fbpx
esecos logga

Därför är Presentkort e-handlarens bästa vän!

Därför är Presentkort e-handlarens bästa vän!

Den universella presenten som alla gillar

Presentkort måste väl ändå vara den universella nödpresenten? När corona slog till skrev vi ett inlägg om att det var många småföretagare som uppmanade sina kunder att köpa presentkort lite mer än vanligt. Men oavsett corona så är det ju faktiskt en otrolig produkt! Ni får in pengar som är låsta till din e-handel eller butik (eller båda, om du har omnihandel) och kunden får ett presentkort på ett visst belopp.

Men för e-handlare kan det ibland vara lite klurigare att lösa presentkort rent logistiskt. Hur går det egentligen till?

Hur skapar man ett presentkort rent praktiskt?

Det gamla “analoga” sättet att skapa presentkort på är att helt enkelt skriva ett fysiskt kort med en summa på. Kanske för en verksamhet en loggbok med alla olika presentkortsnummer manuellt för hand, där de sedan stryker summorna efterhand som de löses in eller giltighetstiden gått ut. Detta kan dock bli väldigt omständigt i stora volymer, och för e-handlare näst intill omöjligt att genomföra på ett praktiskt sätt.

Istället är det idag vanligast att man genererar en digital presentkortskod, som används nästan som en rabattkod i kassan. För företaget innebär detta en enklare hantering av presentkorten, då det automatiskt skapas upp en kod när en kund betalat, som sedan exempelvis mailas ut till den betalande kunden eller direkt till mottagaren av presentkortet. Med den genererade koden är det dels enklare för kunden som slipper hålla rätt på ett kort, dels lättare för er som företag där presentkortskoden enkelt kan spåras (så att ni exempelvis kan se om den använts, giltighetstiden och eventuellt spärra den om kunden tappat bort sin kod).

Vad finns det för olika presentkortslösningar?

Flerfunktionsvoucher

Ett presentkort som gäller på obestämda varor – flerfunktionsvoucher – är bra för den velige, då den bara har en fast summa men ingen fast produkt eller tjänst som det måste bytas mot. Säljer du presentkort i form av flerfunktionsvouchers ska du inte räkna med momsen vid säljtillfället, då du inte vet vilken vara eller tjänst det kommer bytas mot och därmed inte heller vet momssatsen.

Enfunktionsvoucher

En enfunktionsvoucher är ett presentkort som avser en specifik vara eller tjänst. Några exempel på detta är en biocheck, en streamingprenumeration eller en ansiktsbehandling. Till skillnad från flerfunktionsvouchern så vet du här vilken moms det är som gäller, och redovisar därför den i samband med betalningen.

Tjänar man på det då?

Dels, har vi de kunderna som inte använder sina presentkort till fullo. Exempelvis om vi räknar lite löst på att att många av kunderna löser in 80-90% av presentkortet, tjänar ni mellanskillnaden som blir kvar på kortet. Sedan har vi även den (måhända lilla) procentandel som glömmer eller tappar bort sina presentkort och därmed inte använder de alls. Där tjänar ni hela summan!

Dels har vi även de som faktiskt använder hela sina presentkort. Bland dessa är det en stor chans att de passar på att köpa för en större summa än vad presentkortet är värt. På så sätt värvar ni också ytterligare en kund!

Det är helt enkelt sällan en kund använder den exakta summan på presentkortet – och oavsett de spenderar mer eller mindre, så har ni tjänat på mellanskillnaden!

Sälj in det som den bästa presenten!

Sammanfattningsvis är det kanske värt att satsa på att få in era presentkort på fler kunders önskelistor. Men hur gör man det? Här kommer några förslag:

  • Gör det tydligt att ni säljer presentkort. Lägg det på en hedersplats i webshopen där det är synligt från startsidan, eller lägg det som en rubrik i huvudmenyn. Har ni en fysisk butik kan ni lägga det i en snygg förpackning vid kassan.
  • Sälj det säsongsbetonat. Söker man på Google Trends kan man se att det söks efter presentkort markant mycket mer kring jul. Passa därför på att marknadsföra det vid rätt säsong, exempelvis kring jul, mors dag, fars dag och vid studentfirande.
En graf över sökordet “Presentkort” på Google Trend under året 2020.
  • Paketera det snyggt.Har ni ett fysiskt presentkort är det lätt att göra det snyggt, men även om ni bara har digitala presentkort med en kod kan ni ändå erbjuda en snygg paketering! Skicka med en mall med er grafiska profil, eller erbjud er att skicka det direkt till mottagaren med en personlig hälsning.
  • Erbjud presentkort vid en vara som är slut i laget. Har ni en vara som är på väg in i lager och kunden ska på kalas imorgon? Lägg då till en knapp bredvid slut-i-lager-knappen där kunden kan köpa ett presentkort med rätt summa på.
  • Länka till presentkort i nyhetsbrevet. Om ni använder er av nyhetsbrev eller utskick till era kunder kan ni lägga in en fast länk – för att öka medvetenheten kring att ni erbjuder presentkort.

Saknar du presentkort i din webshop?

I vårt affärssystem Nemo har vi en presentkortsfunktion! Funktionen fungerar så att när kunden köper sitt presentkort så genereras en presentkortskod upp och mailas sedan ut till kunden efter köpet är genomfört. I Nemo lagras sedan all information om era skapade presentkort och ni kan spärra dem där vid behov.

Vill du veta mer?

Vårt fokus ligger på att skapa smarta system som sparar tid och pengar för användaren, genom att eliminera dubbelt arbete och ineffektiv hantering.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Med merförsäljning kan du både öka det genomsnittliga ordervärdet och förbättra kundupplevelsen. Här samlar vi några beprövade strategier!
Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…
Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Ny digital returvy i Nemo – automatisera returprocessen

Med en digital retur kommer kunden kunna välja returorsak, ladda upp bild vid behov och välja hur de ska skicka…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner