fbpx
esecos logga

Öka verksamhetens tillväxt med 3PL

Öka verksamhetens tillväxt med 3PL

3PL allt mer populärt bland e-handlarna

Det surras en hel del om 3PL ute i branschen just nu, men kanske framförallt hos de företagen som ligger i en tillväxtkurva efter det otroliga e-handelsåret som har gått. Kan man kanske säga att det är det nya svarta bland e-handlare?

Vi tänkte underlätta för er nyfikna och har därför sammanfattat grunderna samt listat några viktiga nyckelfrågor att ställa sig innan man hoppar på 3PL. Trevlig läsning!

Vad är 3PL?

3PL (eller TPL som man kanske också har hört) betyder kort och gott trepartslogistik. Trepartslogistik innebär att ett företag anlitar ett annat företag för att sköta hela, eller delar av, logistiken som sker mellan er som företag och slutkunden. Några exempel på tjänster som 3PL-företag erbjuder är lagerhållning, plock och pack av ordrar, transport och annat som har med logistik och distribution att göra.

Är 3PL något för er?

Hur vet man om man ska ta sig an ett 3PL-partner eller inte då? Det finns många faktorer som gör 3PL till ett väldigt bra alternativ till att ha allt i egen regi, inte minst för dem som befinner sig i en tillväxtkurva. Man ska dock inte stirra sig blind på ökade volymer och försäljningsstatistik, utan snarare hur er logistik fungerar idag. Här har vi därför 3 nyckelfrågor som ni kan ställa er själva innan ni överväger att outsourca er logistik:

1. Är det ofta en utmaning för er personal att hinna med det dagliga arbetet, dvs kunna plocka, packa och administrera tillräckligt med ordrar per dag?

Detta är inte bara kämpigt för er personal som kan bli både psykiskt och fysiskt påverkade av tidsbristen. Det kan även leda till missnöjda kunder som inte får sina paket i tid och ökade personalkostnader om ni måste ta in extrapersonal eller betala ut övertid till er personal.

2. Har ni tid för vidareutveckling av verksamheten, eller går all tid idag åt till de dagliga uppgifterna?

Utan tid till att utveckla era produkter, tjänster, affärsidéer, koncept eller kundrelationer hamnar ni på en platå som är svår att kliva av. För att kunna fortsätta växa krävs därför kontinuerligt tid för planering och uppföljning av er affärsutveckling.

3. Har ni problem med otillräcklig lagerplats vid hektiska säljperioder?

Att växa in och ut ur sin lagerlokal är väldigt vanligt. Detta kan dock bli en flaskhals om det ofta händer att ni inte kan tillgodose en ökad försäljning. Exempelvis att ni säljer slut på det ni får plats med på lagret och måste vänta på nästa inleverans. På så sätt försvårar ni tillväxten och missar potentiella kunder.

För att sammanfatta kan man säga att ni bör se det som en indikator att något inte stämmer när logistiken är i vägen för er fortsatta tillväxt. Sedan om det betyder att ni ska outsourca hela ert lager och all logistik eller bara delar av det är däremot en annan fråga.

För- och Nackdelar med 3PL

Det finns en mängd fördelar med 3PL men också nackdelar beroende på vad man har för behov och förväntningar. Några saker att ha i åtanke och vara förberedd på är:

Fördelarna

+ Skalbart. Med 3PL kan ni expandera verksamheten utan att själva behöver ordna ett större lager eller administrera mer personal och utrustning. Ni kan även vid behov skala ner för att spara in på kostnader eller vid lågsäsong.

+ Tidseffektivt. I och med att ni inte behöver lägga tid på logistiken, frigör ni tid att istället lägga på kärnverksamheten. På så sätt kan ni fokusera på att utveckla allt från era produkter och tjänster till personal och kundrelationer.

+ Expertis på köpet. 3PL-företagen är ju trots allt experter på just logistik, vilket gör att ni direkt får bästa möjliga lösning för just er verksamhet. Dessutom kommer de med ett nätverk av fler experter som är svårt att uppnå som enskilt företag. På så sätt slipper ni den värsta fasen av trial-and-error och kan ta del av deras kunskap från start.

Nackdelarna

Färre snabba beslut. När ni anlitar ett 3PL-företag innebär det ett skifte i verksamheten, då ni själva inte längre har huvudansvar för logistiken. Detta behöver inte nödvändigtvis vara ett problem men är värt att ha i åtanke. Det innebär att ni inte kommer kunna ta lika många snabba beslut rörande logistiken, utan har ytterligare en part att ta beslut tillsammans med.

Kommunikationsmissar med kund. Med fler parter är risken för missar såklart större och kommunikationen mer komplex då fler är inblandade. Exempelvis om en kund hör av sig till er och undrar vart deras beställning är någonstans, så måste ni höra av er till 3PL-företaget för att sedan återkomma till kunden.

Fler steg vid vidareutveckling. Vill man investera i större förändringar som ska följa med kundresan ut i logistiken innebär det ännu ett system att integrera till och en partner att kommunicera med. Tänk också på att 3PL:aren ibland också byter system samt gör förändringar som kan påverka er.

Låter 3PL som något för er verksamhet?

Vårt affärssystem Nemo har befintliga kopplingar till flera olika 3PL-partners. Bland annat PostPac, som vi pratade med om inventering för inte så länge sedan.

Vill du veta mer?

Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Framgångsrik användarvänlighet med Partnersense

Framgångsrik användarvänlighet med Partnersense

Vi pratar med vår samarbetspartner Partnersense om hur e-handeln ser ut idag och hur e-handlare kan optimera sin konverteringsgrad på…
Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Med merförsäljning kan du både öka det genomsnittliga ordervärdet och förbättra kundupplevelsen. Här samlar vi några beprövade strategier!
Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner