4 strategier som minskar övergivna varukorgar

2022-05-09

Hur många varukorgar lämnas på er hemsida? Det vill säga att en kund lägger i en eller flera varor i varukorgen, kanske till och med går vidare till kassan, men avslutar aldrig köpet?

För vissa kunder är det kanske bara ett sätt att digitalt fönstershoppa på, men för vissa andra var det kanske något som skavde och som gjorde att kunden övergav sin varukorg hos er utan att genomföra köpet som planerat.

Enligt PostNords E-barometer avbryts i snitt över 40% av påbörjade e-handelsköp. Generellt kan man se att det görs betydligt fler e-handelsköp idag än tidigare år och att fler varukorgar därmed också överges. Några av de vanligaste faktorerna som e-handelskonsumenterna uppger som avgörande är bland annat priset på frakten, betal- och leveransalternativen och tekniska problem.

Källa: Nets, Svensk e-handel 2020


Men misströsta inte! Det finns sätt att lösa detta på och dem ska vi förklara för er. Här nedan kommer 4 olika tips på hur ni i förlängningen kan minska antalet avbrutna köp, det vill säga övergivna kundkorgar, och istället öka er försäljning på er webshop!

1. Fånga upp de som fönstershoppar på er webshop

I dagens digitala samhälle har en stor del av fönstershoppingen flyttat till de digitala plattformarna. Man kanske skrollar runt i ren tristess på väg till jobbet eller bara samlar inspiration. För dessa kunder är köpet i sig ofta inte ett slutmål alls från första början och kan därav vara svåra att fånga upp. Det finns dock några vägar att gå om ni vill försöka få dem att överväga ett köp.

En vanligt förekommande lösning är att det automatiskt triggas ett mejl till besökarens inkorg med ämnesraden “Du glömde visst något i varukorgen…”. Detta är ett effektivt sätt att fånga upp och påminna kunden om de där varorna och kanske kan ni få tanken på att faktiskt köpa det att komma lite närmre handling. Värt att nämna är dock att detta av förklarliga skäl kräver att mottagaren i fråga redan har lämnat sin e-postadress och är på något sätt inloggad vid tidpunkten.

Ett annat sätt att fånga upp de som annars lägger varor i kundkorgen och sen lämnar sidan är att skapa en så kallad önskelistafunktion. Då har kunden möjlighet att markera varorna de är intresserade av och att de då läggs till i en önskelista. På så sätt kan kunden gå tillbaka till dem och ni får mer information om era kunder. Ni kan med fördel använda er av e-postutskick även här och skicka ut mail till kunderna när någon av varorna i deras önskelista är på rea eller snart är slut – för att öka chansen att det leder till en konvertering till slut.

2. Se över era leveransalternativ

För ett tag sedan skrev vi ett blogginlägg om hur många konsumenter väljer e-handel över fysisk butik av den enkla anledningen att det är mer bekvämt. Med det menas kanske främst att man faktiskt slipper gå i butikerna och sedan själv transportera hem varorna. Det är därför inte så konstigt att just bristen på “rätt” leveransalternativ är en av de största anledningarna till avbrutna köp. Framförallt för nya kunder eller de som gör sporadiska köp är just leveransalternativet ofta det som är avgörande för om köpet hamnar hos er eller en konkurrent.

Alla har sina egna preferenser, men generellt kan man säga att val av leverans är en övervägning mellan snabbhet, kostnad och geografisk precision. En leverans på 3-5 dagar med 50 kronors leveransavgift som hamnar i ett paketskåp nära kundens hem kanske fortfarande går före en snabbare och kostnadsfri leverans som hamnar hos ett ombud långt hemifrån. Det är svårt att förutse vad som går hem hos kunderna och det bästa sättet att tillgodose flest kunders behov är att investera i en flexibel fraktcheckout med fokus på kundens egna valfrihet.

Inkludera även tydlig information om era returalternativ, hur det går till och om returen är kostnadsfria eller inte.

3. Erbjud betalmetoder som era kunder litar på

Det finns en mängd olika sätt att ta betalt på nätet idag och många kunder har ofta, likt leveransalternativen, en förkärlek till några specifika av dem. Även här kan det vara avgörande för om köpet blir hos er eller konkurrenter, beroende på kundens inställning. Den stora anledningen till att betalalternativen är viktiga är främst att det är kopplat till oro för många kunder. Man vill känna sig trygg med att ge ut sina kortuppgifter och betala för något, framförallt på nätet där man inte får varan direkt.

Det är därför bra att presentera åtminstone två olika betalmetoder, exempelvis kortbetalning och faktura. Tänk på att er presentation av betalmetoderna är minst lika viktig som metoderna i sig. Det ska vara enkelt och friktionsfritt att betala och var noga med att ofta se över betalningen för att undvika tekniska problem som riskerar att minska tilliten till er.

Idag finns det många leverantörer av betallösningar och checkouter, där kassan blir som en modul för er webshop. Vi vill dock slå ett slag för att hantera faktureringen i egen regi, om ni har möjlighet till det. Då tjänar ni varenda krona på aviavgifter och räntor själva, och bibehåller kundkommunikationen på köpet. Det ger er makten att erbjuda en otrolig service till kunden genom hela köpupplevelsen.

4. Öka förtroendet för er som företag

Brist på förtroende för er som företag är en av de viktigaste faktorerna att motverka. Har kunden inte handlat hos er tidigare är risken stor att de väljer en mer, för dem, välkänd webshop när de ska handla. De vill veta att de inte riskerar sina pengar när de handlar hos er, att de kan förlita sig på att produkterna kommer fram hela och att de har möjligheten att returnera vid behov.

Kortsiktigt kan detta innebära att bygga tillit under e-handelsupplvelsens gång med exempelvis recensioner på produkterna, synliga certifikat och välkända betal- och leveransalternativ. På så sätt kan kunden känna sig trygg och risken att de avbryter köpet halvvägs in minskar drastiskt.

Förtroende och tillit är även något att långsiktigt arbeta med. Genom er marknadsföring och hur ni kommunicerar med både befintliga och potentiella kunder påverkar ni hur ert varumärke uppfattas av målgruppen. Tänk på att om kunderna har en hög tillit för er är de även mer benägna att betala högre fraktkostnader och att välja er före andra e-handlare – så det är helt klart värt att lägga ner energi på!

Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!
Bild på informativa blad
Till alla er som suckar högt varje gång ni ser över ert lagersaldo - ni är inte ensamma. Kanske framförallt såhär efter årets stora shoppingfest i kombination med julhandeln. Vi har därför samlat ett behändigt white paper som ni kan gå igenom när ni behöver en paus från allt det andra.
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Tangentbord på en laptop
För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall