Framtiden för e-handel

2021-04-21

Som en ständigt växande bransch har e-handeln blivit en del av allt fler människors vardag. Förra året såg vi inte bara en otrolig ökning i omsättningen för branschen, utan även en ökning av nya e-handlare. Väldigt roligt, tycker vi!

I år firar Eseco 20 år och vi vill därför belysa e-handelns utveckling och framtid. För vilken resa det har varit sedan e-handeln såg dagens ljus! E-handelns historia och utveckling har vi skrivit om tidigare, vilket leder oss till detta inlägg där vi ska diskutera framtiden för e-handeln tillsammans med Kristofer Hillhammar på Jetshop.

Hej Kristofer! Berätta lite mer om dig och Jetshop!
Jag var med och startade e-handelsplattformen Jetshop som vi lanserade redan 2004. Idag är jag Vice VD och Produktchef på bolaget. Jag är en teknik-, SaaS-, och e-handelsnörd som älskar att arbeta med utveckling av produkter och människor. Förutom Jetshop har jag hunnit med att agera e-handelschef för ICA Special, varit med och drivit e-handel i mindre bolag samt nu även är med som investerare och sitter i styrelsen för startupen Dialogtrail som är en Conversational Commerce plattform.

Jetshop är idag en SaaS API-first e-commerce plattform för retail och brands. Vår vision är att vara en teknik- och kunskapspartner för framgångsrik e-handel. Jetshop är idag drygt 60 anställda och är i en mycket expansiv fas.


Vad har du för relation till e-handel?
Jag är nörd när det kommer till e-handel. Jag e-handlar, är e-handlare och bygger teknik för e-handlare!


Är det några aspekter av e-handel som du tycker är extra intressanta idag?
Jag är extra intresserad av hållbarhetsarbete inom e-handeln just nu. Det glädjer mig att så många varumärken idag strävar efter en så hållbar utveckling framåt som möjligt med flertalet satsningar inom sourcing, re-use, cirkularitet, second hand, etc.

För vår egen del som teknikleverantör är vi helt trogna vår idé om att leverera teknik som en SaaS-tjänst. Det betyder att alla Jetshops kunder delar på samma kodbas och vi utvecklar nya funktioner som alla våra kunder får tillgång till. Det är för mig ett hållbarhetstänk när det kommer till att leverera teknik till skillnad från konsultleveranser där liknande utveckling görs om och om igen för varje ny kund.


Vilka delar inom e-handeln tror du kommer utvecklas mest i framtiden?
Jag tror vi kommer se mer av prenumerationslösningar och abonnemang. Oavsett om det är prenumerationer på ”tråkiga/nödvändiga” inköp såsom blöjor, toapapper, rakhyvlar, etc eller om det handlar om att abonnera på exempelvis regnkläder till barn som kan bytas ut till nästa storlek, repareras och skickas till en annan familj.

Vad hoppas du ska utvecklas i framtiden?
Ska man tänka utveckling i stort så har jag i hela mitt liv längtat efter utvecklingen av teleporter. Tänk så häftigt att kunna resa vart som helst på ett ögonblick utan att för den sakens skull påverka miljön. Det hade varit skithäftigt!

Om man ska vara lite mer realistisk och koppla utvecklingen till e-handeln också så hoppas jag verkligen på en mer personaliserad framtid. Visst, det finns redan många personaliseringslösningar men jag måste säga att jag är riktigt besviken på dem allihopa. Jag får hela tiden upp ointressanta produkter i mina flöden, oönskade reklamer, nyhetsbrev med innehåll som är helt felriktat och rekommendationer av produkter på e-handelssajter som inte alls känns relevanta. Här tycker jag det är dags för lite AI på riktigt. Jag önskar att få bort bruset av allt ointressant en gång för alla.


Är det några trender nu som uppstått i samband med coronapandemin?
Tillväxten i e-handel är ju helt klart en trend. Sen är det klart att det gynnar vissa branscher mer än andra. Men vi kan tydligt se att våra kunder överlag har ökat sin försäljning i en mycket snabbare takt än tidigare. Störst uppsida ser vi inom heminredning, bygg, pyssel, mm. Inte konstigt alls med tanke på att vi nu spenderar så mycket tid i hemmet. Vi lägger helt enkelt pengar och energi där istället för på resor och upplevelser. En annan trend är såklart hemleveranserna och boxleveranser vilka gör att vi slipper ta oss till bemannade utlämningsställen och köa.


Är det någon del i e-handeln som kommer förbli oförändrad?
Nej, egentligen inte. Jag tror att våra köpbeteenden och tekniken kommer fortsätta utvecklas och att allt är under konstant förändring. Inget består.


Vill du se mer från Jetshop?

Gå in på deras hemsida för att lära dig massor om webshopar och e-handel!

Eller se vårt webinar vi höll tillsammans med dem i höstas, om hur man effektiviserar sin webshop.

bild på kvinna som sitter vid laptop
Den 1 maj 2022 började en ny konsumentköplag att gälla. Den innebär framförallt ett förstärkt konsumentskydd samt tillägg för att även täcka in digitala varor och tjänster. Två månader senare föreslås fler lagändringar att träda i kraft - allt för att modernisera och utveckla det befintliga konsumentskyddet.
Kvinna som arbetar vid en laptop
Vi skrev för ett tag sedan om att använda sig av RFM för att utvärdera era kunders lojalitet och köpbeteende. Genom att identifiera de olika kundsegmenten får ni en övergripande bild över hur ni ligger till med lojala och återkommande kunder - men hur går ni sedan vidare?
Vikten av kundernas lojalitet är något som är svårt att understryka tillräckligt när det kommer till e-handel. Med lojala kunder får ni inte bara en ökad inkomst utan bygger även ett starkare varumärke.
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
E-bok från Eseco
Tid är pengar, brukar man säga. Oavsett finanserna är tid en oerhört dyrbar faktor för många företagare i allmänhet - och för e-handlare i synnerhet. Här har vi därför en e-bok med tidssparande tips till dig som vill effektivisera din verksamhet.
Välj rätt Product Information Management
PIM står för Product Information Management och innebär ett system som styr över all produktinformation. Allt från produktbeskrivningar och bilder till attribut och tekniska specifikationer.
hantera returerna korrekt och effektivt
Att hantera returer för e-handlare kan vara både tidskrävande och dyrt, samtidigt som det är avgörande för kundnöjdheten och lojaliteten. Här har vi därför en steg-för-steg guide till hur ni på enklast sätt kan effektivisera er returhantering!
Person som tar anteckningar
Som e-handlare kan begreppet TA, eller TA-system, komma på tal då och då. Har man ingen aning om vad det står för kan man bli aningen förvirrad. Vi har därför samlat all relevant information ni behöver för att veta om det är något för er eller inte!
Kvinna som sitter framför dator
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Lagerarbetare som plockar varor
Det finns en mängd olika sätt att plocka på och ingen behöver vara bättre än den andra. Vi vet dock av erfarenhet att om man som e-handlare effektiviserar sitt plock, kan man både spara tid och minimera risken för manuella fel. Så, vill ni ha tips på hur ni kan göra där ute på lagret? Läs då vidare!
Person som sitter vid dator med ett betalkort i handen
Det är få som har missat att e-handeln vuxit explosionsartat de senaste åren. En rapport från Nets visade på att 35% av e-handelskonsumenterna handlar på nätet för att det är mer bekvämt. Men vad räknas in i bekväm e-handel?
Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Här hittar vi en rykande färsk e-handelskalender för det nya året som ligger precis runt hörnet. Den är fylld av de viktigaste dagarna, statistik och bra fakta inför ännu ett år av e-handel.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Här hittar vi en steg-för-steg guide till hur ni enkelt kan mäta er kundnöjdhet. Det är viktigt att inte bara likställa ett ökat antal nya kunder med en ökad omsättning utan att även se över era befintliga kunders nöjdhet och upplevelse av er som företag.
bild på esecos e-bok
Förra året e-handlade hela 87% av internetanvändarna. Det är helt enkelt en stor marknad att ge sig ut på! Vi har därför samlat grunderna för distanshandel i en praktisk e-bok, som du kostnadsfritt kan ladda ner!
Bild på informativa blad
Till alla er som suckar högt varje gång ni ser över ert lagersaldo - ni är inte ensamma. Kanske framförallt såhär efter årets stora shoppingfest i kombination med julhandeln. Vi har därför samlat ett behändigt white paper som ni kan gå igenom när ni behöver en paus från allt det andra.
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall