat sin e-postadress och är på något sätt inloggad vid tidpunkten.

Ett annat sätt att fånga upp de som annars lägger varor i kundkorgen och sen lämnar sidan är att skapa en så kallad önskelistafunktion. Då har kunden möjlighet att markera varorna de är intresserade av och att de då läggs till i en önskelista. På så sätt kan kunden gå tillbaka till dem och ni får mer information om era kunder. Ni kan med fördel använda er av e-postutskick även här och skicka ut mail till kunderna när någon av varorna i deras önskelista är på rea eller snart är slut – för att öka chansen att det leder till en konvertering till slut.

2. Se över era leveransalternativ

För ett tag sedan skrev vi ett blogginlägg om hur många konsumenter väljer e-handel över fysisk butik av den enkla anledningen att det är mer bekvämt. Med det menas kanske främst att man faktiskt slipper gå i butikerna och sedan själv transportera hem varorna. Det är därför inte så konstigt att just bristen på “rätt” leveransalternativ är en av de största anledningarna till avbrutna köp. Framförallt för nya kunder eller de som gör sporadiska köp är just leveransalternativet ofta det som är avgörande för om köpet hamnar hos er eller en konkurrent.

Alla har sina egna preferenser, men generellt kan man säga att val av leverans är en övervägning mellan snabbhet, kostnad och geografisk precision. En leverans på 3-5 dagar med 50 kronors leveransavgift som hamnar i ett paketskåp nära kundens hem kanske fortfarande går före en snabbare och kostnadsfri leverans som hamnar hos ett ombud långt hemifrån. Det är svårt att förutse vad som går hem hos kunderna och det bästa sättet att tillgodose flest kunders behov är att investera i en flexibel fraktcheckout med fokus på kundens egna valfrihet.

Inkludera även tydlig information om era returalternativ, hur det går till och om returen är kostnadsfria eller inte.

3. Erbjud betalmetoder som era kunder litar på

Det finns en mängd olika sätt att ta betalt på nätet idag och många kunder har ofta, likt leveransalternativen, en förkärlek till några specifika av dem. Även här kan det vara avgörande för om köpet blir hos er eller konkurrenter, beroende på kundens inställning. Den stora anledningen till att betalalternativen är viktiga är främst att det är kopplat till oro för många kunder. Man vill känna sig trygg med att ge ut sina kortuppgifter och betala för något, framförallt på nätet där man inte får varan direkt.

Det är därför bra att presentera åtminstone två olika betalmetoder, exempelvis kortbetalning och faktura. Tänk på att er presentation av betalmetoderna är minst lika viktig som metoderna i sig. Det ska vara enkelt och friktionsfritt att betala och var noga med att ofta se över betalningen för att undvika tekniska problem som riskerar att minska tilliten till er.

Idag finns det många leverantörer av betallösningar och checkouter, där kassan blir som en modul för er webshop. Vi vill dock slå ett slag för att hantera faktureringen i egen regi, om ni har möjlighet till det. Då tjänar ni varenda krona på aviavgifter och räntor själva, och bibehåller kundkommunikationen på köpet. Det ger er makten att erbjuda en otrolig service till kunden genom hela köpupplevelsen.

4. Öka förtroendet för er som företag

Brist på förtroende för er som företag är en av de viktigaste faktorerna att motverka. Har kunden inte handlat hos er tidigare är risken stor att de väljer en mer, för dem, välkänd webshop när de ska handla. De vill veta att de inte riskerar sina pengar när de handlar hos er, att de kan förlita sig på att produkterna kommer fram hela och att de har möjligheten att returnera vid behov.

Kortsiktigt kan detta innebära att bygga tillit under e-handelsupplvelsens gång med exempelvis recensioner på produkterna, synliga certifikat och välkända betal- och leveransalternativ. På så sätt kan kunden känna sig trygg och risken att de avbryter köpet halvvägs in minskar drastiskt.

Förtroende och tillit är även något att långsiktigt arbeta med. Genom er marknadsföring och hur ni kommunicerar med både befintliga och potentiella kunder påverkar ni hur ert varumärke uppfattas av målgruppen. Tänk på att om kunderna har en hög tillit för er är de även mer benägna att betala högre fraktkostnader och att välja er före andra e-handlare – så det är helt klart värt att lägga ner energi på!

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…
Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Nu kan ni använda Tripletex lösningar tillsammans med affärssystemet Nemo!

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner