Ska man erbjuda gratis returfrakt?

2019-01-15

Gratis returfrakt är ett koncept inom distanshandeln som med åren har blivit allt mer vanligt förekommande. Det går ut på att man som återförsäljaren står för hela returfrakten när en kund väljer att skicka tillbaka varor som den inte är nöjd med. Till en början växte fria returer fram som ett sätt att konkurrera med fysiska butiker men idag har det även blivit ett allt viktigare sätt för e-handlare att konkurrera med varandra.

I takt med e-handelns tillväxt har även andelen returer ökat, vilket har medfört ekonomiska och logistiska utmaningar för många e-handlare. Med det som utgångspunkt kan man ställa sig frågan om det är rimligt att man som e-handlare erbjuder sina kunder gratis returfrakt? Somliga menar att fria returer är en viktig förutsättning för att e-handeln fortsatt ska kunna konkurrera med fysiska butiker medan andra ser det som en kostnad som i det långa loppet riskerar urholka lönsamheten för många e-handlare.

E-handelns största utmaning

Hanteringen av returer är både kostsam och tidskrävande och beskrivs idag som en av e-handelns största utmaningar. Trots det tycks antalet e-handlare som erbjuder sina kunder gratis returfrakt bli allt fler. Fria returer har idag blivit ett sätt att ge bra service samtidigt som det uppmuntrar kunderna till merköp. Det har även visat sig att de konsumenter som returnerar mycket, många gånger, är de bästa kunderna eftersom att de är ofta återkommande och handlar för stora summor.

I takt med att det blir enklare och billigare för kunden att ångra sitt köp skapas det också nya konsumtionsmönster. Kunder ser det idag som en självklarhet att beställa hem produkter för att prova dem i lugn och ro innan man tar ett beslut om att behålla eller returnera varorna. Under de senaste åren har man, främst i klädindustrin, uppmärksammat en trend där kunder utnyttjar tjänsten med gratis returfrakt. Trenden går ut på att kunden beställer hem kläder för att visa upp dem i sina sociala medier, för att sedan returnera varorna.

En konkurrenskraftig returpolicy

Fria returer har utvecklats till att bli ett allt viktigare konkurrensmedel. Kunderna är idag insatta i vilka rättigheter de har som konsument och många gånger kan returpolicyn vara avgörande i kundens köpbeslut. Därför måste man som e-handlare se till att man har en returpolicy som är attraktiv för kunderna utan att den för den delen äter upp vinstmarginalerna. För att lyckas med det kan man inte bara titta på kostnaden utan lika viktiga är faktorer som miljöpåverkan, varumärkesbyggande, kundlojalitet och framtida konsumtionsmönster.

Nya sätt att se på returer

Var varannan dag kan vi läsa om nya spännande lösningar som ska få bukt på e-handelns utmaningar med returer. Det är allt från digitala provrum, smarta storleksguider till “on demand”-produktion. Trots att det är mycket nytt och spännande på gång finns det också ett stort behov av att e-handelsbranschen börjar titta på returfrågan med nya ögon.

Medvetna kunder ger färre returer

Öka kundmedvetenheten genom att berätta för dina kunder hur ni som företag tar ställning i returfrågan. Dra nytta av faktumet att konsumenten självmant söker upp returpolicyn och använd den för att berätta om vilka fördelar ni ser med returer, vad de kostar och hur de påverkar miljön. När konsumenten får en inblick i den rådande returproblematiken kan man också uppmana till mer hållbar konsumtion med färre returer.

Premiera dina kunder med fria returer

Vi nämnde tidigare att de som returnerar mycket ofta är dina bästa kunder. I framtiden kommer man antagligen inte prata om att erbjuda fria returer eller ej. Istället kommer det vara en fråga om till vem man ska erbjuda gratis returfrakt. På samma sätt som företag idag ger specifika kundgrupper erbjudanden och unika rabatter tror vi att man framöver kommer använda fria returer som ett medel för att premiera sina bästa kunder.

Hur tror du att utvecklingen för returfrakt kommer se ut framöver? Dela gärna inlägget och berätta vad du tror om framtidens returlösningar.

Kundnöjdhet avgörs oftare av företagets bemötande och relation till kunden, snarare än hur nöjd kunden faktiskt är med själva produkten. Det innebär att kundservicen är A och O för en framgångsrik verksamhet – och det är aldrig för sent att förbättra!
social shopping för e-handel
Det nya sättet att shoppa på, Social Shopping, innebär dock att kunden kan handla från er direkt i sitt eget flöde på sociala medier.
sälj på abonnemang
Genom att sälja på abonnemang får ni som företag en tydlig linje att gå på vad gäller lagersaldon, planering av inköp och kanske det härligaste för er – en förutsägbar intäkt!
Kanske har ni vuxit ur ert gamla system, saknar funktioner eller kopplingar eller känner att systemet hämmar er från att växa. Vi har samlat 6 frågor som ni med fördel kan använda som mall för att kartlägga era krav, behov och önskemål på ett nytt affärssystem!
Dropshipping
Vi har sedan länge haft funktioner, i vårt affärssystem Nemo, som stödjer dropshipping. Det är dock fortfarande en vanligt förekommande fråga hur det faktiskt går till när man startar en webshop utan ett eget lager. Vi har därför sammanställt de viktigaste punkterna att hålla koll på.
Kvinna sitter vid datorskärm
C2C - eller customer to customer - är en kombination av ett hållbarhetsinitiativ och ekonomisk win-win! Fortsätt läsa om du vill veta mer om C2C och varför även ni borde hoppa på trenden.
Person som går runt bland lagerhyllor
Vi har tidigare skrivit om hur man effektiviserar och håller koll på produkterna med ett PIM och transporterna med ett TA-system. Men lagret då, tänker kanske du? Jo, då använder man sig av ett WMS!
Person som sitter vid laptop
Vi har tidigare skrivit om fördelarna med SaaS. Redan för ett år sedan var SaaS en uppåtgående trend som affärsmodell, framförallt inom e-handelsbranschen. Det är dock inget som har börjat dala än utan efterfrågas i, om möjligt, ännu större utsträckning än tidigare. Men hur har SaaS blivit en så hög prioritering för de svenska e-handlarna?
En e-handelsapplikation på mobilen
Då e-handel via mobilen har ökat allt mer under årens lopp är det inte förvånande att även antalet e-handelsappar ökat. Med en app kan det vara lättare att optimera kundupplevelsen jämfört med att mobilanpassa en traditionell hemsida.
bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall