5 tips för en God (ehandels) Jul

2020-12-02

I söndags var det första advent. Om man bara blundar kan man nästan höra bjällrorna i “Jingle Bells”, känna doften av brända mandlar och se hur det glimrar från julstjärnor i alla fönster. Årets jul närmar sig och trots att det verkar bli en annorlunda sådan, med rådande omständigheter, är det onekligen en högtid med ett nästan magiskt skimmer runt omkring sig.

Svenskarna förväntas handla julklappar på nätet för 10,6 miljarder kronor i år. Det är fantastiska siffror för e-handlare, som även de ser positivt på julen. 2019 var det nämligen 51% av e-handlarna som ansåg att julhandeln är viktig för deras försäljning, och vi gissar på att minst lika många i år.

Med detta sagt är det kanske inte alltid så lätt att hitta inspiration inför julsäsongen varje år. Vi har därför här nedan samlat ihop hela 5 stycken tips för en riktigt god (e-handels) jul!

1. Digital julkalender

Vi är säkert många som minns lyckan som barn av att öppna en lucka varje dag i december. Om det så bara var en chokladkalender. Bara faktumet att det var något nytt som väntade bakom varje lucka var magiskt!

Idag är julkalendrar ett koncept som växt sig stort även bland vuxna. Dels de fysiska julkalendrarna som säljer som smör redan i oktober (till exempel Lykos julkalender som sålde slut på två dagar), dels de digitala julkalendrarna som ger kunderna ett nytt erbjudande per dag. Med dessa digitala julkalendrarna kan ni välja ut 24 produkter som alla tidsbegränsat är nedsatta under ett dygn. Det ökar inte bara intresset för de nedsatta varorna - utan om en kund köper en produkt nedsatt, kanske de blir sugna på att köpa igen från just er.

Har ni inte hunnit haka på 24-dagars-kalendern? Varför inte bara ha lucköppning de sista 7 dagarna innan julafton, som en minikalender med extra bra priser?

2. (Coronavänlig) leverans innan julafton

Detta må vara det mest populära erbjudandet att skylta med i juletid. Det är även det som kan orsaka flest sura miner om det inte uppfylls. Se därför till att ha en öppen kommunikation med era leverantörer och distributörer under hela december. Räkna även ut ett sista datum för beställning för att leveransen ska hinna komma fram innan den 24:e, och kommunicera ut detta noga till kunderna.

Under rådande coronapandemi är det dessutom viktigt att ha era kunders önskemål i beaktning. Är det många kunder som vill ha paketet hemskickat istället för till ombud? Då kanske det är värt att hitta en lösning för att inte riskera att tappa dem som kunder.

3. Ju fler desto bättre

Var det en stressig jul förra året? Försäljningen brukar generellt gå upp rätt kraftigt hos e-handlare under december, vilket, i kombination med löften om leveranser innan jul, kan medföra en julstress som påverkar hela er verksamhet. Var därför uppmärksam om ni behöver ta in extra personal under julen (även efter den 24:e). Ibland är det bara ett par extra händer som behövs för att undvika onödig stress när ni ska packa, plocka eller hantera returer.

4. Var extra snäll

Det sägs ju att pepparkakor gör alla snällare, eller? Att skapa sig en bra relation till sina kunder är alltid viktigt, men det är kanske framförallt under julen som folk uppskattar det där lilla extra. Se över om ni kan göra något extra snällt för era kunder i jul. Kanske kan ni skicka med en julhälsning, ett produktprov eller erbjuda inslagning av vissa produkter?

Visa lite extra kärlek till era kunder under julen och chansen är större att ni får en återkommande kund även nästa år!

5. Fotspår i snön?

Följ era kunders digitala fotspår! Använd den informationen som era besökare lämnar efter sig genom att följa hur de rört sig mellan sidorna. Det populära verktyget Google Analytics är både gratis och effektivt. Genom deras vyer kan du bland annat se hur besökarna rör sig på webshopen och vilka produkter som det går bäst eller sämst för. På så sätt har ni ett bra underlag för nästa års julkampanj samt kan vara flexibla och optimera webshopen även i realtid om ni är uppmärksamma.

Vill ni ha fler tips inför julhandeln? Förra året skrev vi ett blogginlägg med 5 tips på hur ni kan behålla kundnöjdheten i juletider.

distansering under corona
Kanske har ni som företag en lansering, ett event eller en workshop som hamnat i fallgropen som stavas r-e-s-t-r-i-k-t-i-o-n-e-r. Vi vet att det är svårt att ställa om. Men vi vet också att det går, och kanske framförallt behövs. Vi har därför samlat tre sätt att tackla distanseringen på, och ändå lyckas sprida kunskap till alla.
Årsresumé av 2020 samt e-handelskalender för 2021
Året börjar gå mot sitt slut - och vilket år det har varit! Det har hunnit hända mycket i världen i allmänhet och i e-handelsbranschen i synnerhet. Nedan följer därför en supersnabb sammanfattning av 2020 ur ett e-handelsperspektiv. Läser du till slutet så hittar du även en liten överraskning från oss till dig!
webinar om betallösningar tillsammans med collector bank
En av de sakerna man snabbt märker när man startar e-handel är det enorma utbudet av betallösningar som finns. Tillsammans med Collector Bank tar vi oss an den sista delen i e-handelsresan - betalningen! Ett perfekt avsnitt för dig som precis startat e-handel - eller du som vill få ny inspiration!
Tänk er en återkommande kund. En kund som regelbundet vill ha fler produkter från just er. Låter det som en dröm? Det är det inte - det är bara konceptet abonnemang, även kallat prenumeration.
tips inför black friday 2020
Många företags favorithögtid är snart äntligen här! Den 27:e november är det dags för årets Black Friday och vi på Eseco är som vanligt förväntansfulla på att se vad årets försäljningshögtid har att erbjuda. Men hur ser det egentligen ut för Black Friday i år med rådande covid-19? Och hur har våra kunder förberett sig?
webinar om logistik tillsammans med Boozt.com
I allt högre grad möter vi bolag vars e-handel drar in miljonbelopp, men där någonting skaver. Vid närmare diskussion visar det sig ofta att mycket av det onda består av ineffektivitet på lagret och i deras logistikkedja. Inte konstigt att det gör ont! Känner du igen dig? Då är den här halvtimmen fylld med information för just dig!
trygg säker ehandel
År 2019 var det 7% av konsumenterna i Sverige som inte kände sig trygga med att handla på nätet. Det är en klar minoritet, men som ändå är värd att reflektera över. Vad är det som oroar dem? Hade de annars kunnat vara trogna kunder? Hur kan jag göra för att de ska våga handla hos just mig?
webinar om framgångsrika webshopar med jetshop
Vi har alla gått in på en webshop som tagit lite för lång tid på sig att ladda, och blivit smått irriterade. Det finns de kunder som inte orkar vänta så länge, även om det bara handlar om sekunder. På grund av långa laddningstider kan ni alltså förlora kunder och potentiella inkomster. I det här webinaret delar Jetshop med sig av sin kunskap kring framgångsrika webshopar, konkreta tips och kloka insikter kring e-handeln!
illustration av handelsflöde
I maj i år lanserade matleveranstjänsten foodora sitt nya koncept “Q-handel” och det är många stora aktörer som redan gett sig in på detta nya koncept. Vi ville komma närmare begreppet, vad det innebär och vad det kan göra för distanshandeln som bransch - läs vidare för att se vad vi kom fram till!
Amazon i Sverige
När Amazon i somras avslöjade sitt “Project Dancing Queen” - nätjättens lansering på svensk mark - var det många i branschen som slängde sig över sin dator i jakt på lanseringsdatum och guider för hur man säljer på plattformen. Men hur gick det egentligen till? Och hur kommer det fungera? Vi har samlat den viktigaste informationen i ett enda blogginlägg till just er - Trevlig läsning!
Bild Bitcoin
För ett år sedan lanserade vi betalning med Bitcoins i vårt affärssystem Nemo. Men hur går det för bitcoins år 2020, och vad är dess framtid inom e-handeln?
tackla e-handeln under sommaren
Sommaren är kommen! För er som inte ligger och steker på stranden har vi grottat ner oss i lite smått och gott som händer nu i sommartider. Njut av läsningen från kontors- eller solstolen!
3 nytänkande säljtrender
I dessa turbulenta tider kan man behöva kavla upp skjortärmarna för att hitta alternativ till de rutiner och vägar som brukar fungera för verksamheten - något vi märkt att många företag gjort. Oavsett fysisk butik eller e-handel, har vi grävt fram och samlat tre trender vi sett allt oftare nu under dessa tiderna!
5 enkla sätt att boosta merförsäljningen
Merförsäljning handlar inte enbart om att lura kunder till att köpa massa saker som de inte behöver. Det handlar framförallt om att få lojala och nöjda kunder - som stannar länge. Men hur går man tillväga för att bygga upp det? Vi har samlat 5 tips för att börja arbetet mot en mer lojal kundbas och boostad försäljning!
Intervju Jetshop
Det är med passion för teknik, strategi och kunskap som Jetshop drivs framåt och levererar e-handelsplattformar till sina kunder. Vår dialog med Jetshop började 2013 och har sedan dess varit i ständig rullning. Vi hörde av oss till deras VD Fredrik Hedblom, för att höra mer om deras arbete och framtidsvisioner.
Paktera ditt varumärke
Vi är många som har det där rosaskimrande minnet av att öppna paket som barn. Fina färger, krusade band och förväntan när man ivrigt sliter loss pappret. Som vuxen får vi istället den känslan av fin paketering, krispigt silkespapper och en lätt parfymerad följesedel. Trots att det är en själv som har beställt och betalt för en vara, är det trots allt något speciellt med att öppna ett paket.
Glad påsk önskar Eseco
Röda dagar, färgsprakande fjädrar och ännu en omgång av ägg och sill. Det brukar vara en summering av de flestas påskfirande runt om i landet, och har man tur får man till och med de första vårkänslorna när solen allt oftare tittar fram. För landets e-handlare brukar dock påskhelgen klinga sämre.
earth hour
Året var 2007 då WWF för första gången initierade Earth Hour; där alla deltagande skulle släcka lamporna under en timme för att belysa klimatets allt mer kritiska läge. Den symboliska nedsläckningen har sedan dess fortsatt år efter år och har nått både Eiffeltornet samt hela Manhattan - vi frågar oss om den även kommer nå e-handeln i en rådande covid-19 tragedi?
corona
Överallt ser vi rubriker om coronaviruset, eller covid-19 som det officiell heter, som spridit sig över hela kontinenter. Vi kände att det var tid att se över statusen på viruset och några av våra kunders tankar kring dess påverkan på marknaden i allmänhet och e-handeln i synnerhet.
intervju med loyalty group
8:e Mars står runt hörnet, och internationella kvinnodagen likaså. Bland våra kunder finns en hel del inspirationskällor när det kommer till kvinnliga chefer vilket är någonting vi definitivt vill lyfta! Ett av dessa är företaget Loyalty Group, med VD:n Sofie Laupa i täten.
AR & ehandel
Med AR, “Augmented Reality”, kan man placera ut digitala objekt in i sitt eget vardagsrum, bara med hjälp av mobiltelefonen. För e-handlare som inte har fysiska butiker, eller för kunder som inte har tid eller tillgång till transportmedel, innebär detta en mängd nya möjligheter!
Vabruari
I februari 2019 betalade försäkringskassan ut 100 000 fler vab-dagar än samma period året innan. Vi funderade genast på vad det innebär; vilka branscher har ett uppsving när svenskarna ligger hemma i influensa?
Alla hjärtans dag

Alla hjärtans dag sveper in över oss och det är svårt att undvika bilderna på instagram eller skyltningar ute på gatorna.

Men frågan vi ställer oss är vilken bransch som får mest kärlek från kunderna under alla hjärtans dag?

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2021 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall