fbpx
esecos logga

Få bättre koll på din lagerhållning som e-handlare

Få bättre koll på din lagerhållning som e-handlare

Effektivisera er lagerhållning och boosta verksamheten

För dig som driver e-handel finns det en mängd olika sätt att hålla koll på inköp och lager. Vi på Eseco delar med oss av våra bästa tips för effektiv och automatiserad lagerhållning.

Så beräknar du din beställningspunkt

Många e-handlare använder en så kallad ”beställningspunkt” som riktmärke för när det är dags att beställa fler varor till lagret.

(A x B) + (A x C) = Beställningspunkten

A = Antal varor/vecka?

B = Leverantörens leveranstid?

C = Antal veckor som lagret räcker skulle din leverantör få leveransproblem?

När lagersaldot understiger din beställningspunkt är det dags att lägga en beställning hos din leverantör.

Du kan antingen räkna ut din beställningspunkt manuellt genom att ta ut en rapport som visar vilka varor som ligger under din beställningspunkt eller automatisera dina inköpsordrar.

Effektivisera lagerhållningen genom automatiska inköpsordrar

Att beräkna beställningspunkt och skapa alla inköpsordrar manuellt kan vara oerhört tidskrävande när man har många varor och ett stort lager.

Genom att automatisera själva skapandet av inköpsordrar utifrån beställningspunkt och beställningskvantitet kan man effektivisera sin verksamhet och sin lagerhållning rejält. Affärssystemet räknar ut både beställningspunkt och beställningskvantitet baserat på din försäljningshistorik.

För verksamheter som har extrema säsongstoppar kan man i ett bra affärssystem ställa in under vilken period försäljningen ökar. Med bra data kan man prognostisera korrekt. Finns det tillräckligt med försäljningshistorik kan prognosmodellen själv lista ut detta.

Vill du veta mer?

Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.

Avancerade prognoser kan ge dig fler insikter om logistiken

Ytterligare automatisering är möjligt. Man kan till exempel ta fram ett inköpsförfarande som är baserat på en prognos som i sin tur räknas ut med hjälp av matematiska modeller som Holt, Brown eller glidande medelvärde för att nämna några. Till detta kan man givetvis arbeta med kvantitetsmodeller.

Själva prognosen hjälper till att lista ut hur mycket du bör köpa in baserat dels på historik men även på de matematiska modellerna. Prognosen bör alltid ses över. En erfaren inköpare ser snabbt hur väl prognosen stämmer med verkligheten.

Pengar att spara

Ju mer automatiserat ni arbetar, desto mer tid sparar inköparen. Utöver det sparar företaget pengar i form av att man inte köper in varken för lite eller för mycket varor. Få företag vill ligga på för stora lager och höga lagervärden.

Frågor att besvara

Fråga din leverantör om du har stöd för beställningspunkt och beställningskvantitet och på vilket sätt. Redan där finns minuter att tjäna. Sedan är det viktigt att du svarar på följande frågor.

  • Hur stort lager har du?
  • Hur mycket säljer du?
  • Finns här manuella processer som kan förenklas?
  • Har du systemstöd som du inte känner till?

Är du nyfiken på vad du kan göra i vårt affärssystem för e-handel så är det bara att kontakta oss. Vi hjälper dig gärna att få bättre koll på din lagerhållning.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Därför är ett OMS avgörande för en effektiv e-handel

Därför är ett OMS avgörande för en effektiv e-handel

Med ett OMS får din e-handel kontroll på orderflödet – från beställning till leverans. Läs hur Nemo OMS kan automatisera…
Valitive: Öka kundlojaliteten genom att ha uppdaterade kunduppgifter

Valitive: Öka kundlojaliteten genom att ha uppdaterade kunduppgifter

Valitive gästbloggar på Esecos kunskapsbank om värdet av uppdaterad kundinformation och hur det ökar lojaliteten och förtroendet för e-handlare.
Förbered din e‑handel för högsäsongen redan nu

Förbered din e‑handel för högsäsongen redan nu

Planera redan nu inför högsäsongen. Lär dig hur du med tidiga förberedelser, lageroptimering och automatiserade verktyg skapar en smidig och…
Starweb: Så bygger du förtroende i varje steg – och ökar konverteringen i din e-handel

Starweb: Så bygger du förtroende i varje steg – och ökar konverteringen i din e-handel

Starweb gästbloggar på Esecos kunskapsbank om hur man bygger ett starkare förtroende hos sina kunder – och på så sätt…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie-tillägg av Real Cookie Banner