Ska man erbjuda gratis returfrakt?

2019-01-15

Gratis returfrakt är ett koncept inom distanshandeln som med åren har blivit allt mer vanligt förekommande. Det går ut på att man som återförsäljaren står för hela returfrakten när en kund väljer att skicka tillbaka varor som den inte är nöjd med. Till en början växte fria returer fram som ett sätt att konkurrera med fysiska butiker men idag har det även blivit ett allt viktigare sätt för e-handlare att konkurrera med varandra.

I takt med e-handelns tillväxt har även andelen returer ökat, vilket har medfört ekonomiska och logistiska utmaningar för många e-handlare. Med det som utgångspunkt kan man ställa sig frågan om det är rimligt att man som e-handlare erbjuder sina kunder gratis returfrakt? Somliga menar att fria returer är en viktig förutsättning för att e-handeln fortsatt ska kunna konkurrera med fysiska butiker medan andra ser det som en kostnad som i det långa loppet riskerar urholka lönsamheten för många e-handlare.

E-handelns största utmaning

Hanteringen av returer är både kostsam och tidskrävande och beskrivs idag som en av e-handelns största utmaningar. Trots det tycks antalet e-handlare som erbjuder sina kunder gratis returfrakt bli allt fler. Fria returer har idag blivit ett sätt att ge bra service samtidigt som det uppmuntrar kunderna till merköp. Det har även visat sig att de konsumenter som returnerar mycket, många gånger, är de bästa kunderna eftersom att de är ofta återkommande och handlar för stora summor.

I takt med att det blir enklare och billigare för kunden att ångra sitt köp skapas det också nya konsumtionsmönster. Kunder ser det idag som en självklarhet att beställa hem produkter för att prova dem i lugn och ro innan man tar ett beslut om att behålla eller returnera varorna. Under de senaste åren har man, främst i klädindustrin, uppmärksammat en trend där kunder utnyttjar tjänsten med gratis returfrakt. Trenden går ut på att kunden beställer hem kläder för att visa upp dem i sina sociala medier, för att sedan returnera varorna.

En konkurrenskraftig returpolicy

Fria returer har utvecklats till att bli ett allt viktigare konkurrensmedel. Kunderna är idag insatta i vilka rättigheter de har som konsument och många gånger kan returpolicyn vara avgörande i kundens köpbeslut. Därför måste man som e-handlare se till att man har en returpolicy som är attraktiv för kunderna utan att den för den delen äter upp vinstmarginalerna. För att lyckas med det kan man inte bara titta på kostnaden utan lika viktiga är faktorer som miljöpåverkan, varumärkesbyggande, kundlojalitet och framtida konsumtionsmönster.

Nya sätt att se på returer

Var varannan dag kan vi läsa om nya spännande lösningar som ska få bukt på e-handelns utmaningar med returer. Det är allt från digitala provrum, smarta storleksguider till “on demand”-produktion. Trots att det är mycket nytt och spännande på gång finns det också ett stort behov av att e-handelsbranschen börjar titta på returfrågan med nya ögon.

Medvetna kunder ger färre returer

Öka kundmedvetenheten genom att berätta för dina kunder hur ni som företag tar ställning i returfrågan. Dra nytta av faktumet att konsumenten självmant söker upp returpolicyn och använd den för att berätta om vilka fördelar ni ser med returer, vad de kostar och hur de påverkar miljön. När konsumenten får en inblick i den rådande returproblematiken kan man också uppmana till mer hållbar konsumtion med färre returer.

Premiera dina kunder med fria returer

Vi nämnde tidigare att de som returnerar mycket ofta är dina bästa kunder. I framtiden kommer man antagligen inte prata om att erbjuda fria returer eller ej. Istället kommer det vara en fråga om till vem man ska erbjuda gratis returfrakt. På samma sätt som företag idag ger specifika kundgrupper erbjudanden och unika rabatter tror vi att man framöver kommer använda fria returer som ett medel för att premiera sina bästa kunder.

Hur tror du att utvecklingen för returfrakt kommer se ut framöver? Dela gärna inlägget och berätta vad du tror om framtidens returlösningar.

bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!
Bild på informativa blad
Till alla er som suckar högt varje gång ni ser över ert lagersaldo - ni är inte ensamma. Kanske framförallt såhär efter årets stora shoppingfest i kombination med julhandeln. Vi har därför samlat ett behändigt white paper som ni kan gå igenom när ni behöver en paus från allt det andra.
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall