Framtiden för e-handel

2021-04-21

Som en ständigt växande bransch har e-handeln blivit en del av allt fler människors vardag. Förra året såg vi inte bara en otrolig ökning i omsättningen för branschen, utan även en ökning av nya e-handlare. Väldigt roligt, tycker vi!

I år firar Eseco 20 år och vi vill därför belysa e-handelns utveckling och framtid. För vilken resa det har varit sedan e-handeln såg dagens ljus! E-handelns historia och utveckling har vi skrivit om tidigare, vilket leder oss till detta inlägg där vi ska diskutera framtiden för e-handeln tillsammans med Kristofer Hillhammar på Jetshop.

Hej Kristofer! Berätta lite mer om dig och Jetshop!
Jag var med och startade e-handelsplattformen Jetshop som vi lanserade redan 2004. Idag är jag Vice VD och Produktchef på bolaget. Jag är en teknik-, SaaS-, och e-handelsnörd som älskar att arbeta med utveckling av produkter och människor. Förutom Jetshop har jag hunnit med att agera e-handelschef för ICA Special, varit med och drivit e-handel i mindre bolag samt nu även är med som investerare och sitter i styrelsen för startupen Dialogtrail som är en Conversational Commerce plattform.

Jetshop är idag en SaaS API-first e-commerce plattform för retail och brands. Vår vision är att vara en teknik- och kunskapspartner för framgångsrik e-handel. Jetshop är idag drygt 60 anställda och är i en mycket expansiv fas.


Vad har du för relation till e-handel?
Jag är nörd när det kommer till e-handel. Jag e-handlar, är e-handlare och bygger teknik för e-handlare!


Är det några aspekter av e-handel som du tycker är extra intressanta idag?
Jag är extra intresserad av hållbarhetsarbete inom e-handeln just nu. Det glädjer mig att så många varumärken idag strävar efter en så hållbar utveckling framåt som möjligt med flertalet satsningar inom sourcing, re-use, cirkularitet, second hand, etc.

För vår egen del som teknikleverantör är vi helt trogna vår idé om att leverera teknik som en SaaS-tjänst. Det betyder att alla Jetshops kunder delar på samma kodbas och vi utvecklar nya funktioner som alla våra kunder får tillgång till. Det är för mig ett hållbarhetstänk när det kommer till att leverera teknik till skillnad från konsultleveranser där liknande utveckling görs om och om igen för varje ny kund.


Vilka delar inom e-handeln tror du kommer utvecklas mest i framtiden?
Jag tror vi kommer se mer av prenumerationslösningar och abonnemang. Oavsett om det är prenumerationer på ”tråkiga/nödvändiga” inköp såsom blöjor, toapapper, rakhyvlar, etc eller om det handlar om att abonnera på exempelvis regnkläder till barn som kan bytas ut till nästa storlek, repareras och skickas till en annan familj.

Vad hoppas du ska utvecklas i framtiden?
Ska man tänka utveckling i stort så har jag i hela mitt liv längtat efter utvecklingen av teleporter. Tänk så häftigt att kunna resa vart som helst på ett ögonblick utan att för den sakens skull påverka miljön. Det hade varit skithäftigt!

Om man ska vara lite mer realistisk och koppla utvecklingen till e-handeln också så hoppas jag verkligen på en mer personaliserad framtid. Visst, det finns redan många personaliseringslösningar men jag måste säga att jag är riktigt besviken på dem allihopa. Jag får hela tiden upp ointressanta produkter i mina flöden, oönskade reklamer, nyhetsbrev med innehåll som är helt felriktat och rekommendationer av produkter på e-handelssajter som inte alls känns relevanta. Här tycker jag det är dags för lite AI på riktigt. Jag önskar att få bort bruset av allt ointressant en gång för alla.


Är det några trender nu som uppstått i samband med coronapandemin?
Tillväxten i e-handel är ju helt klart en trend. Sen är det klart att det gynnar vissa branscher mer än andra. Men vi kan tydligt se att våra kunder överlag har ökat sin försäljning i en mycket snabbare takt än tidigare. Störst uppsida ser vi inom heminredning, bygg, pyssel, mm. Inte konstigt alls med tanke på att vi nu spenderar så mycket tid i hemmet. Vi lägger helt enkelt pengar och energi där istället för på resor och upplevelser. En annan trend är såklart hemleveranserna och boxleveranser vilka gör att vi slipper ta oss till bemannade utlämningsställen och köa.


Är det någon del i e-handeln som kommer förbli oförändrad?
Nej, egentligen inte. Jag tror att våra köpbeteenden och tekniken kommer fortsätta utvecklas och att allt är under konstant förändring. Inget består.


Vill du se mer från Jetshop?

Gå in på deras hemsida för att lära dig massor om webshopar och e-handel!

Eller se vårt webinar vi höll tillsammans med dem i höstas, om hur man effektiviserar sin webshop.

Lagerarbetare
Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?
Nedladdningsbar väggkalender
Dan före dan före dan före dan före dan före dopparedan är här! Det innebär att vi har kommit till den fjärde, och sista, luckan i Esecos Adventskalender.
Information om hur man mäter kundnöjdhet
Det tredje ljuset är tänt och förhoppningsvis har ni fullt upp med plock och pack av kundernas julshopping, men har ni fem minuter över så ska vi öppna tredje luckan i Esecos Adventskalender!
bild på esecos e-bok
Med andra ljuset tänt på adventsljustaken är det dags att öpnna andra luckan i Esecos Adventskalender! Här gömmer sig inget mindre än en e-bok!
Bild på informativa blad
Det är Cyber Monday, första adventsljuset är tänt och vi på Eseco öppnar första luckan i årets adventskalender!
Inventering på e-handelslager
Inventering är något alla företag måste göra, minst en gång per år, enligt Lagen om inventering av varulager för inkomstbeskattningen. Det är dels viktigt för att se till så att balansräkningen blir korrekt, dels för att er egen inköpsprognos inom verksamheten ska stämma.
Drönare i luften
Med den otroliga tillväxten som e-handelsbranschen har gjort det senaste året är det inte med förvåning som vi ser alla nya alternativ för distribution och leverans växa fram landet över. Det behövs helt enkelt ett sätt att hantera dessa ökade volymer på ett klimatsmart sätt som samtidigt tillgodoser kundernas behov och krav – och det är där drönare kommer in.
En kvinna sitter på golvet med en dator i knät
Att driva en e-handel innebär att hålla koll på en mängd saker. Bland annat handel, IT och ekonomi men kanske framförallt alla regelverk som är kopplade till försäljning på nätet. I det här inlägget ska vi gå igenom grunderna i E-handelslagen och LOD (Lagen om distansavtal).
En person som sitter vid en dator
E-postmarknadsföring kan helt enkelt vara klurigt, men det är en otrolig chans för ett företag att få sitt budskap direkt in i en potentiell kunds inkorg. Faktum är att hela 41% av e-handlare i Sverige menar att just nyhetsbrev är en av de viktigaste marknadsföringsinsatserna.
En person tejpar ihop en kartong
Vi misstänker att det finns lika många packprocesser som det finns e-handlare och att ni själva har koll på vad som passar just er bäst – men om ni skulle vilja få lite inspiration till hur man faktiskt kan optimera sin packning av ordrar så läs vidare!
Bild på kassa och kortbetalning
De flesta som jobbat inom handel har någon gång stött på termen POS. I och med e-handelns frammarsch har det blivit allt viktigare med omnistöd i POS-systemen. Många av de nyare och modernare versionerna av POS har därför ofta ett stöd för just omniförsäljning; genom att sammanlänka kassan med affärssystemet, kan man sköta både fysisk handel och e-handel på ett bra sätt. Omnihandelns bästa vän, helt enkelt!
komponenter i en grafisk profil för e-handel
Hur ser ert varumärke ut? Med en grafisk profil får ni inte bara en logotyp och ett antal profilfärger, utan ni skapar företagets identitet. Har du en e-handel är det kanske dessutom ännu viktigare att hålla den uppdaterad och aktuell för alla digitala format ni befinner er på.
Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? Och för e-handlare är det en fantastisk produkt - ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp. Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?
Dropshipping har länge varit ordet på allas läppar. Vi stötte på det redan för 10 år sedan när vi hjälpte en kund att sätta upp sitt dropshippingflöde. Men mycket har hänt sedan dess, både teknikmässigt men även inom e-handelsbranschen.
Tangentbord på en laptop
För e-handlare är factoring något man tidigt stöter på, oftast genom factoringföretag som erbjuder sig att köpa ert företags fakturor, så att ni kan få ut pengarna direkt. Det låter ju faktiskt väldigt bra! Framförallt inom e-handeln används det flitigt av stora som små företag.
Idag är returer en naturlig del i många kunders shoppingrutin. Man kanske köper flera storlekar eller färger av ett plagg och ser vilken som passar bäst, för att sedan skicka tillbaka resterande. Detta är något som i slutändan kan vara väldigt tidskrävande och kostsamt för många e-handlare.
Det är sällan ett företag bara har sin fysiska butik idag, utan även en e-handel, finns på sociala kanaler och har en egen kundtjänst - omnikanalförsäljning, helt enkelt! Men hur går det egentligen till i praktiken?
Bild på en kvinna framför en dator
Som leverantör av ERP-system är den lilla förkortningen något som ligger oss varmt om hjärtat. Det är dock många som frågar oss vad det egentligen betyder, och när man säger att det står för “Enterprise Resource Planning” säger det inte så mycket. Vi har därför samlat några av de vanligaste frågorna vi får om ERP och affärssystem!
Prispress inom e-handel- Konkurrera med andra faktorer
Prispress har alltid varit på tapeten, för samtliga företag. Idag har vi prisjakt och pricerunner som erbjuder, enligt dem själva, objektiva prisjämförelser av produkter på nätet. Samtidigt har vi Amazon som är känt för billiga priser på det mesta, som även nu finns på svensk mark med en svensk domän. Det blir alltså bara tuffare och tuffare ute på marknaden, men hur avgör man hur billiga ens produkter kan vara?
E-handel som är tillgänglig för alla
I och med coronaåret 2020 var det många butiker som ställde om till webshop för att kunna hålla igång sin verksamhet. Något som dock kan ha gått obemärkt förbi i den snabba omställningen är tillgängligheten på webshopen. I en fysisk butik kan det handla om att göra tillräckligt breda gångar eller ha en rullstolsramp in i butiken - men vad är motsvarande på en e-handel?
E-handelns historia
E-handel kanske känns som en nymodighet, men fenomenet distanshandel kan man hitta spår av långt bak i historien. Vi ska göra en tidsresa ihop och förflytta oss till e-handelns vagga för att komma närmre hur det började, utvecklades och varför det ser ut som det gör idag.
3 sätt att mäta kundnöjdhet på
Att lägga krut på kundnöjdheten är helt enkelt en mer hållbar strategi än att satsa alla kort på att få in nya kunder. Men för att öka er kundnöjdhet måste ni veta var ni ligger i dagsläget - ni måste helt enkelt mäta den! Vi har här samlat 3 sätt att mäta kundnöjdhet på, som vi hoppas ni kan använda för att bygga upp en kundbas med riktigt nöjda varumärkesambassadörer.
fördelarna med SaaS-lösningar
Du har säkert ramlat över förkortningen tidigare. SaaS - Software as a Service - innebär helt enkelt en molnbaserad mjukvara. Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt. Under 2020 kunde vi sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.

NYHETSBREV

Få e-handelsnyheter, tips & artiklar direkt till din inkorg

Genom att registrera din e-post godkänner du hanteringen av dina personuppgifter enligt Esecos integritetspolicy

© Copyright Eseco System AB 2022 |  Fotograf: Sanna Dolck Wall