fbpx
esecos logga

Intervju med me&i – En inspirerande förebild för kvinnligt företagande

Intervju med me&i – En inspirerande förebild för kvinnligt företagande

Den 8 mars och internationella kvinnodagen har just passerat och i samband med det vill vi lyfta vår kund me&i som vi tycker är en stor förebild för just kvinnligt företagande. Inför den här artikeln har vi intervjuat tre nyckelpersoner bakom det populära dam- och barnklädesmärket;

Tina Svensson Logistik- och Systemansvarig

Josefine Jogmar Country Manager för Sverige

Anna Stenberg VD

Me&i är ett svenskt modeföretag som designar och tillverkar barn- och damkläder. Deras kollektioner är färgglada och plaggen har ofta pigga mönster som får dem att sticka ut ur mängden. me&i delar inte upp sina kollektioner i pojk- och flickkläder utan lägger stort fokus på unisex och att barn ska få vara barn. Deras damkollektioner har också blivit väldigt populära och en stor anledning till det, förklarar Anna Stenberg, är att de gör snygga kläder med perfekt passform och stor funktionalitet. Många av me&i’s damplagg passar lika bra till lekplatsen som till arbetet eller mer festliga sammanhang.

Deras affärsmodell skiljer sig från traditionell e-handel och de saknar också en fysisk butik, istället säljer me&i sina kläder genom homepartys. Konceptet homeparty innebär att en säljare bokar in ett party hos en värdinna som i sin tur bjuder in sina vänner. På partyt visar försäljaren upp produkterna som gästerna sedan kan beställa. Det är alltså på partyt som den största delen av all försäljning sker. Anna berättar att de även har en e-handel men att homepartys är deras huvudsakliga försäljningskanal.

Kvinnligt företagande

Idag har me&i 800 försäljare på fyra olika marknader. 100 procent av dessa försäljare är kvinnor och majoriteten av dem är dessutom mammor. På huvudkontoret i Malmö sitter det 24 kvinnor och 1 man. Anna säger att hon är väldigt stolt över att de har så mycket kvinnor i företaget men är snabb med att påpeka att män också är välkomna.

Josefine Jogmar uttrycker att det är roligt att vara en del av ett företag som ger så många kvinnor en möjlighet att bygga en egen karriär. Både Josefine och Anna startade en gång i tiden sina karriärer hos me&i som säljare när de var mammalediga och idag arbetar de som Country Manager och VD. Det är ett tydligt bevis på att det finns utrymme att växa och utvecklas hos me&i. Alla tre är också noga med att poängtera att som säljare hos me&i jobbar man på sina egna villkor, hur mycket eller lite man vill.

me&i är inte bara förespråkare för kvinnligt företagande, de arbetar också för alla kvinnors lika värde. Inför internationella kvinnodagen i år lanserade me&i, tillsammans med kvinnorättsorganisationen Kvinna till Kvinna, en ny t-shirt med texten “Girls just wanna have fun(damental human rights)”. Anna berättar att de för varje såld tröja skänker 30 kr till organisationen Kvinna till Kvinna.

Hållbara barnkläder

På me&i gör de mycket mer än att bara kämpa för kvinnors rättigheter, när vi frågade vad de tror är nyckeln till me&i’s framgång fick vi bland annat veta mer om hur de arbetar med hållbarhet. Josefine tar upp att just miljöfrågan, som är så omdiskuterad idag, har varit en viktig fråga för me&i sedan starten 2004. De uttrycker att det finns problem med dagens konsumtionssamhälle och lägger därför stort värde vid att deras kläder håller en hög kvalité så att plaggen kan gå i arv.

De har också all sin produktion i Europa för att undvika onödigt långa och miljöpåfrestande transporter. Tina Svensson tar också upp att de har en code of conduct som alla deras leverantörer måste leva upp till. På så sätt kan de säkerställa att hela deras produktionskedja lever upp till deras krav om bland annat miljö och arbetsförhållanden.

Krav på digitalisering och kampen om kundernas tid

För en lyckad verksamhet räcker det inte att man kämpar för miljö och jämställdhet. Man måste också ha produkter som fungerar och man kan inte annat än att tolka me&i’s framgång som att de har lyckats med just det. Trots det finns det såklart en del utmaningar och Tina berättar att de just nu satsar på att digitalisera sina partyn så att kunderna, genom en app, ska kunna beställa produkter direkt på partyt.

Alla tre tar upp att tid är en av deras största utmaningar just nu. Människor är idag väldigt upptagna och stressade och de tar sig därför inte tid att gå på ett homeparty. Samtidigt poängterar Josefine att en av fördelarna med just homeparty är att man kan handla i lugn och ro, utan barn som drar i draperiet till provrummet eller andra saker som annars pockar på uppmärksamhet. Kampen om kundernas tid är antagligen inte unikt för me&i utan något som man tampas med oavsett om man driver en e-handel, fysisk butik eller säljer coola barn- och damkläder på homepartys.

I över 10 år har vi på Eseco varit med på ett hörn av me&i’s resa. Vi har sett hur företaget har vuxit och hur de varje dag skapar nya möjligheter för kvinnor runt om i Europa. me&i är för oss en inspirerande kund och vi ser fram emot att följa deras fortsatta arbete framåt.

Personerna bakom me&i

Tina Svensson

Logistik- och systemansvarig

Tina har varit på me&i sedan 2008 och arbetar idag med företagets logistiklösningar där hon ansvarar för hela logistikkedjan från fabrikerna i Turkiet och Portugal till lager och vidare till kund.

Josefine Jogmar

Country Manager för Sverige

Josefine har varit med sedan starten 2004, då som en av de 30 första säljarna och idag arbetar hon alltså som Country Manager för Sverige. Hon beskriver sig själv som en spindel in nätet där hennes huvudsakliga uppgift är att coacha och utveckla den svenska säljkåren.

Anna Stenberg

VD

Anna har haft en spännande resa inom företaget, hon startade som säljare 2007 när me&i lanserades i Finland. Ett år senare blev hon Country Manager för Finland och idag sitter hon som VD för företaget och har gjort det sedan hösten 2017.

Vill du läsa om fler av våra kunder?

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Med merförsäljning kan du både öka det genomsnittliga ordervärdet och förbättra kundupplevelsen. Här samlar vi några beprövade strategier!
Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner