fbpx
esecos logga

Hur snabbt smittar coronaviruset den svenska e-handeln?

Hur snabbt smittar coronaviruset den svenska e-handeln?

Intåget av Corona i e-handelsbranschen

Överallt ser vi rubriker om corona, eller covid-19 som det officiell heter, som spridit sig över hela kontinenter. Varje dag uppdateras vi med siffror på nya drabbade och kartor med geografisk spridning. Det som dock sprider sig snabbare än viruset i sig, är oron hos världsbefolkningen. I Kina har spridningen lett till att många fabriker har stängts ner och man isolerar sina anställda och produkter, medan det i Sverige säljs slut på munskydd. I samband med detta har det även börjat eka tomt i stora aktörers lager på grund av leveranser som fastnat i karantän.

Vi kände att det var tid att se över statusen på viruset och några av våra kunders tankar kring dess påverkan på marknaden i allmänhet och e-handeln i synnerhet.

Hur påverkas försäljningen?

I slutet på januari var det flera apotek runt om i landet som fick slut på munskydd, då efterfrågan ökade kraftigt och plötsligt. Apoteket rapporterade att det en vanlig dag säljs kring 20-40 förpackningar, medan det efter viruslarmet såldes 550 stycken på en dag – trots många läkares uttalande om att munskydden i sig inte hjälper mot virusspridningen. I övrigt var det vissa som spekulerade kring om inte e-handlarna borde ha dragit vinstlotten, då fler kunder hellre håller sig hemma och handlar än går ut till fysiska butiker. Detta visade sig i förra veckan delvis stämma, då Coop rapporterade att deras e-handel sålt tre gånger mer än vanligt, och att det framförallt är försäljningen av torrvaror som ökat markant.

Den kortsiktiga effekten av coronaviruset är alltså en möjlighet till ökad försäljning, framförallt på e-handelsfronten. Dock är den långsiktiga effekten mer förödande för försäljningssiffrorna. Detta då en explosionsartad ökning skulle innebära att företagen behöver köpa in mer varor, snabbt. Och det är just där som problemet uppstår.

En majoritet av företagen på marknaden har ofta hela, eller en del av, sin produktion beläget i de idag virusdrabbade områdena. En plötslig ökad försäljning kan alltså även innebära en plötslig brist på varor – som inte går att köpa in.

Vad påverkar leveranserna?

Postnords dotterbolag Direkt Link meddelade att försändelserna från Kina har minskat med 90% efter viruslarmet. Samtidigt har Postnord meddelat att de ställt in alla leveranser till Kina. Den gränsöverskridande handeln är alltså i högsta grad påverkad av virusspridningen, vilket i sin tur påverkar alla företag även på hemmaplan. Men exakt vad är det som påverkar de sena eller inställda leveranserna?

Isolerade arbetare

Ska man se dagsläget som positivt så har faktiskt många fabriker som ligger en bit utanför de smittdrabbade områdena i Kina fått klartecken från myndigheterna att köra igång. Dock återstår problemet att det övriga samhället inte hunnit återhämta sig, och arbetarna får svårt att ta sig ut till arbetsplatsen. I dagsläget är det mindre än en tredjedel av miljontals arbetare som är tillbaka på sina jobb, trots återöppnade fabriker.

Inställda transportmedel

Varje dag är det enormt många transporter som sker i världens infrastruktur, och det är långa sträckor det gäller. I dagsläget ställs dock många flyg och fartyg in på grund av smittorisken, vilket gör att många leveranser står redo att skeppas men inte kommer längre. Dessutom ställs en del fartyg in på grund av att de inte har tillräckligt många containrar som fyller upp fartygen – och de tvingas därför avvakta till de är fullastade.

Hur är läget för e-handlare?

Vi hörde av oss till våra kunder för att se hur det ser ut hos dem och deras lager. Det vi framförallt bemöttes av var en uppgiven ton vad gäller försenade leveranser och lagerhållningen.

Leveranserna har legat nere i 1½ månad, först pga 3 veckors kinesiskt nyår och sedan pga coronaviruset. Än så länge kommer inga leveranser, preliminärt är att produktionen ska fungera smärtfritt i slutet av mars.

Det är alltså inte bara virusspridningen som skapat förseningar. Det kinesiska nyåret inträffade 25 januari i år, precis innan corona började ta upp större delen av nyhetsflödet. Att leveranserna blir sena i samband med det kinesiska nyåret är något som de flesta e-handlare kan förbereda sig på, men att uppehållet med leveranserna skulle vara i över en månad är något ingen kunde förutse.

Vårt lager räcker till och med februari. De nya leveranserna kommer sedan först i april, vilket betyder att mars kommer bli svår försäljningsmässigt.

Jag tror att få e-handlare sitter inne på en backup. Kina är den största leverantören och detta är ingenting någon kunde förutse.

Det är tydligt att Coronavirusets påverkan på e-handeln är stor. Särskilt då många företags lager redan börjar bli allt glesare. En av våra kunder gissar även på att de tomma lagerhyllorna kommer leda till permitteringar i vissa företag.

Vår analys av läget är att det råder en stark oro i branschen, men att både marknaden och smittade långsamt börjar tillfriskna. Vi tror därför starkt på det sunda förnuftet, bra handhygien och att inte stressas upp allt för mycket av dagstidningarnas dramatiska rubriker. Så ta hand om er där ute!

Vill du veta mer?

Vill du veta mer?

Framgångsrik användarvänlighet med Partnersense

Framgångsrik användarvänlighet med Partnersense

Vi pratar med vår samarbetspartner Partnersense om hur e-handeln ser ut idag och hur e-handlare kan optimera sin konverteringsgrad på…
Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Effektiva Strategier för Merförsäljning på din Webshop

Med merförsäljning kan du både öka det genomsnittliga ordervärdet och förbättra kundupplevelsen. Här samlar vi några beprövade strategier!
Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Omnikanal vs Multikanal: Skapa en Sömlös Kundupplevelse i E-handeln

Som e-handlare är det viktigt att förstå skillnaden mellan omnikanal- och multikanalstrategi och hur man använder dessa för att skapa…
Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Hur du Minskar Returgraden på din Webshop

Förståelsen och hanteringen av dina returer är avgörande för att säkerställa en effektiv och lönsam webshop. Såhär kan du säkerställa…

Vi vet hur e-handel ska fungera när den fungerar som bäst, helt enkelt.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev!

Lösningar

Eseco

©Eseco System AB [#this year :%Y]

 Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner