5 tips för en God (ehandels) Jul

2020-12-02

I söndags var det första advent. Om man bara blundar kan man nästan höra bjällrorna i “Jingle Bells”, känna doften av brända mandlar och se hur det glimrar från julstjärnor i alla fönster. Årets jul närmar sig och trots att det verkar bli en annorlunda sådan, med rådande omständigheter, är det onekligen en högtid med ett nästan magiskt skimmer runt omkring sig.

Svenskarna förväntas handla julklappar på nätet för 10,6 miljarder kronor i år. Det är fantastiska siffror för e-handlare, som även de ser positivt på julen. 2019 var det nämligen 51% av e-handlarna som ansåg att julhandeln är viktig för deras försäljning, och vi gissar på att minst lika många i år.

Med detta sagt är det kanske inte alltid så lätt att hitta inspiration inför julsäsongen varje år. Vi har därför här nedan samlat ihop hela 5 stycken tips för en riktigt god (e-handels) jul!

1. Digital julkalender

Vi är säkert många som minns lyckan som barn av att öppna en lucka varje dag i december. Om det så bara var en chokladkalender. Bara faktumet att det var något nytt som väntade bakom varje lucka var magiskt!

Idag är julkalendrar ett koncept som växt sig stort även bland vuxna. Dels de fysiska julkalendrarna som säljer som smör redan i oktober (till exempel Lykos julkalender som sålde slut på två dagar), dels de digitala julkalendrarna som ger kunderna ett nytt erbjudande per dag. Med dessa digitala julkalendrarna kan ni välja ut 24 produkter som alla tidsbegränsat är nedsatta under ett dygn. Det ökar inte bara intresset för de nedsatta varorna - utan om en kund köper en produkt nedsatt, kanske de blir sugna på att köpa igen från just er.

Har ni inte hunnit haka på 24-dagars-kalendern? Varför inte bara ha lucköppning de sista 7 dagarna innan julafton, som en minikalender med extra bra priser?

2. (Coronavänlig) leverans innan julafton

Detta må vara det mest populära erbjudandet att skylta med i juletid. Det är även det som kan orsaka flest sura miner om det inte uppfylls. Se därför till att ha en öppen kommunikation med era leverantörer och distributörer under hela december. Räkna även ut ett sista datum för beställning för att leveransen ska hinna komma fram innan den 24:e, och kommunicera ut detta noga till kunderna.

Under rådande coronapandemi är det dessutom viktigt att ha era kunders önskemål i beaktning. Är det många kunder som vill ha paketet hemskickat istället för till ombud? Då kanske det är värt att hitta en lösning för att inte riskera att tappa dem som kunder.

3. Ju fler desto bättre

Var det en stressig jul förra året? Försäljningen brukar generellt gå upp rätt kraftigt hos e-handlare under december, vilket, i kombination med löften om leveranser innan jul, kan medföra en julstress som påverkar hela er verksamhet. Var därför uppmärksam om ni behöver ta in extra personal under julen (även efter den 24:e). Ibland är det bara ett par extra händer som behövs för att undvika onödig stress när ni ska packa, plocka eller hantera returer.

4. Var extra snäll

Det sägs ju att pepparkakor gör alla snällare, eller? Att skapa sig en bra relation till sina kunder är alltid viktigt, men det är kanske framförallt under julen som folk uppskattar det där lilla extra. Se över om ni kan göra något extra snällt för era kunder i jul. Kanske kan ni skicka med en julhälsning, ett produktprov eller erbjuda inslagning av vissa produkter?

Visa lite extra kärlek till era kunder under julen och chansen är större att ni får en återkommande kund även nästa år!

5. Fotspår i snön?

Följ era kunders digitala fotspår! Använd den informationen som era besökare lämnar efter sig genom att följa hur de rört sig mellan sidorna. Det populära verktyget Google Analytics är både gratis och effektivt. Genom deras vyer kan du bland annat se hur besökarna rör sig på webshopen och vilka produkter som det går bäst eller sämst för. På så sätt har ni ett bra underlag för nästa års julkampanj samt kan vara flexibla och optimera webshopen även i realtid om ni är uppmärksamma.

Vill ni ha fler tips inför julhandeln? Förra året skrev vi ett blogginlägg med 5 tips på hur ni kan behålla kundnöjdheten i juletider.

En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Tangentbord på en laptop
För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.
Idag är returer en naturlig del i många kunders shoppingrutin. Man kanske köper flera storlekar eller färger av ett plagg och ser vilken som passar bäst, för att sedan skicka tillbaka resterande. Detta är något som i slutändan kan vara väldigt tidskrävande och kostsamt för många e-handlare.
Det är sällan ett företag bara har sin fysiska butik idag, utan även en e-handel, finns på sociala kanaler och har en egen kundtjänst - omnikanalförsäljning, helt enkelt! Men hur går det egentligen till i praktiken?
Bild på en kvinna framför en dator
Som leverantör av ERP-system är den lilla förkortningen något som ligger oss varmt om hjärtat. Det är dock många som frågar oss vad det egentligen betyder, och när man säger att det står för “Enterprise Resource Planning” säger det inte så mycket. Vi har därför samlat några av de vanligaste frågorna vi får om ERP och affärssystem!
Framtiden för e-handel
I år firar Eseco 20 år och vi vill därför belysa e-handelns utveckling och framtid. För vilken resa det har varit sedan e-handeln såg dagens ljus! E-handelns historia och utveckling har vi skrivit om tidigare, vilket leder oss till detta inlägget där vi ska diskutera framtiden för e-handeln tillsammans med Kristofer Hillhammar på Jetshop.
Prispress inom e-handel- Konkurrera med andra faktorer
Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi prisjakt och pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän. Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?
E-handel som är tillgänglig för alla
I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken - men vad är motsvarande på en e-handel?
E-handelns historia
E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.
3 sätt att mäta kundnöjdhet på
Att lägga krut på kundnöjdheten är helt enkelt en mer hållbar strategi än att satsa alla kort på att få in nya kunder. Men för att öka er kundnöjdhet måste ni veta var ni ligger i dagsläget - ni måste helt enkelt mäta den! Vi har här samlat 3 sätt att mäta kundnöjdhet på, som vi hoppas ni kan använda för att bygga upp en kundbas med riktigt nöjda varumärkesambassadörer.
fördelarna med SaaS-lösningar
Du har säkert ramlat över förkortningen tidigare. SaaS - Software as a Service - innebär helt enkelt en molnbaserad mjukvara. Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt. Under 2020 kunde vi sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.
distansering under corona
Kanske har ni som företag en lansering, ett event eller en workshop som hamnat i fallgropen som stavas r-e-s-t-r-i-k-t-i-o-n-e-r. Vi vet att det är svårt att ställa om. Men vi vet också att det går, och kanske framförallt behövs. Vi har därför samlat tre sätt att tackla distanseringen på, och ändå lyckas sprida kunskap till alla.
Årsresumé av 2020 samt e-handelskalender för 2021

E-handelsåret 2020

2020-12-16
Året börjar gå mot sitt slut - och vilket år det har varit! Det har hunnit hända mycket i världen i allmänhet och i e-handelsbranschen i synnerhet. Nedan följer därför en supersnabb sammanfattning av 2020 ur ett e-handelsperspektiv. Läser du till slutet så hittar du även en liten överraskning från oss till dig!
webinar om betallösningar tillsammans med collector bank
En av de sakerna man snabbt märker när man startar e-handel är det enorma utbudet av betallösningar som finns. Tillsammans med Collector Bank tar vi oss an den sista delen i e-handelsresan - betalningen! Ett perfekt avsnitt för dig som precis startat e-handel - eller du som vill få ny inspiration!
Tänk er en återkommande kund. En kund som regelbundet vill ha fler produkter från just er. Låter det som en dröm? Det är det inte - det är bara konceptet abonnemang, även kallat prenumeration.
tips inför black friday 2020
Många företags favorithögtid är snart äntligen här! Den 27:e november är det dags för årets Black Friday och vi på Eseco är som vanligt förväntansfulla på att se vad årets försäljningshögtid har att erbjuda. Men hur ser det egentligen ut för Black Friday i år med rådande covid-19? Och hur har våra kunder förberett sig?
webinar om logistik tillsammans med Boozt.com
I allt högre grad möter vi bolag vars e-handel drar in miljonbelopp, men där någonting skaver. Vid närmare diskussion visar det sig ofta att mycket av det onda består av ineffektivitet på lagret och i deras logistikkedja. Inte konstigt att det gör ont! Känner du igen dig? Då är den här halvtimmen fylld med information för just dig!
trygg säker ehandel

Tryggare e-handel

2020-10-12
År 2019 var det 7% av konsumenterna i Sverige som inte kände sig trygga med att handla på nätet. Det är en klar minoritet, men som ändå är värd att reflektera över. Vad är det som oroar dem? Hade de annars kunnat vara trogna kunder? Hur kan jag göra för att de ska våga handla hos just mig?

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2021 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall