fbpx
esecos logga

Så optimerar ni er checkout och ökar konverteringen

Så optimerar ni er checkout och ökar konverteringen

En användarvänlig checkout väger tyngre än många tror

40% av påbörjade köp avbryts vid checkouten. Att skapa en användarvänlig upplevelse och friktionsfri checkout är därför vitalt för e-handlare. Det ökar inte bara konverteringen utan även kundnöjdheten överlag, vilket långsiktigt kan bidra till fler lojala kunder – det vill säga fler köp!

För att göra det enkelt har vi sammanfattat några av våra bästa tips för att optimera er checkout – och skapa en friktionsfri webshop!

6 sätt att göra er checkout mer användarvänlig

  1. Ju kortare desto bättre
  2. Mobilanpassa checkouten
  3. Erbjud olika betalningsalternativ
  4. Låt kunden spara sin information
  5. Skapa en trygg e-handelsupplevelse
  6. Tydliggör samtliga kostnader

1. Ju kortare desto bättre

Ett första steg är att se till att er checkout är så kort och enkel som bara möjligt. Genom att ta bort onödiga steg och minimera mängden information som kunden behöver ange går det snabbare för kunden att genomföra köpet och ni förlorar inga kunder till frustration. Ett bra exempel är att inte kräva att kunden skapar ett konto eller loggar in för att genomföra köpet. 

2. Mobilanpassa checkouten

Det är tyvärr helt fel att tänka att alla fortfarande gör sina e-handelsköp på en dator, hur mycket enklare det än hade varit för alla webbutvecklare där ute. Statistik tyder på att drygt 40% av de svenska e-handelsbolagen har en majoritet av sin försäljning via mobilen! Se därför till att hela webshopen, inklusive checkouten, är 100% mobilanpassad och fungerar smärtfritt även på liten skärm. 

3. Erbjud olika betalningsalternativ

Alla kunder är individer med egna preferenser och vilken betalningsmetod de väljer kan vara ett beslut baserat på många faktorer. För vissa kunder är själva betalningen kopplad till oro och man vill både känna sig trygg och samtidigt ha en så smidig upplevelse som möjligt. Faktum är att ca 11% av kunderna lämnar sin varukorg på grund av att betalningsmetoden de vill använda inte finns tillgänglig – så se till att erbjuda minst två alternativ (exempelvis kort och faktura).

4. Låt kunden spara sin information

Till skillnad från vårt tips ovan om att inte kräva att kunden ska logga in, kan det vara ett sätt att göra checkouten lättare för era frekventa kunder som handlat tidigare. Genom att logga in kan de då ha sparat sina leverans- och kortuppgifter och behöver bara bekräfta att det fortfarande stämmer – enkelt och smidigt!

5. Skapa en trygg e-handelsupplevelse

När det gäller e-handel finns det fortfarande en del kunder, ofta de lite äldre, som känner sig otrygga och osäkra. Se därför till att erbjuda en säker e-handelsupplevelse genom att använda exempelvis SSL-kryptering. Var även tydliga med hur ni hanterar personuppgifter och visa meddelanden som bekräftar om köpet gått igenom eller inte (och i så fall varför). Se även till att kunden får en automatiserad bekräftelse på sin order så fort som möjligt, så minskar ni oron även hos de mest osäkra kunderna.

6. Tydliggör samtliga kostnader

27% av e-handelsköp avbryts på grund av att priset inklusive frakt blev för dyrt i slutändan. Detta kan undvikas genom att så tidigt som möjligt tydliggöra vad frakten ligger på och vad totalsumman blir. Då minskar risken att kunden lämnar checkouten i ren chock över det nya priset.

Ta kontroll över hela checkout-processen

Med ovan nämnda tips för en mer användarvänlig checkout, så finns det mängder av alternativ ute på marknaden. Det finns idag många leverantörer och partners som kan erbjuda pålitliga checkouter och betallösningar, där kassan blir som en modul för er webshop. 

Vi vill dock slå ett slag för att hantera faktureringen i egen regi, om ni har möjlighet till det. Då tjänar ni varenda krona på aviavgifter och räntor själva, och bibehåller kundkommunikationen på köpet. Det ger er makten att erbjuda en otrolig service till kunden genom hela köpupplevelsen.

Vill ni vara ert egna factoringsystem?

Om ni själva vill hålla ordning på era kunders fakturor och avbetalningar utan att ta in en tredje part, finns det andra system att vända sig till. Vårt system MoneyMaker kan ni sköta allt i egen regi och därmed behålla vartenda öre själva!

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…
Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Ny integration till redovisningsprogrammet Tripletex

Nu kan ni använda Tripletex lösningar tillsammans med affärssystemet Nemo!

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner